actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 17th April 2016, 16:32
Ellen.B*eyens Ellen.B*eyens is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2014
Locatie: Kasterlee
Posts: 76
Bourgeois: ‘Wie tot de pensioenleeftijd werkt mag geen euro verliezen’

‘Ambtenaren of leraren die werken tot aan de wettelijke pensioenleeftijd mogen geen euro verliezen’. Dat zei Vlaams minister-president Geert Bourgeois (N-VA) in de Zevende Dag (één). Hij reageerde daarmee op de pensioenmaatregelen die de federale regering besliste in het kader van de begrotingscontrole. Ambtenaren zullen langer moeten werken, maar zouden volgens de vakbonden ook minder pensioen krijgen.

‘Voor mij is het heel duidelijk: een ambtenaar of leraar die werkt tot aan de wettelijke pensioenleeftijd mag geen euro verliezen’, zegt Bourgeois. ‘Ik heb dat duidelijk gemaakt binnen mijn partij, zonodig ga ik dat ook duidelijk maken aan premier Michel. We zijn met zijn allen verplicht om stapsgewijs wat langer te werken. Maar dan bovendien zeggen: je werkt langer, maar gaat ook wat minder krijgen, dat is niet correct.’

Bourgeois is het niet eens met de uitspraak van federaal CD&V-vicepremier Kris Peeters dat ‘we met zijn alle boven onze stand’ leven. ‘Het is niet zo dat mensen boven hun stand leven’, zegt Bourgeois. ‘Probleem is dat er federaal lange jaren politici aan de macht waren die niet voldoende gespaard hebben en schulden gemaakt hebben. Je moet de overheid efficiënter maken. Die kan goedkoper werken.’

‘Maar we gaan niet naar een Amerikaans systeem, waar er geen dienstverlening meer is’, besloot de Vlaamse minister-president. ‘Je moet naar een goed evenwicht gaan. Federaal is dat nog niet bereikt, en dus zijn er inspanningen nodig.’

Bron: http://www.standaard.be/cnt/dmf20160417_02241534

Eigen mening: Ik ben het eens met het standpunt van minister Bourgeois. Er komt meer en meer geklaag dat we allemaal langer moeten werken, maar er zijn nog altijd methoden om toch vervroegd op pensioen te gaan. Mensen vinden altijd wel een uitweg om niet te moeten werken tot de pensioenleeftijd. Nu gaat men ook nog snoeien in de pensioenen van de ambtenaren waardoor nog meer mensen ontmoedigd zullen worden. De mensen die het werken dan toch volhouden tot hun pensioenleeftijd, moeten ze niet gaan straffen door ook aan hun pensioen te zitten. Op deze moment stoppen veel werkende mensen voor hun pensioenleeftijd al met werken en dit kost de schatkist handenvol geld.

Ik ben het ook niet eens met vice-premier Peeters. We leven niet boven onze stand. Er worden verkeerde beslissingen genomen, vooral op korte termijn, die meer kosten dan dat men op lange termijn zou denken. Hierdoor zijn er enorme schulden gemaakt en daar moet iedereen nu voor boeten.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 17th April 2016, 21:27
Sarah.G*ivers Sarah.G*ivers is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2014
Locatie: Vosselaar
Posts: 78
Geef waar men recht op heeft

"Toen ik een tijdje geleden te horen kreeg dat leerkrachten minder pensioen zouden krijgen, ondanks het feit dat ze toch langer zouden moeten werken, was ik toch wel geschrokken. Als er verwacht wordt dat je langer moet werken, dan moeten ze van het pensioen afblijven zoals Bourgeois zegt. Volgens hem ligt de oorzaak van het hele probleem in het verleden bij politici die te lang aan de macht zijn geweest, die te weinig gespaard hebben en bijgevolg ook nog eens schulden gemaakt hebben. Ik vind het goed dat hij het aan premier Michel nog eens zal duidelijk maken dat men van het pensioen van ambtenaren of leraren die werken tot aan de wettelijke pensioenleeftijd moet afblijven. Ik denk dat dit debat nog niet snel gesloten zal zijn."
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 16:34.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.