actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 24th December 2012, 13:16
Caroline Verbraeken Caroline Verbraeken is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Pulderbos
Posts: 60
Directeur FANC: 'Weet niet of risico kernenergie nog aanvaardbaar is'

Directeur FANC: 'Weet niet of risico kernenergie nog aanvaardbaar is'

Willy De Roovere, tot eind dit jaar directeur van de nucleaire waakhond FANC, nam op Radio 1 afscheid met een opmerkelijke uitspraak. 'Ik weet niet of ik het risico dat gepaard gaat met kernenergie, nog aanvaardbaar vind.'
De voorbije jaren kwam kernenergie meer dan eens negatief in het nieuws. In 2011 was er de kernramp in Fukushima, dit jaar moesten in België Doel 3 en Tihange 2 gesloten worden nadat er scheurtjes in de kernreactoren werden vastgesteld.

Gevraagd naar de toekomst van kernenergie, toonde De Roovere zich opvallend voorzichtig. 'We moeten ons geen illusies maken, bij een industrie hoort altijd een restrisico en dat gaat altijd zo blijven. Ik geloof in kernenergie, ik blijf erin geloven, maar dan moeten we aanvaarden dat er een restrisisco is dat kan leiden tot een catasfrofe', klonk het eerst.

'Na een dergelijke catastrofe klinkt dan de vraag of het nog wel aanvaardbaar is. In deze tijden ligt dat moeilijk', zegt De Roovere. Gevraagd naar zijn persoonlijke mening, zei hij: 'Laat me heel eerlijk zijn, ik weet niet of het risico nog wel aanvaardbaar is. Ik denk dat ik vandaag andere energiebronnen zou verkiezen.'

Hij merkte daarbij wel meteen op dat een land dat kernenergie laat vallen, daalt in de economische pikorde en dat er een mogelijke invloed is op het welzijn. 'Dan moet je daar ook mee kunnen leven.'

De Roovere wordt volgende week opgevolgd als directeur van het FANC door Jan Bens.

bron: www.standaard. be

Mening: Ik ben helemaal voor het laten vallen van kernenergie. Het neemt te veel risico's met zich mee en volgens mij zijn er betere mogelijkheden die beter zijn voor het milieu. Toch denk ik dat het daar nu nog niet de moment voor is en dat België dit nog niet zal aankunnen gezien het een grote invloed zou hebben op de economie. Ik ben er wel voor om in de toekomst drastische veranderingen door te voeren en over te schakelen naar groene energie, maar dan stap voor stap.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 25th December 2012, 12:23
liselotte.glassée liselotte.glassée is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2010
Locatie: Grobbendonk
Posts: 86
Nucleair Forum: 'Uitspraak over risico kernenergie is onbegrijpelijk'

Als reactie op dit artikel vond ik het volgende artikel:
http://www.standaard.be/artikel/det...DMF20121224_012

Reactie van Meerschaert op de uitspraken die Willy De Roovere, tot eind dit jaar directeur van de nucleaire waakhond FANC, op Radio 1 zei:
'Het standpunt van FANC-directeur Willy De Roovere over de veiligheid van onze kerncentrales is 'onbegrijpelijk', zegt Matthias Meerschaert van het Nucleair Forum (dat de nucleaire sector groepeert). 'De Belgische kerncentrales zijn al dertig jaar operationeel zonder dat zich een incident heeft voorgedaan.'

Dit was één van de reacties op de uitspraken van Willy De Roovere. Zelf ben ik het wel met Willy eens. Meerschaert mag dan wel zeggen dat er nog niets gebeurd is in België maar wil dit dan zeggen dat we eerst een ramp moeten meemaken voor we beseffen dat iets gevaarlijk is? Zelf vind ik dat de kerncentrales moeten verdwijnen en dat er gekozen worden voor een andere manier om elektriciteit op te wekken. Er moet dan wel voor gezorgd worden dat mensen deze andere manieren accepteren. Zo heb ik het bijvoorbeeld over de klachten van mensen aan de kust. De windmolens zouden zogezegd hun uitzicht verpesten. Dit vind ik ronduit belachelijk. Beter op zee dan in je achtertuin, niet? Als mensen de kerncentrales weg willen moeten ze ook openstaan voor de andere vormen om energie te winnen. Ik hoop dus dat ook de mensen flexibeler worden hierin zodat we binnenkort geen kerncentrales meer hebben. Ik weet dat het misschien een utopie lijkt, maar toch hoop ik dat dit in de toekomst verwezenlijkt wordt.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 16:39.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.