actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 19th April 2013, 12:24
R*bin.Claesen R*bin.Claesen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2012
Locatie: Turnhout
Posts: 87
Regering verhoogt sommige pensioenen

De federale regering keurt vandaag, vrijdag, twee pensioenverhogingen goed.
Het gaat in de eerste plaats om de optrekking van de minimumpensioenen van zelfstandigen en werknemers. Die minima gaan omhoog met 1,25 procent. Ze bedragen vandaag ongeveer 1.100 euro voor een alleenstaande en bijna 1.400 euro voor wie het gezinsbedrag krijgt. Die bedragen gaan dus omhoog met 13 tot 17 euro per maand.
In tegenstelling tot wat de benaming insinueert, is het minimumpensioen niet het minumum bedrag waarop iederéén recht heeft. Je heb er maar recht op onder zware voorwaarden: onder meer na een loopbaan van minstens dertig voltijdse jaren.
Het echte minimumpensioen is de IGO, de inkomensgarantie voor ouderen. Een IGO ligt veel lager: 990 euro voor een alleenstaande en 660 euro voor iemand die met iemand anders samenwoont. Maar ook het IGO krijg je niet onvoorwaardelijk; je moet eerst ‘een onderzoek naar de bestaansmiddelen’ ondergaan: dan wordt nagegaan of je geen andere inkomens en vooral geen bezittingen hebt.
Daarnaast wordt ook over een verhoging van het vakantiegeld van gepensioneerden beslist vandaag. En daarbij is te melden dat het de eerste keer is dat gepensioneerden met een erg klein pensioen, deze verhoging krijgen. Minister van Pensioenen Alexander De Croo heeft daarover een tijd in de clinch gelegen met de sociale partners. De vakbonden en de werkgevers waren er niet voor de kleinste pensioenen een verhoging van hun (bescheiden) vakantiegeld met 8,6 procent te geven.

Bron: http://www.standaard.be/artikel/det...DMF20130419_003

Mening:

Alsof de vergrijzing nog geen groot genoeg probleem is, heeft de regering ook nog eens beslist om de pensioenen te verhogen. Mijn grote vraag bij deze beslissing is waar het dit geld vandaan zal komen?
Ik vind het zeer terecht dat mensen met kleine pensioenen recht hebben op een som waarmee ze kunnen leven, indien ze in hun leven de maatschappij op een degelijke manier gediend hebben. Ik zeg niet dat werklozen geen loon mogen krijgen, maar ik zou er niet achter staan wanneer dit even groot is als dat de ‘werkende mens’ krijgt. Ik hoop dat de Belgische regering slim genoeg is om te beseffen dat er niet enkel naar de minimumpensioenen gekeken moet worden, maar ook naar de ‘maximumpensioenen’. Ik denk persoonlijk dat daar een groot probleem zit. (Zoals ik ook al vermeld heb ik het artikel: ‘in 2020 is één of vier Belgen gepensioneerd.’) Misschien is het een idee om daar deze 1.25 % te halen, om ze vervolgens aan de ‘minder bevoordeelden’ kunnen schenken.
Ook de verhoging van het vakantiegeld met 8.6 % lijkt me een onrealistische beslissing. Ik wil hier zeker niet mee zeggen dat ik het die mensen niet gun, want mocht ik in hun situatie zitten, zou het mij waarschijnlijk niet meer dan normaal lijken. Ik vind het alleen straf dat in de economische crisis, de vergrijzing en alle andere financiële problemen, men alleen bezig is met het ‘weggeven’ van geld. Misschien moeten ze eerst een oplossing zoeken voor het ‘creëren van geld’.

Laatst aangepast door R*bin.Claesen : 19th April 2013 om 12:50.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 21:44.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.