actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 28th March 2014, 09:51
c*dric.willemsen c*dric.willemsen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2012
Locatie: Provincie Antwerpen
Posts: 235
Meisjes plegen dubbel zoveel diefstallen als jongens

De cijfers over jeugdcriminaliteit spreken de perceptie tegen: minderjarigen plegen opvallend minder misdrijven. Dat blijkt uit statistieken van de jeugdparketten, die vorig jaar 29 procent minder strafbare feiten noteerden dan in 2010. Dat meldt Het Laatste Nieuws. Ook opvallend: meisjes plegen dubbel zoveel diefstallen als jongens. Als jongens stelen, gebruiken ze wel meer geweld.

Pleegden minderjarige misdadigers in 2010 nog 83.014 feiten, dan waren dat er vorig jaar 'maar' 59.163 meer. Dat is een daling met liefst 29 procent. "Onze statistieken hebben enkel betrekking op de feiten die bij het parket geregistreerd werden. Ze vertellen enkel iets over wat we weten. Misdrijven die niet gemeld of niet ontdekt worden, staan er uiteraard niet in", nuanceert procureur-generaal Christian De Valckeneer.

Er werd vorig jaar gemiddeld om de negen minuten - dag en nacht - een misdrijf gepleegd door een minderjarige. En meisjes laten zich niet onbetuigd: zo plegen ze dubbel zoveel diefstallen als jongens. Als jongens stelen, dan gebruiken ze wel meer geweld. Bij misdrijven met bedrog (oplichting, heling, computermisdrijven, misbruik van vertrouwen) zijn de meisjes ook veel sterker dan jongens. De grootste groep minderjarigen die zich schuldig maken aan misdrijven is tussen 16 en 18 jaar oud.

Bron: De Morgen (28/3)

Commentaar: Het verbaast me niet dat meisjes meer stelen dan jongens. Denk maar aan oorbellen, ringen, kettingen, ... Deze dingen hangen zomaar voor het grijpen in (bijvoorbeeld) Kruidvat en dergelijke. Waarom zou je 99 cent betalen voor bepaalde oorbellen als je ze even goed snel kan wegstoppen zonder dat iemand het ziet? En dan denken ze "maar 99 cent, dat merkt niemand..."
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 28th March 2014, 15:24
E*ilie.Payne E*ilie.Payne is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2012
Locatie: Herentals
Posts: 101
Ik begrijp je standpunt wel van de oorbellen, kettingen, ringen en dergelijke. Echter verwachtte ik dat meisjes meer moraal hadden om te denken 'Dit kan niet'. Ik denk ook dat het heel wat te maken heeft met peer pressure. Ik kan me inbeelden dat je daar staat met een paar vriendinnen, je ziet mooie oorbellen en een van de vriendinnen zegt: 'Neem dat dan mee!'. Ik denk dat het voor meisjes belangrijker is om in groep te horen. Ze denken vaak: 'Als ik dat niet doe, ben ik een watje'.
Ik kan me nog levendig herinneren dat ik, op 14 jarige leeftijd, in Kruidvat een zakje snoepjes had gestolen en dat ik me zo schuldig voelde als ik thuiskwam, dat ik de volgende morgen terug ben gegaan om het terug te geven. Waar zit dat gevoel van moraal, dat ethische in jongeren dezer dagen?
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 31st March 2014, 14:22
c*arlotte.meeus c*arlotte.meeus is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2012
Locatie: lichtaart
Posts: 125
Net zoals Cedric ben ik niet verbaasd dat meisjes meer stelen dan jongens. Meisjes hechten namelijk meer belang aan hun fysiek dan jongens. Meisjes willen dat hun outfit tot in de puntjes in orde is, zodat het in de smaak valt bij hun leeftijdsgenoten. Hier horen uiteraard accessoires bij zoals oorbellen, ringen, kettingen, sjaaltjes,....
Dit is het felle contrast met jongens. Zij zijn hier niet mee bezig. Een t-shirt, een broek en schoenen, klaar is kees.
Toch schrik ik van de vele en hoofdzakelijk van de uiterst hoge cijfers. Zo pleegden minderjarige misdadigers in 2010 83.014 feiten. Zoals Emilie al eerder vermeldde, waar zit dat gevoel van moraal, dat ethische in jongeren ?
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 01:39.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.