actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 18th September 2014, 15:35
S*ofie.Buyens S*ofie.Buyens is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2013
Locatie: HERENTALS
Posts: 86
Student gaat hospitawonen bij 80-jarige vrouw

Student gaat hospitawonen bij 80-jarige vrouw

In Gent gaat een eerstejaarsstudent chemie op kot bij een 80-jarige dame, bij wie ze in ruil voor een verminderde kotprijs een aantal klussen doet. Het is een concreet voorbeeld van het "hospitawonen", waarmee het OCMW van Gent senioren zo lang mogelijk zelfstandig thuis wil laten wonen.
Om hospitawonen mogelijk te maken, paste de stad Gent haar stedelijk bouwreglement aan. Eigenaars van een eengezinswoning kunnen nu wel, onder bepaalde voorwaarden, een kamer verhuren aan een persoon die geen deel uitmaakt van het gezin.

"Hospitawonen is een sociaal project dat voor beide partijen een win-winsituatie inhoudt", zegt OCMW-voorzitter Rudy Coddens (SP.A). "In ruil voor een verminderde huur, springt de student bij in het huishouden: af en toe boodschappen doen, eens koken, een klusje doen. Het is zeker niet de bedoeling dat hij of zij verzorgende taken opneemt. Hospitawonen is ook ideaal voor studenten die graag in een huiselijke sfeer wonen, met gemeenschappelijk gebruik van de keuken en de badkamer."

Ook senioren hebben er voordeel bij. "Veel senioren wonen in een te groot en daarom soms ook te duur huis en voelen zich soms eenzaam. Met hospitawonen kunnen ze in hun vertrouwde omgeving blijven wonen, voelen ze zich veiliger en krijgen ze er gezelschap bovenop."

Bron: http://deredactie.be/cm/vrtnieuws/r...18-Hospitawonen

Eigen mening: Hospitawonen lijkt mij een zeer goed initiatief. Niet enkel voor de 'ouderen', zij kunnen nog zo lang mogelijk zelfstandig wonen zoals het artikel al vermeldt. De student haalt hier ook veel voordeel uit. Op kot gaan aan een verminderde prijs en er eigenlijk niet al te veel voor moeten doen lijkt mij een faire zaak. De student moet wel klusjes uitvoeren zoals naar de winkel gaan, koken,... maar dit zal thuis ook wel eens moeten gebeuren denk ik dan.
Verder studeren kost enorm veel geld en ik kan me inbeelden dat dan een kot vinden met verminderde huur een grote opluchting kan zijn voor sommige gezinnen. Als men erg ver van school woont en men meer dan drie uur kwijt is aan pendelen van en naar school, is het begrijpelijk dat men een kot zoekt. Nu, met de mogelijke verhoging van het studiegeld, de prijs van boeken, vervoer,.. vind ik dit een top idee dat men zulke dingen te doen. Ik zou het zelf ook absoluut niet erg vinden om in te wonen bij een oudere. Zo zit je nooit alleen en heb je toch het gevoel van op kot te zitten.

Laatst aangepast door S*ofie.Buyens : 18th September 2014 om 16:04.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 13:02.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.