actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 15th May 2014, 08:56
J*rine.Storms J*rine.Storms is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2012
Locatie: Zoersel
Posts: 115
Online stemmen is heel gemakkelijk te hacken

Online stemmen is heel gemakkelijk te hacken

Een team van Amerikaanse computerwetenschappers is er in geslaagd om het Estse kiessysteem te hacken. Estland is het enige land ter wereld waar burgers bij nationale verkiezingen van thuis uit via de computer kunnen stemmen.

Het Estse online kiessysteem is gemakkelijk te hacken door bijvoorbeeld internetcriminelen in dienst van een buitenlandse mogendheid. Daarvoor waarschuwen wetenschappers van de Amerikaanse Universiteit van Michigan na een test waarbij ze een replica van de online stemomgeving opzetten en er zonder veel problemen in konden inbreken. De hackers slaagden erin het volledige resultaat van de verkiezingen te veranderen zonder dat daar achteraf ook maar één spoor van terug te vinden was.

"Het systeem gebruikt een veiligheidsarchitectuur die tien jaar geleden misschien adequaat was, maar vandaag zeker niet meer", zo lezen de conslusies van het rapport van de wetenschappers. "Estland legt een heel groot vertrouwen in zijn stemservers en de computers van de kiezers, maar dat zijn zeer gemakkelijke doelwitten van buitenlandse machten." Een manier om in te breken is door malware te plaatsen op de computers gebruikt door kiezers. Maar ook servers kunnen aangevallen worden, waarbij volledige uitslagen 'vervangen' worden door een uitslag naar keuze van de hacker.

"Stop ermee"
Estland is het enige land ter wereld waar online stemmen is ingeburgerd bij nationale verkiezingen. De resultaten zijn dan ook gefundenes Fressen voor de tegenstanders ervan en van elektronisch stemmen in het algemeen.

Een testscherm van onze stemcomputers op 25 mei.
De wetenschappers roepen de Estse overheid uit angst voor misbruik op om onmiddellijk te stoppen met het online stemsysteem. "De bevindingen zijn zo alarmerend dat wij de overheid vragen te stoppen met online verkiezingen tot de veiligheidsmaatregelen zijn verstrengd."

Rusland
Het rapport rept niet concreet over welke buitenlandse machten in staat zouden zijn om in te breken, maar lijkt wel Rusland te viseren. Het land leeft - samen met de andere Baltische staten Letland en Litouwen - al sinds zijn onafhankelijkheid in 1991 op gespannen voet met Rusland.

Bovendien werd in 2007 zowat de volledige Estse infrastructuur al een keer platgelegd door een gigantische Russische DDoS-aanval. Heel wat bedrijven, banken, instellingen, maar ook het parlement, geraakten volledig verlamd door de hacking. De aanval werd achteraf opgeëist door een parlementslid uit president Poetins partij, Sergei Markov.

Bij ons niet mogelijk
Online hacking door Rusland staat ook in ons land hoog op de agenda sinds de inbraak bij Buitenlandse Zaken bekendraakte. Online stemmen kan bij ons niet, waardoor hacking daar uitgesloten moet zijn. Toch hebben steeds meer landen ook vragen bij het elektronisch stemmen, zelfs zonder dat er een online netwerk aan te pas komt. Zo keerden Nederland en Duitsland al terug naar het ouderwetse potlood en papier, om elke mogelijkheid tot elektronische fraude uit te sluiten.

Bron: De Morgen
Datum: 14/05/2014

Eigen mening:
Ik ben zelf verschoten door het lezen van dit artikel. Ik begrijp niet dat Estland mensen nog steeds van thuis uit laat stemmen. Onze maatschappij evolueert continu en de computer is niet meer weg te denken. Het verbaast mij dat Estland zelf nog niet heeft nagedacht over de mogelijkheid dat hackers de stemming kunnen beďnvloeden. Ik vind het wel goed dat er onderzoek naar gedaan is en dat men nu 100% zeker weet dat het mogelijk is. Volgens mij is dit een duidelijke aanleiding voor Estland om het stemmen op een andere manier te organiseren. Verder denk ik dat misschien iedereen beter op papier kan stemmen zodat de resultaten 100% correct zijn. Als men nu al vreest dat er via andere methodes ook nog hackers kunnen toeslaan. Wel denk ik dat stemmen op papier heel omslachtig is en dat ook dat systeem weer goed uitgewerkt zal moeten worden.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 15th May 2014, 18:13
B*eke Janssens B*eke Janssens is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2012
Locatie: Kasterlee
Posts: 100
Ik had er geen idee van dat ze in sommige landen online konden stemmen. Blijkbaar is het in Estland al 10 jaar zo. Daarom zijn de veiligheidsmaatregelen niet meer wat ze ooit waren. Het systeem is in de dag van vandaag zeer gemakkelijk te hacken. Ik zou het zelf nooit vertrouwen om via het internet te stemmen. Wij zijn opgegroeid met het idee dat internet nooit helemaal veilig dus ik zou hier ook voorzichtig mee zijn. Het is natuurlijk gemakkelijk dat je je huis niet meer uit moet komen om te stemmen maar ik denk dat dit geen probleem is aangezien er helemaal niet veel verkiezingen zijn.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 15th May 2014, 18:31
A*nelien.Vermijlen A*nelien.Vermijlen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2012
Locatie: Lier
Posts: 91
Ik vind het online stemmen heel gevaarlijk. Er is helemaal geen controle! Ik begrijp niet dat ze in Estland al 10 jaar online stemmen. Nu Amerikanen het systeem gehackt hebben, hoop ik dat de Esten hun kiessysteem gaan veranderen.
Natuurlijk is een online systeem handig omdat je niet naar stembureaus moet maar, dat is volgens mij ook het enigste voordeel. Een ander 'voordeel' is dat het tellen van de stemmen zeer snel gaat maar als je weet dat er hackers in de buurt zijn, vind ik dit geen voordeel meer.
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 15th May 2014, 21:24
S*fie.Vermeiren S*fie.Vermeiren is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Nov 2012
Locatie: Schilde
Posts: 89
Alles wat je online doet, kunnen mensen hacken. Estland weet dus normaal dat online stemmen een risico is. Ik vind het persoonlijk heel gevaarlijk om online je stem uit te brengen. Ik hoop dat Estland hun systeem beter gaat beveiligen en een oplossing probeert te zoeken voor dit probleem. Online stemmen heeft dus zijn nadelen maar het heeft ook zijn voordelen. Mensen kunnen dus eender waar stemmen en moeten dus niet langer naar een stembureau gaan. Dit zorgt ervoor dat je niet in de ellendig lange wachtrijen moet aanschuiven om uw stem uit te brengen. Bovendien is dit dus ook meer ecologisch omdat mensen zich niet meer moeten verplaatsen en dit minder papierverspilling is (als er nog met pen en papier gestemd wordt natuurlijk). Indien er een veiliger systeem zou komen, zie ik zeker een toekomst in het online stemmen, maar voorlopig vind ik dat nog te gevaarlijk.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 07:28.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.