actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 27th December 2008, 09:52
Margot Van Den Broeck Margot Van Den Broeck is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2006
Locatie: Heist-op-den-Berg
Posts: 79
Recordaantal rijbewijzen ingetrokken in 2007

In 2007 is een recordaantal van 28.000 rijbewijzen ingetrokken in ons land. Dat meldde het VTM-nieuws. Het absolute record is voornamelijk te wijten aan het strengere optreden tegen jonge chauffeurs.
In 2006 werden er nog 23.469 rijbewijzen ingetrokken, ruim 20 procent minder dan vorig jaar. Vooral in Brussel (+ 35 %), Gent (+ 32 %) en Kortijk (+ 30 %) steeg het aantal intrekkingen enorm.

Strenger tegen jongeren
Sinds 1 september 2007 treedt het gerecht extra streng op tegen chauffeurs met minder dan twee jaar rijervaring. Als bij controles blijkt dat zij meer dan 0,5 promille alcohol in hun bloed hebben, moeten zij onmiddellijk hun rijbewijs afgeven.
Volgens Werner De Dobbeleer van het Belgisch Instituut voor Verkeersveiligheid blijkt uit onderzoek dat alcohol vooral nadelige gevolgen heeft bij chauffeurs met weinig rijervaring.

Van 0,5 naar 0,2 promille
Het aantal intrekkingen zou vanaf 2009 zelfs nog hoger kunnen liggen. Staatssecretaris van Mobiliteit Etienne Schouppe wil de limiet immers naar beneden trekken van 0,5 naar 0,2 promille.

Bron : www.gva.be
26 december 2008

Reactie :
Ik vind dat men niet alleen strenger moet optreden tegen chauffeurs met minder dan twee jaar rijervaring. Ook chauffeurs die reeds langer hun rijbewijs hebben en gedronken hebben zijn gevaren op de baan. Daarom moet men de regel van meer dan 0,5 promille alcohol in het bloed misschien invoeren voor iedereen? Dan zou er misschien echt iets gedaan worden aan dronken rijden en zouden er hoogst waarschijnlijk ook minder ongevallen gebeuren op de baan.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 27th December 2008, 10:23
Sarina.VanRompaey Sarina.VanRompaey is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2008
Locatie: Itegem
Posts: 72
Ik vind het wel goed dat ze veel strenger optreden tegen dronken chauffeurs.
Het is al vaak genoeg voorgevallen dat een ongeval veroorzaakt wordt door een dronken chauffeur.
Ikzelf drink niet als ik met de auto moet rijden.
Je hebt toch verantwoordelijkheidsgevoel?
Ik vind echter wel dat niet alleen de jonge chauffeurs streng moeten worden aangepakt.
Ik vind dat ze dat bij iedereen maar moeten doen die te veel gedronken hebben.
Dat de grens zou verlaagt worden naar 0.2 promille vind ik nu ook geen probleem.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 27th December 2008, 10:47
Kim Geerts Kim Geerts is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2007
Locatie: Laakdal
Posts: 170
Het wordt dringend tijd dat ze strenger gaan optreden tegen dronken chauffeurs. Zijn er dan nog niet genoeg slachtoffers gevallen? Ik en ook mijn vrienden zijn altijd BOB als ze met de auto rijden. Maar zoals Sarine zegt moeten niet alleen de jonge bestuurders streng worden aangepakt, de “oudere” generatie denkt dat ze meer rijervaring hebben en dat een glaasje meer of minder het verschil niet meer kan maken, maar integendeel een glaasje teveel is teveel. Ik zou er ook geen probleem mee hebben als de grens van 0.5 promille naar 0.2 promille zou verlaagd worden. Maar er moeten meer “BOB-acties gebeuren naar jongeren toe. Ik heb vroeger in het middelbaar door de politie enkele filmpjes te zien gekregen wat er gebeurd als je dronken achter het stuur kruipt, en geloof me ik zal het nu ook nooit meer riskeren. Enkel shoquerende beelden zullen de jongeren de ernst van de situatie laten inzien.
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 27th December 2008, 18:50
Jens_Cools Jens_Cools is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2008
Locatie: Westerlo
Posts: 65
Inderdaad, dronken chauffeurs en hardrijders kunnen niet hard genoeg aangepakt worden.. . Zijn er dan nog niet genoeg tragische ongevallen gebeurd waarin zulke chauffeurs de oorzaak waren. Het is net zoals Kim zei, ik heb op dezelfde school gezeten en wij hebben daar beelden te zien gekregen van de politie die aantoonden wat er mogelijk kon gebeuren wanneer je in dronken toestand verkeert als je rijdt. Een echt shockeffect heeft dit bij mij losgeweekt. Ik zal nooit achter het stuur kruipen wanneer ik gedronken heb. Ook in mijn vriendenkring wordt dit beaamd. Wij zullen altijd een BOB aanduiden en deze zal zijn plicht dan ook van harte vervullen! Het feit dat mensen met minder dan 2 jaar harder zullen aangepakt worden in de toekomst vind ik niet echt goed. Iedereen gelijk voor de wet. In dronken toestand hebben meer ervaren chauffeurs echt niet meer te teren op hun ervaring hoor. Dat heb ik wel geleerd uit de beelden. En het verlagen van de promille is op zich wel goed maar waarom die niet gewoon verlagen tot 0? Dan kan er nooit nog discussie zijn of iemand al dan niet te veel opheeft.
Met citaat antwoorden
  #5  
Oud 28th December 2008, 19:27
Jeroen Sueten Jeroen Sueten is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2008
Locatie: Lier
Posts: 67
Ik sta echt wel achter het idee om mensen met minder jaren rijervaring strenger aan te pakken dan anderen. Het is wetenschappelijk bewezen dat alcohol een grotere invloed heeft op het rijgedrag van minder ervaren chauffeurs dan ervaren chauffeurs. Ik zou er dan ook volledig achter staan voor deze beginnende automobilisten de grens op 0.2 promille te brengen. Maar om deze grens ook te hanteren voor ervaren automobilisten is misschien wel overdreven. Ik zou het persoonlijk zeer spijtig vinden moest je met de wagen een stad bezoeken 's middags op een terrasje een biertje drinkt en daarvoor beboet kunt worden. Ik denk dat 0.5 promille voor ervaren chauffeurs en 0.2 voor onervaren chauffeurs een goede grens is. Met mag dan ook niet de fout maken de reglementering vast de leggen op leeftijden maar wel op aantal jaren rijervaring...
Met citaat antwoorden
  #6  
Oud 28th December 2008, 20:08
Tinne.Buyens Tinne.Buyens is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2008
Locatie: Gierle
Posts: 74
Strenger optreden tegen dronken chauffeurs moet zeker en vast. Er gebeuren nog altijd veel te veel verkeersongevallen met alcohol in het spel. Ik zou nooit met iemand kunnen meerijden die gedronken heeft, ik zou me geen seconde veilig voelen, en van zo gauw ik mijn rijbewijs heb sta ik altijd paraat om te rijden en mijn vrienden mee te nemen, dat veel liever dan dat ze ofwel met een dronken persoon moeten meerijden ofwel naar hun ouders moeten bellen. Ik drink graag eentje of twee, daar kan ik niet omheen, maar voor mijn vrienden drink ik graag helemaal niets.
Ook jongeren die nog maar net hun rijbewijs hebben strenger beoordelen vind ik een goede zaak. Zij hebben immers nog niet zoveel rijervaring. Al vind ik dat ze ook chauffeurs met meer ervaring streng moeten blijven aanpakken!
Met citaat antwoorden
  #7  
Oud 29th December 2008, 09:09
ellenvvl ellenvvl is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2006
Locatie: emblem
Posts: 84
Dronken chauffeurs steeds jonger

Politiediensten waarschuwen dat het risico om betrapt te worden op het rijden onder invloed het grootst is tijdens deze laatste week van het jaar en in de eerste dagen van het nieuwe jaar. Opvallende vaststellingen zijn ook dat de leeftijd van de dronken bestuurders daalt, en dat het aantal positieve controles zeker niet daalt.

Het aantal positieve controles is tijdens deze eindejaarsperiode zeker niet gedaald in vergelijking met vorig jaar, en dat terwijl de strengste controles ooit waren aangekondigd. “Een halfuurtje controleren en je hebt vijf positieve gevallen. Probleem is dat we dan moeten stoppen met controleren, omdat dat zo veel administratie vergt”, zegt de lokale politie.

Meer chauffeurs werden overdag betrapt op rijden onder invloed. En de leeftijd van de bestuurders die te diep in het glas keken, daalt. Ook meer vrouwen kruipen dronken achter het stuur. Dat zijn de eerste conclusies van de politiediensten.

Het zwaartepunt van de BOB-actie, die nog tot 11 januari loopt, komt er deze week aan. Wie de baan op moet, zal veel geluk nodig hebben om niet te worden tegengehouden, klinkt het.

Iedereen blaast

Iedereen moet blazen, “ook wie er niet dronken uitziet”. Wie betrapt wordt, riskeert een boete van 137,50 euro tot 27.500 euro en een rijverbod. Vorig jaar werden 28.000 rijbewijzen van dronken chauffeurs ingetrokken. Een absoluut record.

Staatssecretaris voor Mobiliteit Etienne Schouppe (CD&V) wil vanaf 2009 nog strenger optreden. Als het van hem afhangt, wordt dan niet 0,5 maar 0,2 promille de norm.

bron: www.gva.be
Met citaat antwoorden
  #8  
Oud 30th December 2008, 11:07
Joost Heylen Joost Heylen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2008
Locatie: Hulshout
Posts: 70
Ik vind het goed dat ze veel controles doen. Maar de maatregel om je rijbewijs onmiddellijk in te trekken vind ik iets te streng. Ik zeg niet dat ik er iets mee inzet dat ze deze maatregel hebben, want als ik met de wagen ben drink ik nooit. Maar ik kan begrijpen dat sommige al eens een pintje willen drinken. En als je drie pintjes drinkt heb je al te veel op. Dus zoek een BOB
Met citaat antwoorden
  #9  
Oud 30th December 2008, 14:10
Jonathan Smets's Avatar
Jonathan Smets Jonathan Smets is offline
Jonathan Smets
 
Geregistreerd op: Sep 2008
Locatie: Noorderwijk
Posts: 139
Stuur een bericht via MSN naar Jonathan Smets
Iedereen moet gelijk zijn voor de wet, ik vind dat er geen onderscheid mag zijn tussen jonge en oude bestuurders. De eerste 2 jaar dat je rijdt en je drinkt meer dan 0,5 promille wordt je rijbewijs ingetrokken en als je langer je rijbewijs hebt niet? Het signaal dat ze hier aan jongeren geven is; drink nu niet meer dan 0,5 promille, doe dat alleen als je al 2 jaar je rijbewijs hebt.
Het is waar dat als je pas 2 jaar met de auto rijdt, je minder ervaring hebt. Wat heeft dit dan te maken met het aantal promille in je bloed? Het reactievermogen van elke persoon die drinkt gaat achteruit, heeft hij nu 2 jaar zijn rijbewijs of 30 jaar.
Met citaat antwoorden
  #10  
Oud 31st December 2008, 17:38
Jeroen Sueten Jeroen Sueten is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2008
Locatie: Lier
Posts: 67
Citaat:
Orgineel gepost door Jonathan Smets
Iedereen moet gelijk zijn voor de wet, ik vind dat er geen onderscheid mag zijn tussen jonge en oude bestuurders. De eerste 2 jaar dat je rijdt en je drinkt meer dan 0,5 promille wordt je rijbewijs ingetrokken en als je langer je rijbewijs hebt niet? Het signaal dat ze hier aan jongeren geven is; drink nu niet meer dan 0,5 promille, doe dat alleen als je al 2 jaar je rijbewijs hebt.
Het is waar dat als je pas 2 jaar met de auto rijdt, je minder ervaring hebt. Wat heeft dit dan te maken met het aantal promille in je bloed? Het reactievermogen van elke persoon die drinkt gaat achteruit, heeft hij nu 2 jaar zijn rijbewijs of 30 jaar.


Dat is net wat wetenschappelijk onderzoek heeft uitgewezen. De invloed van alcohol op minder ervaren bestuurders hun rijgedrag is veel groter dan de invloed op het rijgedrag van ervarenere bestuurders... Er is effectief een verschil in veiligheid...
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 05:10.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.