actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > WERELD > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 20th October 2009, 22:35
Emma.Mertens Emma.Mertens is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Lommel
Posts: 77
Vrouwen mogen op reis zonder toestemming man in Koeweit

In Koeweit kunnen vrouwen voortaan een paspoort krijgen zonder dat ze daarvoor de toestemming van hun echtgenoot nodig hebben. Ook mogen ze zelf besluiten of ze op reis gaan. Het constitutionele hof verklaarde vandaag een wet uit 1962 ongeldig, waardoor vrouwen meer rechten krijgen.

Volgens het hoogste rechtsorgaan in de Golfstaat was de wet in strijd met de grondwet. Het hof had zich over de kwestie gebogen omdat een vrouw had geklaagd dat zij en haar drie kinderen geen paspoort kregen. Haar man wilde dat zij in het land bleef.

bron: www.hln.be

Mening: ik ben blij dit te lezen. Eindelijk een stap in de goede richting.Werd het trouwens ook niet lang tijd om die wet uit '62 ongeldig te maken? Ik kan alleen maar hopen dat andere landen uit de regio dit voorbeeld zullen volgen. Volgens mij is dit toch een grote stap vooruit, al vraag ik me toch af of de mannen het hierbij zullen laten. Zij zijn het immers gewend dat hun vrouw ondergeschikt is aan hen, zullen zij hen niet onder druk zetten? Bijvoorbeeld door te dreigen dat ze hen zullen verlaten wanneer ze, zonder zijn toestemming, iets willen doen? Dus of vrouwen uit Koeweit enigzins kunnen 'bevrijd worden' en menselijker behandeld worden, lijkt me niet erg voor de hand liggend...
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 21st October 2009, 07:46
johanvandenbosch johanvandenbosch is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Herentals
Posts: 106
hoera

Hoera voor Koeweit. Een belangrijkste stap voor de vrouw daar.
Dat andere landen zullen volgen is nog maar de vraag. Koeweit is in vergelijking met zijn buurlanden niet zo conservatief.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 21st October 2009, 19:08
jolien.ceulemans jolien.ceulemans is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Lier
Posts: 94
De wonderen zijn blijkbaar toch de wereld nog niet uit! Ik was er zo goed als zeker van dat de situatie voor deze vrouwen nooit zou veranderen en nu... Ik verschiet er ook van dat ze in Koeweit de moeite hebben gedaan om naar een vrouw te luisteren en om ook daadwerkelijk in te grijpen. Wat voor ons vanzelfsprekend lijkt, is voor de vrouwen daar eindelijk werkelijkheid geworden. Eindelijk zetten ze een stap in de goede richting! Ze moeten dan misschien nog wel een lange weg afleggen, maar het is en blijft een goed begin.
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 30th October 2009, 01:07
Matijs.Boeckx Matijs.Boeckx is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: BEERSE
Posts: 31
1-0 voor de vrouw tegen een te conservatieve houding van Koeweit.
Ik ben geen kenner van Koeweit maar is dat niet door een te letterlijke interpretatie van de Koran die opgenomen is in het wetboek?
De wet was in ieder geval verouderd. Ik hoop dat zulke nieuwsberichten zich blijven voordoen. Het is een positief teken en het maakt Koeweit en andere conservatieve moslimlanden bewuster van de rechten van de vrouw zoals wij die kennen. Hoewel het bij ons natuurlijk ook nog niet perfect is...
Met citaat antwoorden
  #5  
Oud 30th October 2009, 21:35
kato.van.herck kato.van.herck is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: arendonk
Posts: 48
hoera!

3 hoeraatjes voor de vrouwen in Koeweit. Iedereen moet het recht hebben een eigen identiteit te hebben , en dus ook op een eigen paspoort wanneer ze dat zelf willen , en niet wanneer ze eerst toestemming moeten vragen aan hun man.

Ik vind de onderdrukking van de vrouwen in het Midden - Oosten verschrikkelijk. Die vrouwen daar mogen niets tenzij hun man toestemming geeft. Het is maar goed dat het hier niet zo is. Het kan goed zijn dat die mensen daar in geloven, maar ik denk niet dat er ergens in de Koran staat : ' Speel de baas over u vrouw, dan zult ge beloont worden...'

kato
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 12:27.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.