actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > Vierde Macht (media)
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 17th March 2012, 17:41
Nathalie.Tops Nathalie.Tops is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Arendonk
Posts: 116
Busongeval: veel klachten over opdringerige internationale pers in Heverlee

Busongeval: veel klachten over opdringerige internationale pers in Heverlee
donderdag 15 maart 2012 om 11u13

De Leuvense politie heeft al heel wat klachten gekregen over de opdringerige internationale pers in de omgeving van de Sint-Lambertusschool in Heverlee.

Als de situatie niet betert, worden er volgens politiewoordvoerder Marc Vranckx bijkomende maatregelen genomen om de media op afstand te houden. Daags na het ongeval stonden circa 30 cameraploegen in de omgeving van de school opgesteld.

Kinderen lastiggevallen met foto's

"De journalisten - het gaat vooral om internationale pers - vallen ouders lastig die hun kinderen naar school brengen, klimmen over de schoolmuur om foto's te trekken, vallen kinderen op speelpleintjes lastig met foto's van slachtoffers. Het komt ook regelmatig tot heftige discussies tussen de agenten die voor de schoolpoort opgesteld staan en de opdringerige, buitenlandse journalisten", aldus Vranckx.

Straatverbod

De Waversebaan voor de Sint-Lambertusschool is afgesloten voor het verkeer. Teneinde de toegang tot de school vrij te houden, mag de pers zich enkel ophouden aan de overkant van de straat. Als de situatie niet betert, overweegt de Leuvense politie bijkomende maatregelen. Er wordt onder meer gedacht aan het instellen van een volledig straatverbod.

Tot dusver werden nog geen pv's opgesteld, maar ook dat zal volgens Vranckx mogelijk niet lang uitblijven. Ook de Leuvense burgemeester Louis Tobback (SP.A) maakte zich aan de schoolpoort druk over de opdringerige internationale perslui. Hij noemde hen een "bende kinderen". (Belga/SD)

Bron: www.knack.be

Mening:

Journalisten gaan blijkbaar steeds verder in hun zoektocht naar het meest aangrijpende verhaal of de exclusiefste foto, met als doel om zoveel mogelijk te verkopen. De praktijken die de internationale pers hier toepast, zijn ronduit walgelijk. Jammer dat zij niet op een meer respectvolle manier met dit hele gebeuren omgaan. Vooral het lastigvallen van kinderen op de speelplaats vind ik er ver over.

Een gebrek aan respect typeert niet alleen de internationale pers. Enkele nationale kranten publiceerden enkele dagen geleden immers foto's van de overleden kinderen, onder het mom 'Dit is een eerbetoon.'
Mij lijkt het eerder bedoeld om in te spelen op de gevoelens van mensen en zo een hogere oplage te verkopen. Bovendien is dit een ernstige journalistieke fout: als je een afbeelding van iemand wilt publiceren, moet je daar namelijk toestemming voor krijgen van die persoon zelf (of, als het om minderjarige personen gaat, van de ouders).
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 18th March 2012, 15:53
NuyensEvelynne NuyensEvelynne is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Herenthout
Posts: 146
Ik ben het volledig eens met Nathalie. De journalisten moeten toestemming vragen aan de betrokkenen om foto’s te mogen publiceren. De krant Het Laatste Nieuws had op woensdag 14 maart 2012 foto’s van de blog van de kinderen gehaald en deze gepubliceerd. Op donderdag 15 maart 2012 stonden in de kranten Het Laatste Nieuws foto’s van alle overleden kinderen. Het Nieuwsblad had foto’s gepubliceerd van alle kinderen die in de bus zaten. Ze hadden hier voor een zwart-wit druk geopteerd omdat dat volgens hen serener overkwam. De ouders waren daar heel kwaad over, wat ik zeker kan begrijpen. De hoofdredactrice van het Nieuwsblad zei dat iedereen aan deze foto’s kan komen en dat iedereen deze al gezien had, dus waarom zouden we deze dan niet publiceren? Oké, de foto’s van de kinderen stonden op het internet. De kinderen hadden daar zelf voor gekozen, maar voor het ongeval niet. Dus uit respect publiceer je deze foto’s beter niet. De ouders, familie, vrienden… worden nu dagelijks geconfronteerd met nieuwe foto’s van hun overleden kind. Het beste is dat de journalistiek zich een beetje op de achtergrond houdt, want zoals Nathalie al had aangehaald: De wereld van vandaag is steeds meer en meer gericht op het emotionele.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 18th March 2012, 23:02
Niels Olieslagers Niels Olieslagers is offline
Niels Olieslagers
 
Geregistreerd op: Oct 2010
Locatie: België
Posts: 117
Ik walg soms enorm van de, al dan niet internationale, pers. Nog geen uur na het busongeval in Zwitserland pakte de Belgische website clint.be reeds uit met een "fotospecial" van de geschokte en troosteloze ouders. De vraag van de politie om afstand te houden van de familieleden van de slachtoffers werd dus compleet genegeerd. Ik wist al langer dat ik van clint.be allesbehalve kwaliteit moest verwachten, maar dit is echt respectloos. Journalisten staan vaak als aasgieren te wachten op de laatste nieuwtjes en gaan daarvoor niets uit de weg. Kinderen lastigvallen met foto's van de overledenen? Waar gaat dit naartoe? Ethische waarden zijn de laatste jaren steeds meer en meer zoek in de journalistiek. Als het maar hits en aandacht oplevert, denken ze daar waarschijnlijk.

Laatst aangepast door Niels Olieslagers : 18th March 2012 om 23:07.
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 19th March 2012, 11:59
Michael Van Deun Michael Van Deun is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Zoersel
Posts: 396
Busongeval: veel klachten over opdringerige internationale pers in Heverlee

Het hele drama van het busongeval raakt iedereen, daar is geen ontkennen aan. Maar ik vind het precies allemaal een beetje overdreven en dat irriteert mij wel. De media is daar natuurlijk op verlekkerd, maar ik als publiek vind het zeer vervelend.
Elke keer opnieuw wordt voor nabestaanden die wonde opnieuw opengereten door de confrontatie. Bovendien worden alle verkeersslachtoffers van de voorbije week gewoon in de doofpot gestoken. Dit baart mij zorgen omwille van de nagedachtenis van deze personen. Ik vind dat iedereen er even bij moet stilstaan, maar dat we dan iedereen de tijd moeten gunnen om hierover te kunnen rouwen en de start van de verwerking niet opschuiven. De media in België is daar veel te veel mee bezig en na een week tijd is het ondertussen wel duidelijk! Maar waarom kan dat niet gewoon eenvoudig gehouden worden in plaats van al die mediagekte ???
Met citaat antwoorden
  #5  
Oud 19th March 2012, 19:53
Charlotte Cooreman Charlotte Cooreman is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Itegem
Posts: 91
Beschamend vind ik zoiets! Ik kan er niet bij dat journalisten en kranten zo ver durven gaan voor hun verkoopcijfers. Het gaat hier om ouders die hun kind verloren hebben, niet om marionetten die met hun verdriet te koop willen lopen. De dood van je kind verwerken is de zwaarste opdracht die een mens in zijn leven kan krijgen, het laatste wat je als ouder dan wil is lastiggevallen worden door de pers. Iedereen weet dit en toch wordt er met deze mensen geen rekening gehouden, onmenselijk vind ik zoiets!
Het ergste vind ik dan nog de gedachte dat al wat inspeelt op het emotionele de aandacht trekt en krijgt in onze samenleving.
Naar wat voor een wereld gaan wij als beschamende taferelen als dit nodig zijn om je verkoopcijfers te doen stijgen?
Met citaat antwoorden
  #6  
Oud 20th March 2012, 10:58
Diethe Segers Diethe Segers is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Dessel
Posts: 105
Het busongeluk in Zwitserland was inderdaad groot nieuws. Maar de manier waarop de pers hiermee omspringt vind ik degoutant. Het is logisch dat ze dit willen vermelden in het nieuws, maar bij de manier waarop heb ik toch mijn vragen. De pers springt erop zoals een leeuw op z'n prooi. Het Journaal, de dag na het ongeval ging enkel en alleen over het busongeluk. Behalve het korte nieuws dan, voor de rest kwam er geen ander nieuws aan te pas.
Het is voor de familie al moeilijk genoeg om de dood van hun kind/partner te verwerken en dan worden ze er nog eens elke dag mee geconfronteerd via het nieuw op radio en tv.

Maar hoe je het ook draait of keert, het busongeval is niet het enige nieuws. Er zijn, zoals Michael zegt, ook de 'gewone' ongevallen en het buitenlandse nieuws. Het is misschien cru maar het leven gaat verder. Het is belangrijk dat je hier even bij stilstaat maar dit hoeft niet altijd door het in grote letters in de kranten te schrijven en het continu te vermelden op het tv-journaal.

Ik ben van mening dat de pers dit best even laat rusten zodat de familie, en overlevenden van het ongeval dit op hun eigen manier kunnen verwerken.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 13:20.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.