actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 23rd September 2015, 18:32
Thomas.Wynants Thomas.Wynants is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Nov 2009
Locatie: Retie
Posts: 57
Thumbs down België heeft, na Luxemburg, goedkoopste roltabak van Europa

Nergens ter wereld is het aandeel overlijdens te wijten aan tabak hoger dan in Europa. Maar van de nobele doelstelling om het aantal rokers tegen 2025 met 30 procent te doen dalen, zijn veel Europese landen, waaronder België, ver verwijderd. Er moet, onder meer door de overheid, strenger worden opgetreden, klinkt het bij experts.

Ondanks alle voorlichtingscampagnes rookt nog altijd meer dan een op de vijf Belgen (2.029.000) boven de 15 jaar. Dat is minder dan in 2010 toen nog 2.179.700 Belgen rookten, maar de daling is veel te beperkt. Volgens de doelstelling van de Wereldgezondheidsorganisatie (WHO) zou België tegen 2025 nog maar 1.609.200 rokers mogen tellen en dat gaan we niet halen. Dat blijkt uit het zopas gepubliceerde rapport ‘The European Health Report 2015’.

Volgens dat rapport is het aandeel overlijdens dat te wijten is aan tabak nergens ter wereld zo hoog als in Europa. En België is niet het enige Europese land dat het slecht doet. Slechts elf landen zullen de doelstelling over het aantal rokers halen, dertig landen, waaronder België, dus niet.

Vijf cent voor één sigaret
Verwonderd is Luk Joossens, expert tabakspreventie bij de Stichting tegen Kanker, niet. ‘Sinds 2007 heeft de regering geen enkel initiatief genomen om het aantal rokers terug te dringen’, zegt hij. Bovendien, zegt Joossens, is er een belangrijke verschuiving in het tabaksgebruik: van ‘gewone’ sigaretten naar zelf gerolde sigaretten. ‘Roltabak is in België spotgoedkoop. Gemiddeld betaal je 5 cent per gerolde sigaret, tegenover 26 cent voor een gewone sigaret.’

In veel andere landen is het duurder om te roken. Roltabak is nergens in Europa zo goedkoop als in België, alleen Luxemburg is nog iets goedkoper. De Stichting tegen Kanker pleit daarom voor hogere accijnzen op roltabak.

Bron: De Standaard: http://www.standaard.be/cnt/dmf20150922_01881996
Datum: 23/09/2015


Mening:
Ik dacht eerlijk gezegd dat de accijnzen voor sigaretten al zeer hoog waren in België. Blijkbaar is dat alleen voor filter-sigaretten en niet voor roltabak. Dit vind ik een beetje absurd. Sterk inzetten op 'stoppen met roken' via allerlei campagnes. Accijnzen van filtersigaretten hoog houden om enerzijds ontmoedigend te werken en anderzijds de staatskas serieus te spijzen maar de roltabak hier bij 'vergeten'. De tabaksindustrie lacht al jaren in hun vuistje.... Ik vind dat alle soorten tabakswaar onder eenzelfde noemer dienen te vallen en er dus ook dezelfde accijnzen geheven dienen te worden.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 24th September 2015, 18:15
B*am.Seels B*am.Seels is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2013
Locatie: Merksplas
Posts: 86
Goedkope tabak

Ik vraag mij af of de meest zinvolle manier om rokers te doen stoppen het opdrijven van de prijs is. Uit onderzoek naar de aankomende suikertaks bleek ook dat mensen voor wie deze maatregel het meest nodig (en ingrijpend) bleek, uiteindelijk hun koopgedrag amper aanpasten. Volgens mij is het bij rokers hetzelfde: in plaats van effectief te stoppen, zullen zij vaker kiezen te besparen op andere vlakken, goedkopere tabak te roken of zich neerleggen bij de prijsverhoging en meer geld spenderen.
Bovendien is de vergelijking tussen roltabak en filtersigaretten in België best zinloos: hier is overál een groot verschil in prijs te vinden. In Nederland betaal je inderdaad veel meer voor een pakje filters, maar evengoed voor roltabak, wat de prijsverhouding tussen beide ongeveer gelijk houdt.
Voor de jeugd kan de hoge prijs van sigaretten dan weer wel een drempel zijn om niet te beginnen roken, hoewel er nog steeds genoeg (relatief) goedkope varianten te vinden zijn.
Uiteraard is het goed dat de regering tracht België minder te doen roken, maar mij lijkt het zinvoller dit te doen middels sensibiliseringscampagnes en het effectief aanmoedigen en ondersteunen van zij die willen stoppen met roken. Het steeds maar opdrijven van de prijs van een pakje peuken komt voor mij meer over als een handige extra staatskas.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 07:32.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.