actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > EUROPA > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 10th August 2008, 11:34
Wouter's Avatar
Wouter Wouter is offline
Administrator
 
Geregistreerd op: Jun 2004
Locatie: Tervuren
Posts: 923
Stuur een bericht via ICQ naar Wouter Stuur een bericht via MSN naar Wouter
Fransen willen dikke mensen bestraffen met hogere taksen

Om zwaarlijvigheid te bestrijden, heeft de Franse regering in een rapport voorgesteld meer taksen te heffen op te vettige, gesuikerde of gezouten producten, zo heeft de zender France Info gemeld.

Verleider inbinden
Volgens een uit juni daterend onderzoek is twee derde van de mannen en de helft van de vrouwen tussen 35 en 74 jaar in Frankrijk te dik. Om zwaarlijvigheid te bekampen, hebben de Algemene Inspectie van Financiën (IGF) en de Algemene Inspectie voor Sociale Zaken (Igas) in een rapport aan de ministers van begroting Eric Woerth en van Volksgezondheid Roselyne Bachelot nooit geziene maatregelen voorgesteld, vanuit het principe "de verleider in te binden".

Onder "verleiders" worden onder andere verstaan: hamburgers, pizza's, friet, frisdranken (zoals Coca-Cola), alcohol en gebak.

Hogere belasting
Op zonder noodzaak "te vettige, te gesuikerde en te gezouten" producten zou aldus een (hogere) belasting moeten komen, in het bijzonder door de BTW erop van 5,5 naar 19,6 procent te brengen, aldus France Info. (belga/adv)
05/08/08 19u33

http://www.hln.be/hln/nl/960/Buiten...re-taksen.dhtml
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 10th August 2008, 13:38
wim leenaerts's Avatar
wim leenaerts wim leenaerts is offline
Prime Integrator
 
Geregistreerd op: Nov 2004
Locatie: Beerse city
Posts: 1,633
Al voor ik het artikel las, wist ik dat het een artikel uit Het laatste nieuws zou zijn. Echt een sensatiekrant...
De titel is hoegenaamd niet representatief voor de inhoud en erg misleidend.
Ten eerste wil Frankrijk niet straffen, maar zwaarlijvigheid bestrijden, wat dus gelijk is aan helpen.
En ten tweede gaat het niet specifiek over het 'straffen' van dikke mensen, maar over het heffen van taksen op ongezonde producten (die toevallig bij overmatig gebruik dik maken).

Wat de inhoud betreft: het neigt wel naar pamperen, maar toch vind ik dit geen slechte maatregel. Als er op sigaretten en alcohol taksen zijn, waarom dan niet op andere ongezonde voedingsmiddelen?
__________________
"De jeugd van tegenwoordig houdt alleen maar van luxe, heeft slechte manieren en veracht de autoriteit.
Zij heeft geen respect voor oudere mensen. De jeugd verpraat de tijd terwijl er gewerkt moet worden, schrokt bij de maaltijden het voedsel naar binnen, legt de benen over elkaar en tiranniseert de ouders..."
- Socrates, 2400 jaar geleden... -
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 11th August 2008, 13:15
Wouter's Avatar
Wouter Wouter is offline
Administrator
 
Geregistreerd op: Jun 2004
Locatie: Tervuren
Posts: 923
Stuur een bericht via ICQ naar Wouter Stuur een bericht via MSN naar Wouter
Citaat:
Orgineel gepost door Wouter
(..) in het bijzonder door de BTW erop van 5,5 naar 19,6 procent te brengen, aldus France Info.

bijna verviervoudigen..
Ahja, "helpen" noemen ze dat hier blijkbaar in deze tijden van bloeiende economie en alleen maar stijgende koopkracht.. Zéker niet straffen, want dat zou sensatie zijn en uit de context gerukt... ?!? Verbaast me dat het woord beloning niet is gevallen

Maar troost u, het is vooral bij de gegoede werkbevolking dat je obesitas terugvindt (kinda Rubens right?), zéker niet bij diegenen die het op het eind van de maand moeilijk hebben..

Laatst aangepast door Wouter : 11th August 2008 om 13:46.
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 11th August 2008, 13:26
Wouter's Avatar
Wouter Wouter is offline
Administrator
 
Geregistreerd op: Jun 2004
Locatie: Tervuren
Posts: 923
Stuur een bericht via ICQ naar Wouter Stuur een bericht via MSN naar Wouter
Citaat:
Orgineel gepost door wim leenaerts
Wat de inhoud betreft: het neigt wel naar pamperen, maar toch vind ik dit geen slechte maatregel. Als er op sigaretten en alcohol taksen zijn, waarom dan niet op andere ongezonde voedingsmiddelen?


Omdat sigaretten en alcohol geen voedingsmiddelen 'pur sang' zijn. Dat zijn produkten gecatalogeerd onder 'luxeartikelen' die niet nodig zijn om te (over)leven, waarop ACCIJNZEN worden gehoffen bovenop al de andere taksen. En sigaretten zijn eigenlijk helemaal geen voedingsmiddel.

Ik kijk nu al uit naar de tijd waarop enkel de vegetarische en veganistische rommel aan een normaal BTW tarief verkocht wordt en al het vlees aan zo'n 50 percent BTW staat, dit allemaal omdat een paar groene jongens vinden dat de koeien teveel scheten laten.

Dan kunnen we met z'n allen gezond dementeren
Met citaat antwoorden
  #5  
Oud 11th August 2008, 14:53
wim leenaerts's Avatar
wim leenaerts wim leenaerts is offline
Prime Integrator
 
Geregistreerd op: Nov 2004
Locatie: Beerse city
Posts: 1,633
Citaat:
Omdat sigaretten en alcohol geen voedingsmiddelen 'pur sang' zijn.

"te vettige, te gesuikerde en te gezouten producten" en "hamburgers, pizza's, friet, frisdranken (zoals Coca-Cola), alcohol en gebak."
Afgezien van pizza's vind ik het al even moeilijk om de andere producten in deze opsomming als 'voedingsmiddel' te benoemen.

Obesitas zorgt in sommige landen voor een erg grote druk op het sociale stelsel en dan zeker wat betreft gezondheidszorg. Toch niet vreemd dat een land daar iets aan wil doen?

Maar ik geef je ook wel gelijk hoor, het voelt ook bij mij niet helemaal goed, maar ik kan er niet echt een vinger opleggen. Vandaar dat het me op het me op het eerste zicht niet zo'n slechte maatregel lijkt.
__________________
"De jeugd van tegenwoordig houdt alleen maar van luxe, heeft slechte manieren en veracht de autoriteit.
Zij heeft geen respect voor oudere mensen. De jeugd verpraat de tijd terwijl er gewerkt moet worden, schrokt bij de maaltijden het voedsel naar binnen, legt de benen over elkaar en tiranniseert de ouders..."
- Socrates, 2400 jaar geleden... -
Met citaat antwoorden
  #6  
Oud 11th August 2008, 17:28
Wouter's Avatar
Wouter Wouter is offline
Administrator
 
Geregistreerd op: Jun 2004
Locatie: Tervuren
Posts: 923
Stuur een bericht via ICQ naar Wouter Stuur een bericht via MSN naar Wouter
Allé nu Wim, nen hamburger is toch voedsel zeker, een bruin broodje, vlees, kaas en wat groenten.. Een cola lest de dorst op dezelfde manier als water of Iced Tea dat doet, ik koop die niet omdat hij mij een prettig gevoel geeft zoals alcohol dat zou doen. ok, hij steekt tjokvol suiker, maar na de sport doet dat deugd. Als ik nu zin heb in een suikerdrank, moet k dan ineens meer gaan betalen omdat sommigen er niet in slagen met mate te eten? Of álle drankjes met een smaakje verviervoudigen in taks en water op zelfde niveau houden, ofwel just niks veranderen.
Obesitas net hetzelfde: in de eerste twaalf levensjaren van een kind wordt het vetgehalte bepaald. Als je het kind in die jaren volpropt met chips suiker rommel onverzadigde vetten en whatever troep, dan wordt obesitas gevormd. Het lichaam bereikt een bepaalt punt, en van dan af verwerkt het het vet niet meer comme il faut, en de gevolgen ken je van de foto's, severe obesity voor de rest van hun leven. Het minste dat die mensen dan in hun leven eten doet hen als een ballon opblazen. Het is niet omdat er een hoop onwetende mensen domme daden doen dat de gewone groep hiervoor moet gestraft (betalen, boeten) worden. Die lijn wordt meer en meer veel te ver doorgetrokken.
Soit, moet de gewone mens nu meer betalen als hij zin heeft in een hot-dog op de hoek van't straat in plaats van de gebruikele dagschotel in de kantine? Ik vind van niet, dat is niet de maatregel om dit soort fenomenen tegen te gaan. Waarom zou men ineens WEER meer moeten gaan betalen omdat men op zondag graag de familie uitnodigt en een 'brood met een smaakje' aka GEBAK aanbiedt bij de koffie? I don't get it.
Met citaat antwoorden
  #7  
Oud 11th August 2008, 18:07
wim leenaerts's Avatar
wim leenaerts wim leenaerts is offline
Prime Integrator
 
Geregistreerd op: Nov 2004
Locatie: Beerse city
Posts: 1,633
Citaat:
Als ik nu zin heb in een suikerdrank, moet k dan ineens meer gaan betalen omdat sommigen er niet in slagen met mate te eten?

Deze redenering kan je ook doortrekken naar alcohol en sigaretten natuurlijk.

Citaat:
in de eerste twaalf levensjaren van een kind wordt het vetgehalte bepaald. Als je het kind in die jaren volpropt met chips suiker rommel onverzadigde vetten en whatever troep, dan wordt obesitas gevormd.

Kan wel kloppen, maar als al die dingen duurder zouden zijn, zouden ouders hun kinderen daar misschien niet meer mee volproppen.

Mijn reactie was eerder gevoelsmatig, maar jouw argumenten houden wel steek. Ik vind het nog steeds geen slecht idee, maar het is inderdaad niet helemaal juist of eerlijk. Een beter idee zou misschien de promotie van sport kunnen zijn of het promoten van gezondere voedingsmiddelen of het terugbetalen van abonnementen op sportclubs ofzo (sporten gaat ook stress en andere ziektes tegen).
__________________
"De jeugd van tegenwoordig houdt alleen maar van luxe, heeft slechte manieren en veracht de autoriteit.
Zij heeft geen respect voor oudere mensen. De jeugd verpraat de tijd terwijl er gewerkt moet worden, schrokt bij de maaltijden het voedsel naar binnen, legt de benen over elkaar en tiranniseert de ouders..."
- Socrates, 2400 jaar geleden... -
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 20:24.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.