actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > WERELD > Politiek
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 2nd December 2013, 00:57
L*sa.vanRossem L*sa.vanRossem is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2013
Locatie: Vosselaar
Posts: 19
Concepttekst Egyptische grondwet goedgekeurd

Concepttekst Egyptische grondwet goedgekeurd

De grondwetgevende commissie in Egypte heeft zondagavond het ontwerp van nieuwe grondwet goedgekeurd. Keurt het parlement de tekst goed, dan zal overgangspresident Adli Mansoer daarover een referendum uitschrijven dat wellicht eind december of begin januari zal plaatsvinden.
De grondwet moet die van 2012 vervangen, die de stempel droeg van het islamitische Moslimbroederschap.



Het referendum over de grondwet is de eerste etappe in het stappenplan dat het Egyptische leger heeft uitgetekend voor een "democratische overgang" na de afzetting van de islamitische president Mohamed Morsi begin juli.



De grondwetgevende commissie van 50 personen was sinds zaterdag bezig met de stemming over het ontwerp van nieuwe grondwet. In de tekst behoudt het leger, dat de facto de plak zwaait in Egypte, grote voorrechten, zoals de mogelijkheid om in sommige gevallen burgers te berechten. Mensenrechtenactivisten hekelen die schikkingen.

Bron:
De Morgen - 1 december 2013
http://www.demorgen.be/dm/nl/990/Bu...edgekeurd.dhtml

Commentaar:
Ik denk dat dit reeds een stap in de goede richting is. Hoewel ik mijn bedenkingen heb bij een “democratische overgang”. Het leger behoudt bepaalde grote voorrechten die niet echt democratisch lijken te zijn. Ik denk wel dat de Egyptenaren niet kunnen verwachten dat hun land stante pede kan veranderen in het rechtvaardige land dat zij willen. Ze komen van een extreme toestand en die zal geleidelijk aan moeten veranderen. Ik wil zeker en vast niet zeggen dat ik achter de voorrechten van het leger sta. Ik vind het nog steeds een zeer benarde situatie in Egypte, maar ik denk dat we iedere stap in de goede richting moeten accepteren.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 16:34.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.