actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > Human Interest > Religie & kerk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 17th December 2013, 21:47
Kristof.S*erckx Kristof.S*erckx is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Nov 2013
Locatie: Retie
Posts: 20
Paus Franciscus zet conservatieve Amerikaanse kardinaal opzij

Paus Franciscus heeft in de invloedrijke Congregatie voor de Bisschoppen een conservatieve Amerikaanse kardinaal vervangen door een andere Amerikaan die minder gelinkt is aan "culturele oorlogen" in het Vaticaan. Dit heeft het CBS News gemeld.
De Argentijnse paus stuurde Raymond L. Burke heen, een kardinaal die prominent tegen abortus en het homohuwelijk is. Zijn vervanger is kardinaal Donald Wuerl van Washington, door CBS omschreven als "ideologisch gematigd", met een diepgaande kennis van het Vaticaan maar ook met pastorale ervaring.

Vasthouden aan ideeën
Burke arriveerde in 2008 in het Vaticaan na aartsbisschop van St. Louis te zijn geweest. Bij vele conservatieve katholieken in de VS staat hij in de gunst door vast te houden aan kerkelijke rituelen en tradities die de voorganger van Franciscus, Benedictus XVI, in het hart droeg. De kardinaal blijft wel prefect van de kerkelijke rechtbank van de Apostolische Signatuur.

bron: Het Belang Van Limburg

mening: Ik vind dat de Paus hier een juiste en wijze beslissing neemt. De kerk moet van zijn conservatieve standpunten af en zijn religie moderniseren. Ik neem aan dat voor veel mensen religie een sterke houvast is in het leven. Of dit nu betekent dat je er tegenslagen mee verwerkt, of je bestaan er zin mee geeft, religie heeft zeker zijn nut. Toch betwijfel ik dat ze gaan blijven bestaan als ze niet meegaan met hun tijd.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 19th December 2013, 11:51
Thomas.Schellekens Thomas.Schellekens is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2011
Locatie: Beerse
Posts: 95
Vaticaanstad huisvest de hoofdzetel van de rooms-katholieke Kerk en dient op een heldere en transparante manier de christelijke leer naar buiten te brengen. Het klopt dat het vaticaan de laatste jaren een weerspannige en behoudsgezinde indruk geeft. Het denkt zeer rechtlijnig over een aantal standpunten en hiervoor beroept ze zich op een aantal eeuwen oude tradities, die vaak onverstaanbaar zijn voor het gewone volk. Hierdoor stoot ze in dit huidige tijdsgewricht heel wat gelovigen tegen de borst. Het feit dat een traditie heel oud is wil zeggen dat ze belangrijk is, en dat ze onmiskenbaar is binnen het geloof. Zo'n traditie doorbreken is niet evident. Een aantal formele regels (opgesteld door de Kerk) worden in de praktijk soms wel anders uitgevoerd, maar daar hoor je vaak niemand iets over zeggen.

Daarnaast denk ik ook dat dat er een gebrek is aan geloofskennis en motivatie. 'Onbekend is onbemind', maar is het dan niet wat gemakkelijk om kritiek te uiten? Tenslotte beperken vele mensen zich enkel tot wat de media hen te vertellen heeft. Ik denk dat we met paus Fransiscus echt wel op de goede weg zijn. Een decentralisatie van het bestuur en terug een herder (in plaats van een leider) onder de gelovigen. Bergoglio is een man van het volk, de bisschop van Rome en niet meer DE paus.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 20th December 2013, 18:31
Leen.Buyens Leen.Buyens is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Mar 2012
Locatie: Gierle
Posts: 87
Ik ben het helemaal eens met Thomas wanneer hij zegt dat we met paus Franciscus op de goede weg zitten. Hij is verschillend van de vorige paus, Benedictus XVI, en dat kan de rooms-katholieke kerk wel gebruiken denk ik. Zoals in het artikel vermeld werd, was Benedictus eerder conservatief. En zoals Thomas in zijn mening aanhaalde is Franciscus een man van het volk, een herder die tussen de schapen staat. Hij komt, doordat hij zo verschilt van onze vorige paus, ook in de media terecht. En we weten allemaal welk een grote rol de media kan spelen!
Met de laatste zin in de persoonlijke mening van Kristof ben ik het niet geheel eens. Ik denk niet dat religie ooit echt zal verdwijnen. Natuurlijk, we zullen moeten meegaan met de tijd, maar je zou er van versteld staan hoeveel jonge mensen gelovig zijn. Die jonge mensen, waaronder ik ook mezelf reken, zullen deze houding wellicht ook doorgeven aan hun kinderen. Er zit volgens mij echt nog wel toekomst in religie. Het is gewoon een kwestie van geloof!
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 02:21.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.