actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 31st October 2016, 08:45
Jolien.R*ns Jolien.R*ns is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2016
Locatie: Geel
Posts: 68
Peeters wil sperperiode afschaffen

Minister van Consumentenzaken Kris Peeters (CD&V) wil de sperperiode voor de solden afschaffen, omdat die in strijd is met de Europese regels.

Het is niet duidelijk wanneer de afschaffing een feit zal zijn. Tijdens de sperperiode is reclame voor prijsverlagingen verboden, zodat consumenten kunnen nagaan of er in de solden effectief minder gevraagd wordt voor een product.

Kleine winkels beschermd
Bovendien worden zo kleine winkels beschermd, die de promoacties van de ketens niet kunnen volgen. Als de solden beginnen, komt iedereen gelijk aan de start. Maar Europa heeft inmiddels eigen wetten voor consumentenbescherming en handelspraktijken, en verbiedt lidstaten om andere regels af te dwingen.

Fluistersolden
"De sperperiode wordt nu ook al massaal omzeild", zegt Peeters' woordvoerder. Want fluistersolden, ofwel kortingen die niet uitdrukkelijk worden meegedeeld, en koppelverkoop mogen wél in die periode. Ook op braderieën zijn dan promoties toegestaan.

Streng toezicht
Toch wil de ondernemersvereniging Unizo het systeem niet zomaar overboord gooien. "We overleggen met het kabinet-Peeters over hoe we de kleine detailhandel toch kunnen beschermen", zegt woordvoerder Filip Horemans. Unizo denkt aan een streng toezicht op verkoop met verlies, wat enkel in de officiële solden mag, en duidelijke regels over prijsaanduidingen.

Bron: De Morgen, 31/10/2016, http://www.demorgen.be/economie/pee...affen-ba8aa2dc/

Eigen mening:
Ik vind dit een goed initiatief, omdat veel kleine winkels niet kunnen opboksen tegen de grote. Voor consumenten zou het ook beter zijn, als ze de sperperiode afschaffen. Veel winkels geven in de sperperiode mooie koopjes, maar tijdens de "echte" solden geven ze zogezegd kortingen terwijl de ketens de volledige prijs vragen. Ze verbloemen dit door erbij te plaatsen dat er twintig of dertig procent korting op is, maar de korting is al verrekend in de aangegeven verkoopprijs. Ik zeg niet dat elke winkel dit doet, maar er zijn wel veel ketens die dit toepassen. Als je kleren koopt tijdens de solden dan weet je ook dat het vaak kleren zijn uit vorige collecties en soms van een paar jaar geleden. Ik vind dit niet slecht, want zo gaat de overgebleven stock niet verloren.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 31st October 2016, 10:22
Ellen.B*eyens Ellen.B*eyens is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2014
Locatie: Kasterlee
Posts: 76
Ik vind de sperperiode achterhaald. Zoals vermeldt in het artikel, wordt de sperperiode al massaal omzeild door bijvoorbeeld koppelverkoop. Zo worden de kleine ondernemingen nog niet beschermd, want ook met deze omzeiling zullen ze de grote winkelketens niet kunnen volgen.
Daarnaast heeft het ook geen nut omdat deze grote winkelketens ook gevestigd zijn in onze buurlanden, waar er geen sprake is van een sperperiode. Als er hier sprake is van een sperperiode, gaan de mensen naar bijvoorbeeld Nederland om daar te kunnen genieten van kortingen, terwijl dat hier nog niet kan.
Ik denk persoonlijk dat we beter de sperperiode afschaffen. Dit zal zowel voordelen als nadelen geven voor de consumenten en de ondernemers, maar ik denk dat het netto-effect op onze economie positief zal zijn.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 22:32.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.