actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > EUROPA > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 2nd December 2008, 16:57
Barst's Avatar
Barst Barst is offline
Administrator
 
Geregistreerd op: Jun 2004
Locatie: L'burg
Posts: 16,562
Angry Dure spoorlijn ligt er ongebruikt bij

Dure spoorlijn ligt er ongebruikt bij


BRUSSEL - De hogesnelheidslijn van Antwerpen naar Nederland zal ten vroegste eind 2009 een trein zien.



Tussen Antwerpen en de Nederlandse grens richting Breda ligt een spoorlijn die speciaal aangelegd werd voor de hogesnelheidstrein: 35,2 kilometer, goed voor een investering van 740 miljoen euro. De lijn is perfect afgewerkt, getest en gebruiksklaar. Alleen, er zullen eerstdaags geen treinen op rijden.

Infrabel, de spoornetwerkbeheerder, liet op de lijn het meest geavanceerde veiligheidssysteem (ETCS of European Train Control System) installeren. Dat gebeurde op vraag van Europa. Op deze lijn mogen alleen treinen rijden die met deze ETCS-versie uitgerust zijn en ervoor gehomologeerd zijn.

En die blijken niet te bestaan.

Van de hst Thalys (Amsterdam-Brussel-Parijs) heeft nog geen enkele trein de juiste apparatuur aan boord.

Bij de NMBS is te horen dat de Thalys in juni 2009 over de nieuwe lijn zal rijden. Andere bronnen houden het bij december 2009. Begin dit jaar luidde de streefdatum nog oktober 2008. Door deze vertraging blijft ook de Beneluxtrein Amsterdam-Brussel via de oude lijn 12 (Roosendaal) rijden, in plaats van via Breda. Deze trein wordt volgend jaar vervangen door een nieuw snel type, de Italiaanse Albatros, waarvan België en Nederland er 19 besteld hebben. De eerste trein had in 2006 geleverd moeten worden. Het zal wellicht pas 2010 worden. Onkunde en slechte organisatie van de constructeur, is te horen.

In afwachting zouden de huidige Beneluxtreinen tegen 160 km per uur over de hogesnelheidslijn gaan rijden. Als ze gehomologeerd raken. Datum? Onbekend.

Behalve voor de hst en de Beneluxtrein is de vertraging ook een strop voor de pendelaars uit de Noorderkempen. Op de lijn werd, speciaal voor hen, een extra stopplaats aangelegd waar een pendeltrein richting Antwerpen en Brussel op zou gaan rijden. De NMBS heeft hiervoor drie Bombardier-locomotieven besteld. Maar die zijn dus niet gehomologeerd, en hier voorlopig niet inzetbaar.

'We hebben overwogen of we zonder veiligheidssysteem konden rijden, maar dat idee is verlaten', zucht Frédéric Petit van Infrabel.

Een deel van deze farce is te wijten aan het late uitsluitsel dat Europa gaf over welk systeem het nu wilde.

'België en Nederland hadden een ouder beveiligingssysteem moeten installeren en dan ETCS geleidelijk moeten invoeren', geeft een voormalige topman van de NMBS toe. 'Maar Nederland wees dit van de hand.'


DS, 02-12-2008 (hw, ty)
__________________
"Never argue with an idiot, they'll just bring you
down to their level and beat you with experience." (c)TB
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 31st December 2008, 13:33
Maartenc Maartenc is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2008
Locatie: Herselt
Posts: 127
Dat is wat ze noemen het geld verkeerd investeren. Toch in de verkeerde volgorde. En dan slagen de tarieven van de treinen alsmaar op...
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 31st December 2008, 13:39
Moors_Nathalie Moors_Nathalie is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2006
Locatie: Dessel
Posts: 61
Er had inderdaad een geleidelijke overgang gemaakt moeten worden. Op deze manier stijgt het prijskaartje van de hele onderneming, en de treinreiziger zal hiervan de gevolgen voelen in zijn portemonee. Ik vraag mij eigenlijk wel af waar dan de eigenlijke oorzaak ligt van deze fout. Te weinig communicatie? In de laatste zin zegt NMBS-topman dat de fout bij Nederland ligt. Ik weet niet heel veel af van deze affaire, maar ik weet wel dat de schuld niet direct bij de ander gelegd mag worden.
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 31st December 2008, 14:10
jasper.meeussen jasper.meeussen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2008
Locatie: Massenhoven
Posts: 56
Ik ben in de vakantie een dag naar Gent geweest en schrok toch weer hard hoe duur de trein wel is. Als ik dan dit lees, heb ik daar zeker een raar gevoel bij. Ik denk dat dit toch wel een fout is van de topmanne bij de treinen.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 03:40.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.