actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 2nd November 2016, 14:07
dennis.o*usu dennis.o*usu is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2014
Locatie: Noorderwijk
Posts: 81
Kwart van startende zelfstandigen is buitenlands

Kwart van startende zelfstandigen is buitenlands

Vorig jaar had één startende ondernemer op de vier een vreemde nationaliteit. Elk jaar worden er duizend buitenlandse zelfstandigen geschrapt omdat blijkt dat het eigenlijk om 'nepzelfstandigen' gaat.

"Het aantal buitenlandse starters in ons land neemt jaar na jaar toe", zegt Christine Mattheeuws, voorzitter van het Neutraal Syndicaat voor Zelfstandigen. "Vijf jaar geleden waren ze immers 'slechts' goed voor één vijfde van alle starters, nu al voor één vierde. In 2015 ging het om 24.820 buitenlanders op een totaal van 103.200 starters. Het zijn vooral Roemenen die een eigen zaak in België beginnen. Vorig jaar waren ze met 7.314 en vertegenwoordigden zo bijna één derde (29,5 procent) van alle buitenlandse starters." Daarna volgen Bulgaren (8,6 procent), Nederlanders (8,3 procent), Fransen (7,8 procent) en Polen (6,5 procent).

'Als een zelfstandige een leefloon krijgt van het OCMW maar géén sociale bijdragen betaalt, gaan er knipperlichten branden'

Mattheeuws zegt ervan overtuigd te zijn dat de meeste buitenlandse starters te goeder trouw zijn, maar dat er ongetwijfeld ook misbruiken zijn. Dat leidt ze af uit het feit dat er nu al vijf jaar lang elk jaar duizend buitenlandse zelfstandigen geschrapt worden. "Als iemand een nep-postbusadres heeft opgegeven, is het duidelijk dat het gaat om een schijnzelfstandige", legt ze uit. "Of als een zelfstandige een leefloon krijgt van het OCMW maar géén sociale bijdragen betaalt, gaan er knipperlichten branden."

Waarom iemand zich inschrijft als zelfstandige terwijl die nooit de intentie heeft dat beroep uit te oefenen, is volgens Mattheeuws heel duidelijk: "Zo krijgen buitenlanders immers bepaalde rechten, zoals kinderbijslag, een leefloon en gezondheidszorg. Maar ik wil benadrukken dat ze zeker niet allemaal slechte bedoelingen hebben."

Bron: De Morgen, 2/11/2016
Link: http://www.demorgen.be/economie/kwa...lands-b51ed929/

Mening: Ik zie persoonlijk geen probleem is de toename van het aantal buitenlanders die als zelfstandige beginnen in België. Ik vind het wel jammer dat er van deze buitenlandse zelfstandigen enkelen bijzitten die om de verkeerde redenen zich laten inschrijven als zelfstandigen. Zij besmeuren de reputatie van alle buitenlandse zelfstandigen en creëren zo vooroordelen tegenover deze groep, terwijl het merendeel van de buitenlandse zelfstandigen in ons land wel oprecht als zelfstandige een beroep willen uitoefenen. Ik ben blij dat dit in het artikel ook benadrukt wordt. Ik ben ook blij dat er grondig gecontroleerd wordt op schijnzelfstandigen.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 10:14.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.