actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > Vierde Macht (media)
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 29th March 2012, 01:09
Barst's Avatar
Barst Barst is offline
Administrator
 
Geregistreerd op: Jun 2004
Locatie: L'burg
Posts: 16,562
Talking Vijanden op Facebook

Vijanden op Facebook


Eindelijk! Een app die je toelaat om op Facebook een lijstje 'vijanden' aan te leggen. Eerst dacht ik dat het om bedrog ging, net als bij die zogenaamde 'dislike'-knop die om de paar maanden weer opduikt maar eigenlijk een computervirus is. Maar nee, EnemyGraph is een heuse Facebook-app. Voorlopig toch, tot het moment dat Facebook ze eruit gooit. (Gisterenavond leek ik ze alvast niet te kunnen installeren, dus dat ziet er niet zo goed uit.)



EnemyGraph laat je toe om personen, maar ook websites, producten, films of wat dan ook tot je vijanden te verklaren. Republikeins presidentskandidaat Rick Santorum als vijand hebben, was al op slag de nieuwe trend.

De EnemyGraph-app is het werk van studenten en een heuse professor, met name Dean Terry van de universiteit van Texas. Aan de website Mashable vertelde Terry dat hij moeite heeft met de geforceerde vriendelijkheid die Facebook ons opdringt. En dat wil hij op deze manier aankaarten. Bovendien denkt hij dat wat we niét leuk vinden, vaak evenveel of meer over ons zegt dan al die opgestoken blauwe duimpjes. Wel, hij heeft zijn punt gemaakt.

Maar mijn grootste frustratie met Facebook is niet die eeuwige positiviteit. Wel dat de site ons, deels om die reden, opscheept met zo'n beperkte taalschat. Iedereen is ofwel een 'vriend', ofwel helemaal niets. En alles is ofwel 'leuk', ofwel helemaal niets. Een lijst 'vijanden' of een 'vind ik niet leuk'-knop, is amper een stap voorwaarts. Ik snak soms naar nuance.

Natuurlijk hoeft zelfs de meest verstokte Facebookgebruiker niet helemaal mee te gaan in dat smalle, binaire denken. Ik mijd zelf het blauwe duimpje als de pest. Ofwel schrijf ik ergens een commentaar bij, ofwel doe ik er het zwijgen toe. Voor een stuk uit een soort professionele trots of koppigheid, om dezelfde reden dat ik geen emoticons gebruik. De dag dat ik er niet meer in slaag om in een keurige Nederlandse zin te schrijven wat ik denk, mogen ze bij De Standaard beginnen uitkijken naar een betere columnist, redeneer ik.

Aanvankelijk had ik trouwens ook grote twijfels of de 140 tekens van een Twitter-bericht wel volstaan om een waardevolle opinie te formuleren over iets wezenlijks. Op dat vlak ben ik ondertussen bijgedraaid. Je mening formuleren in 140 tekens kan een verrijkende mentale oefening zijn, vergelijkbaar met het schrijven van een haiku.

Een binaire mening daarentegen - 'leuk' versus 'niet leuk' - is helemaal geen mening. U mag daar gerust anders over denken. In dat geval: vooral niet op het blauwe duimpje klikken.


DS, 28-03-2012 (Dominique Deckmyn)
__________________
"Never argue with an idiot, they'll just bring you
down to their level and beat you with experience." (c)TB
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 30th March 2012, 07:43
Mortelmans Bart Mortelmans Bart is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2010
Locatie: Ranst
Posts: 101
Grappig, echt grappig! Jongens! Zelf gebruik ik face-book, maar eerlijk gezegd niet zo veel! Maar in dit opzicht: Waar zijn we eigenlijk mee bezig! Jij bent mijn vriend, jij bent mijn vijand. Eerder een commerciële zet denk ik, enfin...
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 5th April 2012, 13:30
Malou Malou is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2010
Locatie: Weelde
Posts: 92
Hm, vreemd! Rond alles is er intussen al wel een app gemaakt op facebook: welke auto staat het best bij jou, welke celebrity ben jij, ... Op zich allemaal heel onschuldig. Maar ik denk dat deze haat-app wel eens voor wat meer opschudding zou kunnen zorgen, want dit lijkt me toch wel de ideale manier om cyber-pesters nog maar eens een middel meer te geven. Ik zou mijn naam liever niet op iemand zijn haat-lijstje zien staan.
Betreft de weinige nuance-verschillen bij vind-ik-leuk en dergelijke, waarom zo serieus? Facebook is geen forum om over wereldproblemen te praten, dat merk je meteen als je de meest onzinnige statussen op de startpagina ziet staan. Het is niet nodig om een uitgebreide discussie te voeren over het feit dat iemand om 8.30u 24 km gaat lopen of nog 5 examens van de 10 te gaan heeft, wel dan?
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 5th April 2012, 13:43
Nathalie.Tops Nathalie.Tops is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Arendonk
Posts: 116
Zelf snap ik niet waarom het nodig is om iemand tot 'vijand' uit te roepen op Facebook. Je kan er toch gewoon voor kiezen om die persoon niet toe te laten tot je vriendenlijst en dus te negeren? Mensen tot vijand uitroepen vind ik onnodig, en zorgt denk ik enkel voor meer haat. 'Helemaal niets' zijn van iemand is immers beter dan iemands vijand zijn.

De 'vind ik leuk'-knop lijkt mij een middel om tijd te besparen. In plaats van tijd te 'verspillen' aan een reactie, kan je nu gewoon jouw 'mening' duidelijk maken door één seconde te besteden aan het klikken op een duimpje.
Met citaat antwoorden
  #5  
Oud 9th April 2012, 17:10
Bart.Wielockx Bart.Wielockx is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Balen
Posts: 106
Het gaat volgens mij niet zozeer over het al dan niet maken van vijanden. Het lijkt mij zo dat de makers ervan het hele facebook verhaal willen aanklagen. Ik kan mij deels vinden in alle meningen die hieronder vermeld staan. Maar vind wel dat de makers ergens een punt hebben. Facebook wil alles zo publiek mogelijk maken maar laat enkel de positieve verhoudingen zien.
Langs de andere kant heb ik ook sterke bedenkingen bij zulke apps, door de verspreiding ervan zou het kunnen zijn dat het cyberpesten nog verder zal evolueren. Denk hierbij bijvoorbeeld maar de zogeheten SMUT list, verschenen in Westchester vorig jaar in maart.

http://inthegame.nl/forums/showthre...hool-wekt-woede
Met citaat antwoorden
  #6  
Oud 12th April 2012, 15:04
Gianni.Claes Gianni.Claes is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Geel
Posts: 60
Zoals Bart dacht ik ook vrijwel meteen aan het cyberpesten. Als ze dan toch een 'vind ik niet leuk'-knop zouden lanceren, is het goed mogelijk dat bij bepaalde personen statussen bijvoorbeeld 20 dislikes zou hebben, enkel en alleen omdat deze mensen niet zo goed liggen bij anderen. (mensen tot vijand kunnen uitroepen zou dus nog rampzaligere gevolgen hebben)
Ik snap dat velen dit zien als het 'verbloemen van meningen' (door de negatieve meningen 'uit te sluiten'), maar ikzelf vind het belangrijker dat cyberpesten wordt tegengegaan
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 17:28.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.