actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > NASLAG > Focus op... > China
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 10th December 2016, 21:28
Janne.V*rbeeck Janne.V*rbeeck is offline
Janne Verbeeck
 
Geregistreerd op: Sep 2014
Locatie: Beerse
Posts: 77
Hoe Kanye Wests sneakers Chinezen kunnen helpen ademen

Hoe Kanye Wests sneakers Chinezen kunnen helpen ademen

Fans krijgen het water in de mond van Kanye Wests Yeezy-sneakers, designer Wang Zhijun knipte een paar op om een statement te maken over de luchtvervuiling in zijn land.


China gaat gebukt onder luchtvervuiling, mondmaskers worden steeds vaker onontbeerlijk om de hoeveelheid fijn stof weg te filteren. Niet alleen zijn ze niet meer uit het straatbeeld weg te denken, ze vinden elk seizoen ook makkelijker hun plaats in de wereld van de Chinese haute couture.

Designer Wang Zhijun creëert sinds 2014 mondmaskers om een statement te maken over de luchtvervuiling in zijn land. Hij recyclet daarvoor sneakers, soms ook bijzonder exclusieve.

‘De maskers maken duidelijk indruk’, vertelt hij aan CNN. ‘Als dit helpt om het maatschappelijk bewustzijn te verhogen, ben ik best tevreden. Al hebben we nog zoveel werk voor de boeg.’

Zhijun bleef met zijn collectie twee jaar onder de radar, tot hij besliste om ook een paar sneakers van Kanye West onder handen te nemen. Hij zette zijn herwerkte versie van de Adidas Yeezy Boost 350 V2’s op eBay China, waar iemand uiteindelijk 5.000 dollar bood.

‘Sinds het Yeezy masker verscheen mijn collectie ook op Westerse sites, en krijg ik mails van potentiële klanten die willen weten waar ze mijn mondmaskers kunnen kopen. Maar eigenlijk ben ik niet uit op winst. Het is een creatief project waarmee ik een milieuprobleem wil aankaarten.’

Bron:
10/12/2016, De Standaard, http://www.standaard.be/cnt/dmf20161210_02619347

Eigen mening

Kanye West, niet meteen mijn beste vriend. Een man met een ego zo groot als de Empire State Building en iemand die er alles voor doet om in de media te komen (op welke manier dan ook), daar kan ik het niet zo goed mee vinden. Toch brengt Kanyes' zelfliefde een belangrijk probleem in de Chinese samenleving naar voor. Ontwerper Zhijun was al een tijdje bezig met een nobel en belangrijk project, maar het is pas door de sneakers van West te verknippen en te verkopen, dat hij echt in de spotlights kwam te staan. Dat Chinezen het schijnbaar 'normaal' vinden dat ze in de straten een mondmasker moeten dragen, tart bij mij alle verbeelding. Hiermee krijg ik het gevoel dat zij de problemen rond milieuvervuiling niet willen aanpakken, maar gewoon ondergaan. Daarom lijkt het me een bijzonder goed idee dat mensen als Zhijun op een creatieve manier de problematieken willen aanpakken. Naar mijn mening werkt de 'traditionele' manier van aanpak voor dergelijke problemen niet meer. Ik geloof dat je met een creatievere aanpak, zoals deze van ontwerper Zhijun meer mensen kan aantrekken, kan inspireren, kan activeren, ... om de problemen aan te pakken.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 17:18.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.