actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > Vierde Macht (media)
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 7th May 2012, 11:45
anneleen.van.saet anneleen.van.saet is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Mol
Posts: 141
"Werknemers steeds vaker ontslagen door tweets en Facebook-updates"

Nederlandse werknemers worden steeds vaker ontslagen vanwege uitlatingen die ze doen via sociale media. Dat meldt de krant Algemeen Dagblad vandaag.

Onderzoek van juridisch dienstverlener Arag wijst uit dat één op de drie ondernemers zijn medewerkers controleert. Tien procent doet het zelfs regelmatig. Dit leidt steeds vaker tot arbeidsconflicten, zo stelt Arag. "Veel mensen gooien van alles op Facebook en Twitter en vaak zijn collega's met elkaar verbonden via sociale media. Wie zogenaamd ziek is, maar vervolgens feestend op een foto staat, kan in de problemen komen."

"Mensen moeten opletten wat ze op internet zetten", waarschuwt Arag. "Het zijn openbare bronnen en de informatie is te gebruiken als bewijsmateriaal voor ontoelaatbaar gedrag." Rechters erkennen uitingen op internet ook als bewijs bij ontslag. Dat bleek onlangs in een zaak rond een Nederlandse werknemer van Blokker. Hij had de winkelketen op internet een 'hoerenbedrijf' genoemd en zijn teamleider een 'hoerenstumper'. Een collega speelde dit door naar de leidinggevende, waarop de man werd ontslagen.

Ook werd een operatie-assistente ontslagen die al maanden thuis zat, terwijl haar collega's via Facebook konden zien dat ze wel met haar bandje optrad. Of een productiemedewerker die thuis zat met rugklachten zette op de in Nederland populaire netwerksite Hyves dat hij aan het springen was bij een metalconcert. 'Collega's die dit zien pikken dit niet', zegt een arbeidsrechtadvocate tegen het Algemeen Dagblad.

Arag verklaart ook voor een deel de stijging van het aantal arbeidsconflicten, dat het eerste kwartaal van dit jaar met 20 procent toenam, door de economische crisis. Hierdoor zien werkgevers minder door de vingers en zijn kritischer geworden op personeel. De meeste bedrijven geven in het onderzoek aan een gedragscode voor sociale media in te willen stellen voor het eigen personeel.

Bron:
De morgen online
Heleen van Lier 07/05/12

Mening:
Op zich heb ik niets tegen sociale media. Nochtans brengt het heel wat narigheid met zich mee. Vele mensen beseffen vaak niet dat als ze iets op hun forum plaatsen, heel de wereld dit kan lezen. Je kunt inderdaad je profiel wel beveiligen, maar een goed overzicht over wat andere mensen op je profiel kunnen zien heb je nooit echt.

Mijn moeder is de verantwoordelijke voor persooneelsaanwerving in een dienstenchequebedrijf. Telkens na een sollicitatie, begint mijn moeder aan haar zoektocht over de sollicitant.

Met andere woorden: let op met wat je op het net plaatst, iedereen kan dit achterhalen.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 7th May 2012, 12:49
charlotte.verboven charlotte.verboven is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2011
Locatie: malle
Posts: 112
Dat men best oppast met sociale media is al lang bekent. We moeten oppassen met wat we op het internet plaatsen. Tegenwoordig screenen de werkgevers al langer hoe meer hun werknemers op basis van wat ze op het internet plaatsen. Ik vind wel dat ze op zijn minst de werknemers moeten waarschuwen alvorens ze te ontslagen. Al moeten de werknemers natuurlijk wel de gevolgen dragen voor wat ze op het internet posten want sommige posts kunnen nu eenmaal niet door de beugel.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 7th May 2012, 20:23
anne.plessers anne.plessers is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Neerpelt
Posts: 96
Ik denk dat het hoog tijd wordt dat mensen gaan beseffen dat sociale media een veel grotere impact hebben dan dat zij denken. Wat een keer op internet wordt gezet, blijft erop staan. Of je dat nu wil of niet. Ik heb er persoonlijk geen problemen mee wanneer mensen dingen van zichzelf op sites zoals facebook posten maar veel mensen gaan er echt over. Iemand uit mijn familie had op facebook gepost dat hij voor tien dagen naar de Dominicaanse Republiek afreisde. Hij kwam thuis en wat was het gevolg? Ingebroken. De daders zijn gevat en hoe zochten zij hun slachtoffer? Inderdaad, via facebook. Mensen die op vakantie zijn, zijn het ideale slachtoffer. Denk dus in het vervolg twee keer na voor je iets op facebook of een dergelijke site post.
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 8th May 2012, 10:44
jorina jorina is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Itegem
Posts: 149
Je kan zeggen als je dit artikel leest dat sociale media negatief is. Maar als je het goed genoeg gebruikt is het helemaal niet negatief. Ik kan perfect begrijpen dat werkgevers hun werknemers af en toe al wel eens willen controleren door op facebook naar hun profiel te gaan kijken. Wie wil er niet goede werknemers die zich inzetten voor hun job en eerlijk zijn als ze met ziekteverlof en dergelijke zouden zijn. Ik vind wel dat je als baas je werknemers niet mag ontslaan als ze foto's erop zetten als ze in het weekend met een pintje op een foto staan, maar wel als die werknemer zogezegd al een hele week doodziek thuis is. Wij als toekomstige leerkrachten gaan nog meer moeten oppassen met de foto's en statusupdates die we op facebook plaatsen. Wij hebben namelijk een voorbeeldfunctie en welke leeftijdsgroep is het meest aanwezig op facebook? Inderdaad, de leerlingen waar wij les aan gaan geven. Mijn mentor PAV heeft eens gezegd tegen mij dat ze een stagiair had, die bevriend was met alle leerlingen waar ze stage aan moest geven, maar terwijl had ze wel op facebook foto's staan waar ze zo goed als altijd dronken en halfnaakt op stond. Dit is zeker niet verantwoord. Er is zeker niets mis mee om facebook te hebben, maar als toekomstige leerkrachten is het toch het beste om je profiel sowieso al te beveiligen zodat leerlingen alleen je profielfoto zouden kunnen zien (laat die profielfoto dan ook een deftige foto zijn) en let op met wat je op facebook zet. Zoals het artikel aangeeft, kan je zeker ontslagen worden door een slecht imago op facebook!
Met citaat antwoorden
  #5  
Oud 8th May 2012, 13:21
henrothy.robine henrothy.robine is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: beerse
Posts: 81
Zoals mijn mama ongenuanceerd zou zeggen: 'internet is vergif'. Nu mijn mama is misschien heel ongenuanceerd, maar ze heeft een punt. Mensen beseffen vaak niet wat de draagwijdte is van facebook of andere sociale netwerksites. Dit doet me altijd denken aan het programma 'superfans' op VT4 nog niet zo lang geleden. Iedereen zat maar met die mensen te lachen en te zeggen dat ze niet beseffen hoe belachelijk zo overkomen. Deze mensen beseften waarschijnlijk ook de draagwijdte van VT4 niet, maar wij zijn net hetzelfde op sociale netwerksites.
Vele mensen zouden beter moeten worden ingelicht over de gevolgen van wat ze op het internet zetten, de jongeren worden meestal wel in een bepaalde mate voorgelicht op school, maar hoe zit het met de oudere generatie? Mijn opa zit ook op facebook, maar hij beseft al helemaal niet wie zijn 'posts' allemaal kan zien.
Misschien wordt het tijd om de generatie vanaf 40 in te lichten over het gebruik van sociale netwerksites.
Met citaat antwoorden
  #6  
Oud 15th May 2012, 11:07
Malou Malou is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2010
Locatie: Weelde
Posts: 92
Niet meer dan normaal dat deze nieuwe bronnen kunnen gebruikt worden om mensen te controleren. Iemand die verstandig omgaat met sociale netwerken stelt zijn privacy instellingen zo in dat niet zomaar iedereen alles kan lezen en gaat voorzichtig om met wie hij wel dan niet te vriend maakt. En dan nog moet je natuurlijk wat opletten met de posts die je publiek maakt.
Sociale netwerken zijn leuk om in contact te komen met verschillende mensen, maar je moet er bewust mee omgaan.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 14:47.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.