actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 15th December 2010, 08:16
Laura.Cabanier Laura.Cabanier is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2010
Locatie: Poppel
Posts: 82
Minister sluit verbod op bissen in Franstalig lager en middelbaar onderwijs uit

Minister sluit verbod op bissen in Franstalig lager en middelbaar onderwijs uit


De minister van Leerplichtonderwijs in de Franse gemeenschap, Marie-Dominique Simonet (cdH), sluit uit dat het in het lager en middelbaar onderwijs een verbod komt om het jaar over te doen. Dat schrijft Le Soir.
Ze reageert daarmee op een besluit van het internationaal onderzoek Pisa 2009 dat landen waar men het jaar kan overdoen slechtere schoolresultaten behalen dan landen waar dubbelen onmogelijk of uitzonderlijk is.

Simonet weigert het huidige systeem op geven, ook al is het duur. Ze is eerder voorstander van een gedifferentieerde omkadering, externe evaluaties en de versterking van het kader in de eerste graad om mislukkingen tegen te gaan.

De minister is wel ongerust over het aantal zittenblijvers in het langer onderwijs. In het derde leerjaar gaat het om niet minder dan vijf procent van de kinderen.

Mijn mening:
Ik vind dit een hele rare opmerking. Blijven zitten is toch helemaal niet zo erg? Ik denk dat het in vele gevallen een goede oplossing is om te blijven zitten. Je kan de leerstof dan nog eens zien en er de tweede keer wel van slagen.
Ik zou blijven zitten helemaal geen mislukking noemen. Voor het kind is het goed dat het een tweede kans krijgt. Als je moet blijven zitten wil dat zeggen dat de leerstof gewoon redelijk moeilijk is voor je en dat je wat meer tijd nodig hebt om het allemaal te begrijpen, dat is toch geen ramp ...

Ik kan me ook wel vinden in het idee om de leerlingen gewoon extra te motiveren en goed te evalueren, maar ik twijfel er aan of dat wel echt lukt als het kind het echt gewoon heel moeilijk heeft met de leerstof.

Er is natuurlijk nog wel een verschil tussen zitteblijvers die hard gewerkt hebben en het niet kunnen, of zitteblijvers die geen moeite hebben gedaan om te slagen.

Bron:
http://www.standaard.be/artikel/det...DMF20101215_013
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 15th December 2010, 12:54
nic.andriessen nic.andriessen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Ravels
Posts: 331
Ik vind het feit van 'blijven zitten' helemaal niet erg. Als het je echt niet lukt, is het beter om je jaar opnieuw te doen. Toch denk ik dat dit voor sommige jongeren een soort van 'geruststelling' is. Ik denk dat zij sneller hun motivatie gaan verliezen als zij weten dat er toch nog een extra kans komt. Vorig jaar deed ik een zevende algemeen jaar, en dat jaar was echt erop of eronder om dit jaar te kunnen starten. Dat werkt motiverend omdat je weet dat er zoveel van afhangt en je geen tweede kans hebt. Die kans moet er denk ik toch nog wel zijn, maar ik denk dat het een beetje dubbel werkt.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 18:51.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.