actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 27th October 2015, 12:17
Clara.W*llems Clara.W*llems is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2015
Locatie: Herselt
Posts: 26
Jongeren willen nultolerantie voor alcohol achter het stuur

Jongeren willen nultolerantie voor alcohol achter het stuur

27 oktober 2015

Waar ligt de Vlaming wakker van? Via een exclusieve enquête van het onderzoeksbureau iVox bij duizend Vlamingen gaat uw krant na wat u als lezer bezighoudt. Uit de enquête blijkt onder meer dat 60 procent van de jongeren auto’s weg wil uit de steden, driekwart pleit voor nultolerantie tegenover drinken en rijden. “De auto heeft zijn status verloren voor de jonge generaties”, zegt mobiliteitsexpert Kris Peeters.

Jongeren tonen zich veel strenger voor de auto dan de oudere generaties. Ze willen de auto uit de stad weg, en ze pleiten ook veel strenger voor nultolerantie tegenover alcohol in het verkeer.

“Het verwondert me niet”, zegt mobiliteitsexpert Kris Peeters van hogeschool PCVO Limburg, afdeling verkeerskunde. “Jongeren staan veel pragmatischer tegenover auto’s dan ouderen. En dat heeft maar deels met ideologie te maken. Het is veel meer een praktische benadering. Ze vinden het vaak comfortabeler, makkelijker en goedkoper om zonder auto te leven.”

Jongeren tonen zich dan wel zeer streng voor dronken rijden, toch zijn het net zij die oververtegenwoordigd zijn in de ongevallenstatistieken. “Jongeren komen vaker voor in de weekendongevallen, omdat zij natuurlijk ook gewoon meer uitgaan”, zegt Peeters. “En er wordt ook nogal gefocust op die weekendnachten, terwijl we weten dat andere periodes even risicovol zijn in het verkeer. Als je de attitude van iedereen samen neemt, en niet enkel focust op de kleine groep risicorijders in het weekend, zie je dat jongeren verstandiger omgaan met rijden en alcohol dan ouderen.”

Bron: Het Nieuwsblad (http://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf201...ampaign=seeding)
Mening: Uit een enquête blijkt dat 60 procent van de jongeren auto’s weg wil uit de steden en driekwart pleit voor nultolerantie tegenover drinken en rijden. Ik vind het een heel goed idee om nultolerantie op te leggen. Ook al heb je maar één drankje met alcohol gedronken, dat is één teveel voor te rijden. Het verbaast me dat het driekwart van de jongeren zijn die nultolerantie willen. Zoals er staat vermeld, zorgen de jongeren voor de meeste ongevallen. Misschien door de nultolerantie op te leggen, gaan er minder ongevallen gebeuren.

Laatst aangepast door Clara.W*llems : 27th October 2015 om 12:27.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 27th October 2015, 12:34
T*ssa.Goetschalckx T*ssa.Goetschalckx is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2013
Locatie: Herentals
Posts: 112
Jongeren willen nultolerantie voor alcohol achter het stuur

Ik kan begrijpen waarom veel jongeren auto's uit de steden willen bannen. De auto's zorgen voor veel drukte, luchtvervuiling enzovoort. Ik zie langs de andere kant wel voordelen van de auto in de stad. Het is bijvoorbeeld handig om mee naar de winkel te gaan. Als je drie pakken melk koopt, nog een paar flessen water en fruit en groenten, dan weet ik niet hoe je dit zonder auto naar huis kan brengen. Het openbaar vervoer is een optie, maar dit is geen vanzelfsprekende optie. De bussen en trams zitten vaak overvol, hoe ga je met je inkopen op de bus geraken? In vele gevallen word je ook door de medereizigers buiten gekeken. Je neemt namelijk teveel plaats in. Als men toch auto's uit de steden zou bannen, dan hoop ik dat er meer openbaar vervoer georganiseerd wordt om de stedelingen van de ene kant van de stad naar de andere kant te brengen.

Ik ben voor maatregelen die dronken achter het stuur rijden vermijden. Ik weet niet of nultolerantie de oplossing is. Ik vind de nultolerantie een beetje drastisch, één glas is voor mij acceptabel. Het is dan de verantwoordelijkheid de chauffeur om het bij één glas te houden. Om helemaal op safe te spelen is het natuurlijk wel aangeraden om absoluut niets te drinken.

Ik ben het ermee eens dat het goedkoper is om zonder auto te leven. Je moet namelijk geen verzekering of onderhoud of brandstof betalen. Langs de andere kant is het ook makkelijk om over een auto te beschikken, je kan naar plaatsen rijden waar het openbaar vervoer bijvoorbeeld niet komt en je staat niet te wachten op een bus die niet komt opdagen. Aan een auto zijn, net als aan alles, voor- en nadelen verbonden.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 06:16.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.