actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > EUROPA > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 28th October 2009, 12:06
Nienke.Nietvelt Nienke.Nietvelt is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Retie
Posts: 55
Meisje via Facebook dood tegemoet gelokt

Meisje via Facebook dood tegemoet gelokt

In Groot-Brittannië is een man aangehouden die een meisje via Facebook naar zich toe lokte en vermoordde.


De 17-jarige Ashleigh Hall uit Darlington was op de sociale netwerksite Facebook met de 32-jarige man bevriend geraakt. Die had zich echter als 16-jarige jongen uitgegeven.

Zondag verdween het meisje nadat ze had afgesproken met haar Facebook-kennis. De politie vond het lichaam van het slachtoffer terug nadat een automobilist die een kleine verkeersovertreding beging, eruit flapte dat hij iemand vermoord had.

Gedumpt
De man had het meisje met plakband vastgebonden en in een greppel gedumpt. Het is niet duidelijk of de dader, die een verleden van zedenfeiten heeft, zijn slachtoffer misbruikt heeft. Het lichaam van het meisje werd alleszins met alle kleren aan teruggevonden.

Bron: www.gva.be

Facebook, Netlog, MSN zijn de populaire sites waar jongeren met hun vrienden communiceren over allerlei zaken. Van deze sites wordt vaak ook misbruik gemaakt. Jongeren beseffen maar al te weinig wat de gevaren zijn. Ze denken dat hen niets kan overkomen, maar dat is niet het geval. Dit artikel bewijst nog maar eens hoe chatten, enz. slecht kan aflopen. Ik vind het gewoonweg schandalig dat oudere mensen, zoals deze man van 32, misbruik maken van de onwetenheid van jongeren. Die man is ziek in zijn hoofd. Wie lokt er nu een meisje naar zich toe om het daarna te vermoorden. Deze man moet zwaar worden gestraft en psychologische ondersteuning zou hij ook wel kunnen gebruiken. Men moet jongeren bewuster maken van de gevaren en dat afspreken met mensen via het web beter niet gebeurd.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 28th October 2009, 12:58
Charlotte Van Helshoecht Charlotte Van Helshoecht is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Feb 2009
Locatie: Mol
Posts: 101
De meeste jongeren maken tegenwoordig gebruik van communicatiesites zoals netlog en facebook. Niet alleen om met anderen in contact te komen maar ook om spelletjes enzo op te spelen. Facebook is een echte hype, jongeren hebben het allemaal, wie het niet heeft zal het snel wel hebben. Jongeren sporen elkaar aan om zoiets aan te maken. Maar meestal beseffen ze niet welke gevaren hierbij komen kijken. Je kunt virussen op je computer krijgen maar dit is niet alleen een nadeel, bv zoals hier gebeurde bij het meisje. Je kan in contact komen met de verkeerde mensen en hier geen flauw besef van hebben. Ze doen zich voor als leeftijdgenoot en jongeren trappen hier dan in. Ik begrijp echt niet waarom de man dit gedaan heeft, maar het is natuurlijk ook niet slim van het meisje om haar ouders niet in te lichten over het feit dat ze met iemand ging afspreken die ze had leren kennen via internet. Ik vind het een gruwelijk verhaal, de man heeft gebruik gemaakt van de onwetendheid van het meisje. Hij is duidelijk ziek in zijn hoofd en verdiend een zware straf. Ik hoop dat door deze gebeurtenis jongeren alerter gaan zijn bij het gebruiken van deze sites. En ze misschien best gewoon GEEN gebruik meer maken van de sites.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 28th October 2009, 13:32
Stefanie.Van.Rumste Stefanie.Van.Rumste is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Schoten
Posts: 67
Waar gaat de wereld toch naar toe? Een vraag die ik me de laatste tijd regelmatig stel. Jongeren hebben inderdaad geen besef van de gevaren die zulke sites kunnen meegeven. Het zou een goed idee zijn om infosessies te houden, en jongeren te informeren over deze gevaren. Volgens mij kennen jongeren meestal de gevaren wel, maar luisteren er niet naar. Ze denken dat het hen niet kan overkomen, maar niets is minder waar. Als jongeren dit artikel lezen, hoop ik dat ze beseffen dat het ook met hen kan gebeuren, als ze niet voorzichtig zijn. Anders zullen we nog veel zulke berichten lezen in de kranten... De man van 32? Daar heb ik geen woorden voor. Ik hoop dat hij hier een zware straf voor krijgt, zodat hij weet dat hij fout was.
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 28th October 2009, 20:48
jolein kimpe's Avatar
jolein kimpe jolein kimpe is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2008
Locatie: oevel
Posts: 77
Jaw dropps!!!

Ik ben eigenlijk al niet zo'n fann van facebook, en dit is dus waarom...
Ik kan men hoofd gewoon niet rond de gedachte krijgen dat zulke pedofielen gewoon vrij spel krijgen.

Fysiek ziek na het lezen van dit bericht!!!
Met citaat antwoorden
  #5  
Oud 28th October 2009, 21:00
AnneGoovaerts AnneGoovaerts is offline
Anne.Goovaerts
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Tessenderlo
Posts: 18
Facebook

Bewijst nog maar eens dat facebook, netlog en al die toestanden nergens goed voor zijn...
Het is het perfecte middeltje voor pedofielen om zo af te spreken met jonge meisjes die zogezegd verliefd op hen zijn.
Er moet -ook in de scholen- meer aandacht besteed worden aan de gevaren die het met zich meebrengt. Jonge tienermeisjes zien er de gevaren nog niet van in.

Afschaffen die handel dus!
Met citaat antwoorden
  #6  
Oud 28th October 2009, 21:02
Tine.Arets's Avatar
Tine.Arets Tine.Arets is offline
Human Being With Feelings
 
Geregistreerd op: Sep 2008
Locatie: Gierle
Posts: 77
Het is zeker niet de eerste keer dat dit gebeurt en dat zal ook zeker niet de laatste keer zijn, geloof me.
Ik vraag me af of er niets is dat wij al (toekomstige) leerkracht kunnen doen. Kunnen we niet eens bij een bepaald vak op school het even over die sites hebben met onze leerlingen? Op deze manier worden zij er eigenlijk veel beter mee geconfronteerd, want wie van de jongeren leest er nu de krant. Dat is toch totaal "uncool"? Zeker in de eerste jaren zijn de leerlingen daar eigenlijk nog te jong voor om dit uit zichzelf te doen.

Eén ding is zeker: We zouden het eigenlijk echt op één of andere manier onder de aandacht van alle jongeren moeten brengen.
__________________
Wat als het oorlog was...
en er ging niemand naartoe?
Met citaat antwoorden
  #7  
Oud 17th November 2009, 11:27
Anneleen Verboven Anneleen Verboven is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2008
Locatie: Beerse
Posts: 86
verder bewust maken

Problemen en voorvallen zoals deze zullen jammer genoeg blijven bestaan.
Het is vreselijk dat mensen deze sites gebruiken om misdrijven te plegen, het zijn niet enkel oudere mensen, maar ook jongeren gebruiken deze sites soms voor verkeerde redenen.
Voor jongeren is het vaak onbegrijpbaar dat er mensen met verkeerde bedoelingen ook op deze sites aan het werk gaan. Ze hebben dit al vaak genoeg gehoord, maar ze nemen dit niet serieus, met alle gevolgen vandien.
Een bestrijding van dit probleem zouden we op twee vlakken moeten aanpakken. Eerst zouden we jongeren verder bewust moeten maken van de gevaren van deze sites, misschien kunnen we hieraan werken met een speciale campagne. Anderzijds zou er een strengere controle moeten zijn, misschien zelfs een speciale organisatie of team dat zich hier op toespitst om mensen met verkeerde bedoelingen te onderscheppen.
Met citaat antwoorden
  #8  
Oud 17th November 2009, 11:46
Alexandra
Gast
 
Posts: n/a
meisje via facebook doodt tegemoet gelokt.

Ik begrijp echt niet hoe het komt dat jongeren hier steeds op ingaan!
Toen ik 16 was, wist ik al wel wat ik niet alles mocht vertrouwen en dat er veel mensen waren die slechte bedoelingen hebben en zo kinderen lokken via het internet. Ik snap dus ook niet hoe het 16 jarige meisje zo dom kon zijn op hierop in te gaan! Er moet misschien nog meer informatie over het thema worden gegeven maar veel jongeren weten wat voor gevaren het internet met zich mee kan brengen en ze weten ook dat ze beter niet met onbekende personen kunnen afspreken. Daar zijn al genoeg reportages over geweest.
De man die het meisje heeft vermoord zouden ze dan ook levenslang moeten opsluiten want als hij zou vrijkomen na enkele jaren is de kans groot dat hij weer naar volgende slachtoffers via het internet gaat zoeken. Bij facebook kan je instellen wat alleen maar vrienden je profiel en je foto's kunnen zien dus ik vind het ook niet slim dat je mensen accepteert die je helemaal niet kent. En als jongeren dit toch doen, kunnen ze maar beter opletten voor de gevaren ervan!
Met citaat antwoorden
  #9  
Oud 17th November 2009, 14:04
jana dua jana dua is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2009
Locatie: Herselt
Posts: 56
Gevaarlijk

Ik vind het vreselijk hoe jongeren zich laten vangen aan zulke dingen.
Er zou veel meer gedaan moeten worden, om jongeren bewuster te maken van de gevaren van het internet, meer specifiek over de gevaren van dating via het internet. dat is zelfs gevaarlijk voor volwassenen.
Omdat we jongeren door ze te waarschuwen niet genoeg kunnen beschermen, moeten we ze misschien maar de harde confrontatie laten aangaan met de gevolgen. Misschien moeten we ze laten zien hoe zo een date via het internet kan aflopen. Het klinkt misschien hard, maar sommige jongeren zijn nu eenmaal hardleers.
Ook de ouders zouden hun kinderen beter kunnen beschermen tegen zulke voorvallen. Zij zouden zichzelf meer moeten betrekken bij het leven van hun kind. Ik zeg niet dat dat altijd zal helpen, maar het zal al wel een hele stap vooruit zijn.
Met citaat antwoorden
  #10  
Oud 17th November 2009, 14:41
Femke.Verduyckt's Avatar
Femke.Verduyckt Femke.Verduyckt is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Houtvenne
Posts: 83
Facebook...

en we waarschuwen hun hier nog elke dag voor.. 'Ga niet mee met vreemde', 'zie wa ge zegt op het internet' Toch trappen de meeste meisjes hier nog steeds in, waarom?? Omda die jongens zo gezegd de eenigste zijn die hun begrijpen, die echt van hun houden. ze maken allerlei valse beloftes en lokken zo het meisje.
Het gaat hier nu over een meisje, maar jongens lopen ook vaak in de val hoor.
__________________
Do it you own way!
Met citaat antwoorden
  #11  
Oud 17th November 2009, 21:26
Caroline.Verbraeken's Avatar
Caroline.Verbraeken Caroline.Verbraeken is offline
Caroline
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Beerse/Lille
Posts: 89
Facebook en Netlog zijn inderdaad gevaarlijk sites maar deze afschaffen vind ik zeker geen goed idee..
Het zou wel beter zijn dit pas toe te laten vanaf een bepaalde leeftijd en dit ook wat beter te controleren, want er zijn kinderen genoeg die over hun leeftijd liegen, net als deze vieze,vuile,oude mannen! (in dit geval niet eens zo oud)
Kinderen en jongeren op een leuke manier laten inzien dat dit gevaarlijk is helpt misschien wel.
Door een humoristisch reclamefilmpje te maken maar de jongeren wel te doen beseffen dat er heel veel gevaren zijn op het internet.
Dit is het 2e bericht dat ik lees over zo'n voorval vandaag..
Zelfs een politiechef doet mee met het liegen over zijn leeftijd en lokt meisjes van 13..
Maar in dit geval zou ik wel verwachten dat meisjes van 16 weten wat ze doen en vooral wat ze beter niet doen..

Ook denk ik dat de dader wat zwakzinnig was..
Eerst het meisje lokken en haar dan vermoorden zonder dat er waarschijnlijk een redene voor was.
En dan bij een controle zeggen dat hij dit meisje heeft vermoord nadat hij haar eerst heeft gedumpt..

Ik denk dat het duidelijk is dat men moet ingrijpen, met iets dat de jongeren aanspreekt maar tegelijk ook doet beseffen dat internet veel gevaren bezit!
Met citaat antwoorden
  #12  
Oud 23rd November 2009, 20:07
Ivan.Verwerft's Avatar
Ivan.Verwerft Ivan.Verwerft is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2008
Locatie: Geel
Posts: 133
Heel jammer dat dit gebeurd is, maar wat facebook en netlog en al die toestanden betreft, vind ik er maar 1 ding van: het is aan de ouders om te controleren wat je kind uitspookt op het internet. Als je kind in het geheim afspreekt met iemand, weet ze dat haar ouders hier niet mee akkoord zijn. Als ze dat dan zo geleerd heeft, ligt het niet aan haar maar aan de ...

Natuurlijk treffen de ouders hier geen schuld als je dit vergelijkt met de moordenaar. Ik heb nooit gesnapt hoe iemand zo ver kan gaan om iemand echt te vermoorden. Achja, de wereld zit vol gekken zeker?
Met citaat antwoorden
  #13  
Oud 24th November 2009, 12:19
Ruben Slegers Ruben Slegers is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2009
Locatie: Arendonk
Posts: 72
Educatie

Ik heb om verschillende redenen geen Facebook of Netlog. Van één daarvan is dit een voorbeeld. Het is gevaarlijk. Of misschien moet ik zeggen: het kán gevaarlijk zijn. Ik ben er ten zeerste van overtuigd dat élke pedofiel (en dan bedoel ik dus echt wel ELKE pedofiel) zijn weg al gevonden heeft naar deze websites. Zonder twijfel. En ik ben er even hard van overtuigd dat als je daar even over nadenkt, je er wel achterkomt waarom ik daar zo zeker van ben.

Het is voor een deel de taak van de ouders om hier iets aan te doen. Ik zeg niet dat ze de 24/24 hun zoon of dochter moeten controleren en van elke vriend of vriendin die hun kinderen hebben op die site een gedetailleerd achtergrondprofiel moeten opstellen, maar ze kunnen in hun opvoeding aandacht besteden aan de bewustmaking van hun kinderen voor dergelijke gevallen. Ze kunnen hun kinderen op de hoogte brengen van het feit dat er wel degelijk gestoorde mensen op deze sites rondhangen en de gevolgen ervan duidelijk maken. Confronteer hen gerust met harde feiten of beelden...

Niet alleen de ouders dragen deze verantwoordelijkheid, maar ook de overheid, de scholen, de sites zélf,... moeten hier aandacht aan besteden. Een goede voorlichting is hier op zijn plaats!
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 18:17.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.