actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 2nd November 2011, 17:35
veerle.grauwmans@khk.be veerle.grauwmans@khk.be is offline
Veerle Grauwmans
 
Geregistreerd op: Sep 2011
Locatie: Rijkevorsel
Posts: 70
Leuven in beroep tegen bouwvergunning megashoppingcentrum Uplace

LEUVEN/MACHELEN - De stad Leuven tekent beroep aan tegen de bouwvergunning die de Vlaamse regering heeft toegekend voor het megaproject Uplace, een groots shoppingcentrum in Machelen langs het viaduct van Vilvoorde. Burgemeester Louis Tobback (SP.A) ziet zo'n project nabij zijn stad helemaal niet zitten.
'Wie bij verstand is, weet dat zo'n project in een straal van dertig kilometer gevolgen heeft', zegt Tobback op VRT-radio. 'Dan is de vraag: waarom moet je vier kilometer bijkomende file veroorzaken door een permanent autosalon of een Batibouw te creëren?' Tobback vindt dat megaprojecten als Uplace de steden kapot maakt.

Eerder was al kritiek te horen bij zelfstandigenorganisatie Unizo en vanuit de Vilvoordse oppositiepartij Groen!. De keuze voor een megashoppingcentrum gaat volgens Groen!-fractieleider Filip Watteeuw ten koste van het milieu en van de kleine middenstand.

Grootschalig project

Uplace wil aan de Woluwelaan in Machelen een grootschalig project ontwikkelen. De Vlaamse regering keurde vrijdag de bouwvergunning van het project goed. Op de site komen beleveniswinkels, kantoren, theater, cinema, horeca, met een toren van 92 meter als blikvanger. Het hele project is goed voor drieduizend banen. Uplace zou begin 2015 open moeten gaan.

Naast de bouwvergunning moet het project ook nog een milieuvergunning krijgen. Die werd geweigerd door het provinciebestuur van Vlaams-Brabant. Maar Uplace ging in beroep bij de Vlaamse minister van Leefmilieu, Joke Schauvliege (CD&V). Een uitspraak wordt begin volgend jaar verwacht.

DS, woensdag 02 november 2011, 12u41
http://destandaard.be/artikel/detai...DMF20111102_048

Ik snap de redenering van burgemeester Louis Tobback. Het shoppingcenter Uplace zal een heleboel gevolgen hebben voor de stad: meer files, sneller en meer kosten aan de wegen doordat er meer verkeer zal passeren, ...
Het is wel positief dat er meer toerisme zal zijn en dat er veel banen vrij zullen zijn (ruim 3000) wanneer Uplace zal openen. Ik zelf heb er niets op tegen, maar ik snap waarom het voor de burgemeester, de stad en de bewoners minder aangenaam is.
Het is nog niet zeker dat Uplace ook daadwerkelijk gebouwd zal worden, dus het is nog afwachten tot het nieuwe jaar. Ik ben alvast benieuwd!
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 2nd November 2011, 20:39
Ive.Torfs Ive.Torfs is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2011
Locatie: Kessel
Posts: 23
Langs de ene kant juich ik zulke projecten zeker toe en langs de andere kant ook weer niet. Zoals er al gezegd werd: er ontstaan meer files wat zeker niet goed is voor het verkeer rond Brussel en de vervuiling die daar bij komt zien. Maar langs de andere kant komen er 3000 jobs bij en is er weer een complex meer wat toeristen lokt. Het is dus een project met voor- en nadelen, wat me toch ook benieuwd maakt naar het resultaat van dit.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 06:46.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.