actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > Human Interest > Religie & kerk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 14th May 2014, 19:52
w*nnesvanbavel w*nnesvanbavel is offline
Wannes Van Bavel
 
Geregistreerd op: Feb 2014
Locatie: Zoersel
Posts: 59
Zo krankzinnig is de Boko Haram-leider: 'Ik geniet ervan om te doden wie God wil'

Onder Abubakar Shekau is de Nigeriaanse terreurgroep Boko Haram de jongste vijf jaar een steeds radicalere en gewelddadigere koers gaan varen. Shekau is een van de ergste haatpredikanten en meest gezochte mensen ter wereld, maar waant zichzelf onsterfelijk: 'Alleen God beslist over mijn dood'.


Sinds deze week kent heel de wereld Boko Haram. De Nigeriaanse moslimsekte zaait al jaren terreur in vooral het noorden van het land, maar haalt nu de hoofdlijnen van het wereldnieuws met de ontvoering van 200 schoolmeisjes.

Shariastaat

Boko Haram - dat staat voor '(westerse) opvoeding is zondig' - heeft als missie het omverwerpen van de Nigeriaanse overheid en het oprichten van een streng-islamitische staat volgens de richtlijnen van de sharia. Volgens Boko Haram wordt Nigeria bestuurd door ongelovigen, onder wie zelfs de vorige moslimpresident Umaru Yar'Adua. Huidig president Goodluck Jonathan is een christen.

De groepering kent haar oorsprong in een koranschool die in 2002 werd opgericht door de moslimgeestelijke Muhammad Yusuf. Nadat Yusuf in 2009 samen met honderden jihadisten werd gedood bij een raid van de Nigeriaanse regeringstroepen op het hoofdkwartier van Boko Haram, nam zijn rechterhand het roer over: Abubakar Muhammad Shekau.

Gedacht werd dat Shekau bij dezelfde raid was omgekomen, maar in een videoboodschap in juli 2010 zei hij een schotwonde te hebben overleefd en claimde hij de leiding van Boko Haram. Shekau werd overigens al meermaals ten onrechte doodverklaard door de Nigeriaanse autoriteiten.

Meedogenloos

Onder Shekau is Boko Haram een radicalere en gewelddadigere koers gaan varen. De voorbije jaren pleegde het veel bloedige bomaanslagen waarbij honderden doden vielen. Vaak worden de ordediensten en christelijke doelwitten als kerken geviseerd, rond Kerstmis en Pasen.

Shekau wordt beschouwd als een van de ergste haatpredikanten en is een van de meest gezochte mensen ter wereld. De Amerikaanse regering heeft een beloning van 7 miljoen dollar (circa 5 miljoen euro) uitgeloofd voor informatie over de man. In een video waarin hij de aanslag van januari 2012 in Kano (circa 180 doden) opeiste, zei Shekau: 'Ik geniet ervan om iedereen te vermoorden van wie Allah het vraagt, net zoals ik ervan geniet om kippen en rammen te doden.'

Onsterfelijk

Rond de persoon van Shekau hangt een waas van mysterie. Volgens sommige bronnen is hij geboren in Shekau in de noordoostelijke deelstaat Yobe - wat zijn islamitische naam zou verklaren - maar er zijn ook berichten dat hij in buurland Niger het leven zag. Ook zijn exacte leeftijd is niet duidelijk, geschat wordt dat hij tussen de 35 en de 45 jaar oud is.

Het gerucht gaat dat Shekau na de dood van Yusuf is getrouwd met een van diens vier vrouwen en hun kinderen heeft geadopteerd met de bedoeling 'de zuiverheid' van de groep te bewaren.

De voorbije jaren is Shekau niet meer in het openbaar gezien, maar hij verschijnt af en toe op foto's en in video's op het internet, waarbij hij zich lijkt te spiegelen aan Osama bin Laden, de intussen gedode leider van Al-Qaeda.

Een Nigeriaanse journalist die Boko Haram goed kent, bevestigde aan de BBC dat Shekau niet rechtstreeks communiceert met zijn strijders en dat hij over het algemeen weinig praat.

Shekau waant zichzelf onsterfelijk. Nadat de regering hem vorig jaar voor de zoveelste keer ten onrechte dood had verklaard, zei hij in een video: 'Alleen God beslist over mijn dood'.

Bron: Knack
Datum: 14/5/2014

Eigen mening:

Misschien had dit artikel niet bij kerk en religie moeten staan maar bij mensenrechten of politiek of... Maar de man waar het artikel om draait zegt wel dat wat hij doet, hij doet in de naam van zijn God. We maken de jongste jaren kennis met zoveel extremisten allerhande dat de mensen er jammer genoeg een beetje immuun voor beginnen worden. Deze man is al verantwoordelijk voor een heel aantal misdaden tegen de mensheid (hij vindt van niet want alles wat westers en/of christen is mag sterven) maar pas sinds het bekendmaken van de ontvoering van 200 schoolgaande meisjes krijgt hij de aandacht waar hij zo om smeekt. Ik kan zeer weinig begrip opbrengen voor geweld of oorlogen allerhande maar onschuldige mensen om het leven helpen om een streng islamitische staat op te kunnen richten naar de regels van de sharia is echt wel een aantal bruggen te ver. Hoe lang gaat het eigenlijk blijven duren die moorden in de naam van God of Allah of Mohammed of...? De christenen hebben een 900-tal jaar geleden zichzelf al 'onsterfelijk' gemaakt door op kruistocht te trekken om de ongelovigen te gaan bekeren en daarbij duizenden mensen te slachten. Maar in een tijd die we toch bestempelen als de moderne tijd kan dit toch niet meer denk ik dan bij mezelf, of vergis ik mij hier dan zo in? En waar ik mij dan persoonlijk aan stoor bij onze samenleving is de passiviteit rond zulke onderwerpen. Elke dag komen er wel berichten in het nieuws van zelfmoordaanslagen in de naam van een of andere godsdienst en eerlijk gezegd zap ik dan meestal gewoon naar een ander kanaal. Het zou niet mogen maar het is niet alleen voor mij de realiteit geworden denk ik.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 15:03.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.