actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > NASLAG > Focus op... > China
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 30th October 2015, 19:48
Ellen.B*smans Ellen.B*smans is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2015
Locatie: Ranst
Posts: 85
‘De wereld heeft baat bij Chinese eenkindpolitiek’

‘De wereld heeft baat bij Chinese eenkindpolitiek’

Robert Cliquet, voormalig VN-topman, gelooft dat de Chinese tweekindpolitiek een demografische verstoring en ecologische problemen teweeg zal brengen. ‘Constant denken aan groei werkt niet’, klinkt het. Professor Dirk Van Braeckel (UGent) staat hem bij.

China schafte de eenkindpolitiek af in de hoop zo de vergrijzing van de bevolking tegen te gaan en het evenwicht tussen jongens en meisjes te herstellen. ‘Wat ik graag verwezenlijkt zou zien, is een daling van de bevolking naar 2 of 3 miljard’, stelt Cliquet, voormalig voorzitter van de VN-Commissie voor Bevolking en Ontwikkeling en voorzitter van het Centrum voor Bevolkings- en Gezinsstudies (CBGS).

Volgens Cliquet en Van Braeckel zal het land zijn doel zeker niet missen. Maar ze stellen zich vragen bij het effect van die maatregel op de bevolkingsdichtheid en het bevolkingsaantal. Zij opperen dat een stijgende bevolking nooit goed nieuws is. ‘Nu zijn we met 19 miljard op onze planeet. Dat betekent dat wij eigenlijk anderhalve planeet inpalmen.’

De voormalige VN-voorzitter zegt dat de moderne levensstandaard en het consumptiepatroon van Europa de bevolkingsgroei en het huidige bevolkingsaantal niet aankan. ‘Constant denken aan groei - zowel economische groei als bevolkingsgroei - werkt niet’, aldus Cliquet.

Ecologische en demografische problemen


‘Eigenlijk draagt de hele wereld de vruchten van de Chinese eenkindpolitiek. Had het land deze maatregel nooit in de praktijk gebracht, dan hadden wij nu nog veel meer problemen op ecologisch vlak’, vult Van Braeckel aan. De aarde heeft een beperkt aanbod aan natuurlijke hulpbronnen.

Toch hebben ze beiden begrip voor de denkwijze van de Chinese overheid. Een oplossing voor het vergrijzingsprobleem is nodig. ‘Maar abrupte veranderingen zijn nooit goed. Dat veroorzaakt demografische storingen.’ Cliquet en Van Braeckel geloven dat het beter is om geleidelijke veranderingen door te voeren.

Ze denken hierbij aan het promoten van geboorteplanning, vrouwen beter informeren over de mogelijkheden die ze daarin hebben en een sterkere inzet op seksuele opvoeding.

Datum: 30/10/2015
Bron: http://www.standaard.be/cnt/dmf20151030_01947056

Mening: Ik vind het zeker niet slecht dat China de eenkindpolitiek afschaft omdat ik van mening ben dat de overheid koppels niet mag beperken om meer dan 1 kind te krijgen. Toch ben ik wel akkoord met Robert Cliquet. Voor de vergrijzing in China is de tweekindpolitiek goed, maar ik denk dat een grotere bevolkingsgroei heel slecht is voor onze aarde. We zijn nu al met zo veel en de gemiddelde ecologische voetafdruk van het Westen en andere geïndustrialiseerde landen is veel te groot. Ik denk dat we gewoon meer moeten nadenken over hoe we leven en wat onze levensstijl doet met onze aarde. Zoals ik al zei, vind ik niet dat China daarom terug zou moeten gaan naar zijn eenkindpolitiek, maar we moeten ons gaan realiseren dat duurzaamheid de enige oplossing is.

Laatst aangepast door Ellen.B*smans : 30th October 2015 om 20:02.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 20:22.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.