actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > EUROPA > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 2nd December 2008, 17:02
Barst's Avatar
Barst Barst is offline
Administrator
 
Geregistreerd op: Jun 2004
Locatie: L'burg
Posts: 16,562
Talking Britten denken na over invoering euro

'Britten die het voor het zeggen hebben, denken na over invoering euro'


BRUSSEL - De financiële en economische crisis doet veel bewegen. De Britten staan dichter bij de euro.



Wie anders dan premier Gordon Brown zelf kan Commissievoorzitter José Manuel Barroso bedoeld hebben toen hij zondag publiek zei dat 'mensen die het voor het zeggen hebben in het Verenigd Koninkrijk' aan het 'nadenken zijn over een toetreding tot de euro'. Volgens de Commissievoorzitter is er over die kwestie een duidelijke evolutie waarneembaar in Groot-Brittannië.

De Commissievoorzitter zei een en ander in een interview van een uur voor Le Grand Jury van de Franse televisiezenders RTL-LCI. Barroso onderstreepte daarin ook het belang van de aanwezigheid van de Britse premier Gordon Brown op de eerste top van de staatshoofden en regeringsleiders van de eurogroep. In antwoord op de vraag of het denkbaar is dat het Verenigd Koninkrijk tot de eurozone toetreedt, antwoordde Barroso: 'Ah ja, ik denk dat we er nu dichter bij zijn dan voordien. Kijk maar wat er gebeurt. Ik kan u zeggen -enfin, ik kan de vertrouwelijkheid van sommige gesprekken niet doorbreken- dat Britse politieke verantwoordelijken mij gezegd hebben dat 'het beter zou zijn indien wij nu de euro gehad zouden hebben'. Barroso verwijst ook naar Denemarken 'waar de eerste minister nu aan het uitleggen is wat het de Denen kost dat ze geen lid zijn van de eurozone'. Op de precieze vraag of premier Gordon Brown, 'die altijd tegen de euro was', aan het evolueren is, draaide Barroso betekenisvol rond de pot. 'De Britten zijn zeer pragmatisch. De dag dat de Britten tot de conclusie zullen komen dat het voor hen beter is om tot de euro toe te treden, dan heb ik geen enkele twijfel', antwoordde hij.

De Commissievoorzitter is er de man niet naar om zo'n uitspraken te doen als hij niet zeker is dat ze kloppen en dus overeenkomen met hetgeen hij van de Britse premier hoort. Barroso is trouwens niet de enige die van Brown onlangs dergelijke signalen heeft opgevangen. Ook in hoge financiële kringen van de EU is het bekend dat de Britse premier nu liever in de euro zou stappen maar dat hij dat publiek niet kan zeggen wegens de hardnekkige tegenstand in de Britse Murdoch-tabloïds.

Vanuit de eurozone zelf zijn er overigens ook avances gemaakt naar Brown. Zo werd de Britse premier uitgenodigd voor de allereerste top van de staatshoofden en regeringsleiders van de eurozone op 12oktober in Parijs.

Het interview van Barroso echode maandagavond na in het Justus Lipsiusgebouw in Brussel waar de ministers van Financiën van de eurolanden bijeen waren om onder andere het zogenaamde herstelplan van 200 miljard euro te bespreken dat de EU-Commissie bekendmaakte.

Centraal in die discussie staat de vraag of de lidstaten voldoende geld willen uittrekken om de recessie te doorbreken. De Commissie vraagt dat ze gemiddeld 1,2% van het bnp investeren om de economie draaiend te houden. Vooral Duitsland ligt onder vuur omdat het maar een zuinig herstelbeleid voert, hoewel Berlijn een budget heeft dat ongeveer in evenwicht is en dus als enige grote lidstaat ruimte heeft voor een financiële injectie.

Vorige week maakte de Duitse regering een plan bekend dat 31miljard euro waard is of zowat 1% van het bnp. Maar daarvan zou maar 5miljard nieuwe maatregelen betreffen. De rest is recyclage. De Duitse minister van Financiën Peer Steinbrück is tegen grotere inspanningen gekant.


DS, 02-12-2008 (Bernard Bulcke)
__________________
"Never argue with an idiot, they'll just bring you
down to their level and beat you with experience." (c)TB
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 2nd December 2008, 17:03
Barst's Avatar
Barst Barst is offline
Administrator
 
Geregistreerd op: Jun 2004
Locatie: L'burg
Posts: 16,562
Citaat:
Orgineel gepost door Barst
...maar dat hij dat publiek niet kan zeggen wegens de hardnekkige tegenstand in de Britse Murdoch-tabloïds.

Hallucinant toch, niet?
__________________
"Never argue with an idiot, they'll just bring you
down to their level and beat you with experience." (c)TB
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 2nd December 2008, 20:03
Britt Janssens Britt Janssens is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2008
Locatie: Noorderwijk
Posts: 67
Moest Groot-Brittanië ook de euro invoeren, zou ik een van de eerste zijn om dit toe te juichen. In het begin stond ik wat weigerachtig tegen de invoering van de euro. Ik zag het namelijk niet zitten om steeds om te rekenen naar Belgische frank om de prijs te vergelijken. Ondertussen ben ik dit al gewoon, en daarom wil ik ook de euro in Groot-Brittanië ingevoerd zien.
Toen ik dit jaar naar Londen ging, vond ik het namelijk heel vervelend om weer steeds de omrekening maken van pond naar euro.
De euro is dus zeer gemakkelijk als je binnen Europa op reis gaat. Hier door weet je altijd hoeveel iets kost.
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 2nd December 2008, 20:11
MinkeVanHoof's Avatar
MinkeVanHoof MinkeVanHoof is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2006
Locatie: Zandhoven
Posts: 281
Ik ken veel britten en ik kan je vertellen dat ik er zeker van ben dat dit zo maar nog niet gebeurt.
Veel mensen beseffen niet welke mentaliteit de britten hebben.
Zij zien zichzelf ook niet als lid van de EU of Europa.
Zij zijn England en de rest is "The continent".
Ik moet toegeven dat ik het af en toe ook lastig vind om met ponden rond te sleuren (men portefeuille zit nog vol) maar de laatste tijd vind ik het heel positief.De pond stond ineens veel lager en mijn producten kopen in Engeland kwam mij voordelig uit.
Moesten ze de euro invoeren zou ik dit natuurlijk als iets positief zien maar ik zie het eerlijk gezegd nog lang niet gebeuren.
Met citaat antwoorden
  #5  
Oud 3rd December 2008, 13:31
KristofMertens KristofMertens is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2006
Locatie: Arendonk
Posts: 82
Eerst zeggen dat ze het niet nodig hebben e.d. en nu terugkrabbelen.

Voor mij is dit zeker een goed idee. Laat ze de euro maar invoeren. Dan de Britten nog aan de goede kant van de baan leren rijden en het metrisch stelsel aanleren. Op die manier zouden ze goed in de EU passen.

Nu met die misérie om alles om te rekenen. Van ponden naar euro's, van mile naar kilometer en dan nog eens links rijden als je daar aankomt.
Met citaat antwoorden
  #6  
Oud 4th December 2008, 08:50
kevin pluym kevin pluym is offline
kevin pluym
 
Geregistreerd op: Sep 2006
Locatie: Berlaar
Posts: 96
Laat het maar zoals het is

Persoonlijk ben ik steeds fier geweest op de Britten omdat ze hun eigen identiteit behouden en zich niet laten overstelpen door Europa. Persoonlijk geloof ik ook niet, net als Minke dat de Britten de Euro zullen invoeren. Momenteel met de huidige economische situatie (de kans is groot dat de UK al in recessie verkeert) kan het zijn dat men op termijn bij de bevolking de openheid voor de euro kan creëren. Echter hoe lang zou de omschakeling niet duren (Geld omruilen, bank systeem aanpassen, financiële markten heroriënteren) tegen dat dat alles zo ver is zal de recessie wel op zijn laatste benen lopen. En wanneer de Britten merken dat ze met hun Pond ook uit de recessie raken zal die openheid naar de Euro toe snel terug verdwijnen. Bovendien denk ik dat de Britse regering nu met hun onafhankelijke munt ook een veel onafhankelijker herstel beleid kan voeren. Ik zou er dan ook niet van schrikken mochten de Britten als eerste Europese land terug uit de recessie kruipen.
Met citaat antwoorden
  #7  
Oud 17th December 2008, 01:52
Barst's Avatar
Barst Barst is offline
Administrator
 
Geregistreerd op: Jun 2004
Locatie: L'burg
Posts: 16,562
Wegzakkend pond verbijstert Britten

Wegzakkend pond verbijstert Britten


LONDEN (BLOOMBERG) - Nog even en het Britse pond is evenveel waard als de euro. Dat is even wennen voor Britten die naar het continent reizen.



Beroepsmuzikant Rob Childs schudt zijn hoofd in ongeloof. Hij heeft net in het Londense treinstation St-Pancras euro's gekocht. Na aftrek van de commissie kreeg hij 57euro voor 60pond. De International Currency Exchange betaalt op dat moment 1,0185 euro voor een pond. Het verschil met pariteit (één euro voor één pond) is bijna verwaarloosbaar. Een jaar geleden zou hij voor 60pond nog 80euro hebben gekregen.

'Ik ben met verstomming geslagen', zegt Childs (47) terwijl hij de gitaar op zijn rug hijst. Hij wacht op de Eurostar naar Brussel, waar hij moet optreden met de Amerikaanse komiek Rich Hall. 'Er blijft niet veel over. We zullen zuinig aan moeten doen'.

Het Britse pond sterling is dit jaar al met 18procent gezakt ten opzichte van de euro, en met 25procent ten opzichte van de dollar. De Britse centrale bank heeft zijn rentetarief sterk laten zakken, omdat de Britse economie voor het eerst in 17jaar in een recessie terecht is gekomen. Begin dit jaar rekende de centrale bank nog 5,5 procent aan. Nu is dat tarief gezakt naar 2procent. Dat is lager dan de rente in de eurozone. De ECB heeft die teruggebracht tot 2,5 procent. Het pond bereikte gisteren zijn laagste punt. Toen bedroeg de officiële koers 1,11 euro per pond, of omgekeerd: 90pence per euro. In wisselkantoren werden tarieven gerekend die dicht bij pariteit lagen. En daar gaat de commissie dan nog af.

'Het is hopeloos. Het enige wat je met het pond kunt doen, is dumpen', zegt de meubelbekleder Ian Wright (53), terwijl hij op de trein naar Antwerpen wacht voor een vrijgezellenfeest. 'Wij Britten hechten uit traditie aan onze eigen munt, maar eigenlijk is dat onzin.' Terwijl hij koffie drinkt, maakt hij met zijn reisgenoot John Fahey grappen over wie zijn euro's nu het duurst betaald heeft.

De Britse toeristen zullen misschien wat minder vaak naar het vasteland reizen, nu de prijzen op het continent voor hen sterk gestegen zijn. Vorig jaar moest een Brit 9,08 pond betalen om de Eiffeltoren te beklimmen. Nu is dat 11,16 pond. Een ticket van vijf dagen voor Disneyland-Parijs kostte vorig jaar 89,37 pond, en nu 109,80 pond. Een nacht in de presidentiële suite van het Berlijnse Adlon Kempinski-hotel kost nu 8.933,56 pond, vergeleken met 7.271,07 pond in december vorig jaar.

Peter Maltby (65) schuift aan bij een wisselkantoor in het Londense West End. Hij koopt nu al euro's, terwijl hij pas in juni naar Duitsland reist. 'Het enige wat ik kan doen, is defensief handelen en mijn ponden nu al omruilen voor euro's.' Volgens Jeremy Stretch, die voor de Rabobank in Londen werkt, is het beleid van de Britse centrale bank de voornaamste oorzaak van de dalende koers van het pond sterling. 'Waarschijnlijk zal er nog wel 100 basispunten afgaan'. Het hoofd van de Britse schatkist, Yvette Cooper, zei afgelopen weekend dat de overheid met het rentebeleid niet mikt op de koers van het pond, maar wel de inflatie in toom probeert te houden.

De waardedaling van de Britse munt is slecht nieuws voor de Britten die naar het continent willen reizen, maar goed nieuws voor toeristen die in Londen komen shoppen. Fransen of Duitsers reageren opgetogen als ze in Londen arriveren en zien hoeveel ponden ze voor hun euro's krijgen. Andrea Martinez (30), die net vanuit Parijs in de Britse hoofdstad is gearriveerd, zegt dat het weekendje Londen haar veel minder zal kosten dan waar ze op had gerekend. 'Voordien was alles hier enorm duur', zegt ze terwijl ze op het station St-Pancras wacht tot ze wordt opgehaald.

Voor de Britten ziet het er niet naar uit dat de toestand snel zal verbeteren. De pariteit tussen pond en euro ligt binnen handbereik als de ECB de rente niet snel verlaagt, denkt Stephen Gallo, hoofd van de afdeling marktanalyse bij Schneider Foreign Exchange in Londen. De ECB heeft de rente sinds oktober al driemaal op rij verlaagd, en is terughoudend om dat snel nog een keer te doen. ECB-bestuurder Axel Weber zei vorige week dat hij de rente niet graag onder 2procent zou zien zakken.

Terwijl Childs op zijn trein wacht, vraagt hij zich af hij in euro's of ponden zal worden uitbetaald. 'Ik hoop op euro's. Tegen deze koers is dat een fantastische deal.'


DS, 16-12-2008
__________________
"Never argue with an idiot, they'll just bring you
down to their level and beat you with experience." (c)TB
Met citaat antwoorden
  #8  
Oud 22nd December 2008, 03:45
Barst's Avatar
Barst Barst is offline
Administrator
 
Geregistreerd op: Jun 2004
Locatie: L'burg
Posts: 16,562
Zwak pond treft Franse Britten zwaar

Zwak pond treft Franse Britten zwaar


BRUSSEL - Steeds meer Britten die in Frankrijk zijn gaan wonen, moeten beknibbelen op hun uitgaven of keren zelfs terug naar Groot-Brittannië. De sterke euro doet pijn.



'Au revoir, nu Britten in geldnood een exodus uit Frankrijk beginnen', kopte de Sunday Times. 'Britten die op zoek gingen naar Franse idylle worden zwaar getroffen door daling pond', titelde The Observer. Britten zijn dol op het Franse platteland.

Meer dan 200.000 Britten staan in Frankrijk geregistreerd, meer dan 100.000 bezitten er een woning. Vooral de Dordogne, de Provence (met dank aan de auteur Peter Mayle) en Normandië zijn populair.

'Mensen kwamen naar Frankrijk omdat het leven hier goedkoper was', vertelt de 67-jarige Michael Gibson aan The Observer. 'Ze konden een oude ruïne kopen met wat land, dieren houden en wat groenten telen. Om aan een inkomen te komen, zorgden ze voor de aflossing van gasten in gîtes of voor tweede woonsten. Het was een soort van draaimolen die zichzelf in beweging hield. Nu is die draaimolen een vicieuze cirkel geworden. Degenen onder ons die van hun pensioen leven, sparen waar ze kunnen. Minder winkeluitstapjes, minder wijn, minder kranten.'

De snelle terugval van het pond tegenover de euro is de belangrijkste verklaring. De combinatie met stijgende prijzen in Frankrijk voor onder meer energie, zorgt ervoor dat veel Britten in Frankrijk financieel in moeilijkheden komen.

'Onze pensioenen zijn met een derde in waarde gedaald', klaagt de 73-jarige Sidney Wynn, die in Eymet woont. Het plekje in de Dordogne wordt ook wel 'Dordogneshire' genoemd, wegens de hoge concentratie Britten. Er is zelfs een cricketteam in het dorp. 'Voordien konden we een tot twee keer per week op restaurant gaan eten, nu doen we dat alleen nog als er een verjaardag of iets speciaals is.'

Anderen besparen op verwarming of schakelen over op een houtkachel. Of ze annuleren hun jaarlijkse familiebezoek over het Kanaal met Kerstmis.

Sommigen moeten de handdoek gooien en moeten hun woning in Frankrijk verkopen. Verhuisfirma's krijgen volgens de Sunday Times veel opdrachten van Britten die van plan zijn om terug te keren naar Groot-Brittannië.

'Nog heel weinig mensen vertrekken. De jongste maanden is er duidelijk een scherpe stijging van mensen die terugkeren uit Frankrijk of de rest van Europa', zegt Dean Phillips van een verhuisfirma in Kent. 'We hebben al boekingen van tien families die in januari willen verhuizen naar Groot-Brittannië. Normaal hebben we dat niet in deze tijd van het jaar.'

Andere Britten zouden wel willen terugkeren, maar krijgen hun woningen in Frankrijk niet meer verkocht. Of ze moeten vrede nemen met snel dalende prijzen. 'De Britse eigenaars die er wel in slagen om hun huis te verkopen, hebben geluk. Ze krijgen meer ponden voor hun euro's', luidt het in een makelaarskantoor in Eymet. 'Maar de voorbije drie maanden hebben we niet veel Britse kopers gezien.'

Een veeg teken is dat French News op 2 december in vereffening ging. De Engelstalige krant voor Britten in de Dordogne bestond 21 jaar, maar werd genekt door de kredietcrisis, de concurrentie van gratis media en het slinkende aantal seintjes door het stilvallen van de huizenmarkt. (bar)


Blog DS, 22-12-2008 (bar)
__________________
"Never argue with an idiot, they'll just bring you
down to their level and beat you with experience." (c)TB
Met citaat antwoorden
  #9  
Oud 25th December 2008, 16:58
Dominik_Sebrechts Dominik_Sebrechts is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2008
Locatie: Oelegem
Posts: 42
Britten denken na over invoering euro

Het britse pond incasseert rake klappen. De eens zo sterke munt moet het afleggen tegen de euro. Het pond stond voor vele Britten symbool voor hun sterke economie en onafhankelijkheid. Maar...dit mes snijdt wel aan beide zijden. Plotseling voelen ze dat door de wereldwijde economische crisis hun pond geen stand houdt. Maar ook voor bedrijven op het Europese vasteland is dit erg, de vraag naar buitenlandse produkten daalt. Nu is er plots wel interesse in ....de euro? Ik vind dat Groot-Britannië een belangrijke rol speelt in Europa dus waarom in de eerste plaats geen euro voor hen...toch een beetje hoogheidswaanzin?

Dominik Sebrechts
Met citaat antwoorden
  #10  
Oud 31st December 2008, 14:10
Moors_Nathalie Moors_Nathalie is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2006
Locatie: Dessel
Posts: 61
ma 29/12/08 23:51 - Het Britse pond is bijna gezakt tot het niveau van de euro, er is geen 3 pence verschil meer.
Het is al voor de zesde dag na elkaar dat het pond in waarde zakt en waarnemers denken dat pond en euro kort na Nieuwjaar even veel waard zullen zijn.

Het pond verloor dit jaar bijna een derde van zijn waarde tegenover de euro.

Volgens een meerderheid van de Europeanen en een groot deel van de Amerikanen zal de euro de komende vijf jaar overigens belangrijker worden dan de dollar.

Dat blijkt uit een enquête in de Financial Times.

www.deredactie.be

Nu is het bijna helemaal zover!
Met citaat antwoorden
  #11  
Oud 31st December 2008, 14:20
Maartenc Maartenc is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2008
Locatie: Herselt
Posts: 127
Ik zou het helemaal niet erg vinden dat we daar binnenkort ook met euro zouden kunnen betalen. In tegenstelling, ik vind dit juist heel goed. Dan is misschien alles goedkoper in Londen en moet je niet steeds naar de bank om geld om te wisselen. Ik ben dus een voorstander voor het invoeren!
Met citaat antwoorden
  #12  
Oud 31st December 2008, 17:47
MinkeVanHoof's Avatar
MinkeVanHoof MinkeVanHoof is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2006
Locatie: Zandhoven
Posts: 281
Ik zit op dit moment in Engeland en ik kan je vertellen dat de mensen hier het nog niet zien gebeuren. Ook al is de pond zo hard gezakt.
Hun eerste reactie toen ik er over begon was zelfs: But we just have new coins!

Andere reacties zijn dat het gewoon slecht gaat op dit moment maar dat dat wel voorbij zal gaan. En een andere grappige reactie: "it's the bloody Americans fault"

Dus don't get your hopes up yet
Met citaat antwoorden
  #13  
Oud 1st January 2009, 20:32
Ivan.Verwerft's Avatar
Ivan.Verwerft Ivan.Verwerft is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2008
Locatie: Geel
Posts: 133
Ik denk dat de post onder mij de situatie het meest realistisch van al benadert. Volgens mij gaat het ook maar om een tijdelijke "put" van de pond en komt het Verenigd Koninkrijk dit zeker te boven. Indien dit niet het geval is, zullen we volgens mij nog wel even mogen wachten voor een Brit de invoering van de euro aanvaardt. Veranderen van munteenheid doet geen enkel land zonder hier goed over nagedacht te hebben. Dat het Verenigd Koninkrijk nu zomaar naar de euro zou overstappen, zie ik nog niet meteen gebeuren, hoewel het enorm gemakkelijk zou zijn! De invoering van de euro in het VK zou trouwens een omverwerping zijn van een van de Britten hun "aparte" uitdrukkingen. Hierbij denk ik dan bijvoorbeeld aan het links rijden op de baan, hun lengtemaatsysteem, (de pond),...
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 13:46.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.