actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 31st March 2014, 14:11
F*nne.Baeken F*nne.Baeken is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2012
Locatie: Turnhout
Posts: 103
"Er moet een plan komen om dakloosheid terug te dringen"

"Er moet een plan komen om dakloosheid terug te dringen"

Zeven Brusselse armoedeorganisaties die verenigd zijn in het Brussels Platform Armoede eisen dat de dakloosheid in de hoofdstad structureel wordt aangepakt. Volgens een bevraging bij de daklozen, door het platform, was de nachtopvang de voorbije winter ondermaats. De resultaten van de enquête werden vandaag voorgesteld door de koepel.

Uit de bevraging bij Brusselse daklozen door het Brussels Platform Armoede blijkt dat een kwalitatieve dienstverlening binnen de nachtopvang en het ontbreken van een doordacht beleid rond dakloosheid de belangrijkste pijnpunten zijn. "Deze winter hebben we meerdere malen aan de alarmbel getrokken omdat mensen voor gesloten deuren bleven staan", zegt coördinator Gregory Cremmerye. "Alle discussies over het aantal beschikbare bedden zijn naast de kwestie. Er moet een plan komen om dakloosheid terug te dringen. Zo lang mensen rond moeten komen met inkomens onder de armoedegrens en de stijgende huisvestingskost niet aan banden wordt gelegd, blijft het dweilen met de kraan open."

De koepel ziet twee positieve evoluties sinds vorig jaar. Het uitgebreide aanbod aan dagopvang valt in goede aarde en ook het feit dat daklozen deze winter al om 13 uur een bed konden reserveren, tegenover om 18 uur de voorbije jaren. "De algemene evaluatie blijft echter negatief. Problemen op vlak van hygiëne en veiligheid die al jaren aanslepen worden niet aangepakt. Daklozen kunnen nergens hun spullen opbergen en worden vaak het slachtoffer van diefstal", aldus Cremmerye.

De armoedeorganisaties eisen dat er grondig wordt nagedacht over een structurele aanpak van de dakloosheid in de hoofdstad. Om een laattijdige opstart van de winteropvang zoals dit jaar te vermijden, hebben de armoedeorganisaties zakagenda's gemaakt voor de verantwoordelijke politici om hen aan hun verantwoordelijkheid te herinneren.

Bron: De Redactie, 31/03/2014, http://www.deredactie.be/cm/vrtnieu...anisaties_eisen

Commentaar:
Ik ben het ermee eens dat we een plan moeten ontwikkelen om ervoor te zorgen dat er minder daklozen zijn. Iedereen verdient een kans op een gelukkig leven. Ik vind het wel erg dat de opvang die er voorzien wordt voor de daklozen zo ondermaats is. Slechte hygiëne, mensen die niet binnen kunnen, diefstallen, ... dit zou niet mogen. Als we de dakloosheid niet kunnen verminderen, moet er zeker iets gedaan worden aan de opvang die er nu is. Deze kan men wel aanpassen en verbeteren zodat er meer daklozen hier terecht kunnen.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 31st March 2014, 15:56
N*ortje.VandenAckerveken N*ortje.VandenAckerveken is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2012
Locatie: Baarle-Hertog
Posts: 109
Ik vind zeker ook dat er iets moet gebeuren aan die ondermaatse opvang. Voor asielzoekers is er vaak wel opvang geregeld, zoals bijvoorbeeld vlak bij mij in de buurt, maar voor onze binnenlandse daklozen is het moeilijk om goede opvang te vinden. Volgens mij kunnen de politici hier toch meer aan doen.

Ergens kan ik ook wel begrijpen dat opvang voor daklozen geen luxueus oor kan zijn en dat bijvoorbeeld de hygiëne een beetje minder is. Maar dat hoeft ook niet voor die mensen. Ik denk dat het al veel is dat ze een dak boven hun hoofd kunnen hebben en dat ze zich eens kunnen douchen, al is het maar met niet zo'n heel warm water. Maar ik denk dat we daar toch echt wel naar mogen streven. Ook een dakloze verdient een dak boven zijn hoofd, daar moeten we voor zorgen.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 12:31.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.