actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 8th December 2010, 16:37
alexandra.hauquier alexandra.hauquier is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2010
Locatie: Schilde
Posts: 23
Kritiek op verstrengde renovatiepremie flakkert op

Kritiek op verstrengde renovatiepremie flakkert op

Een jaar nadat de Vlaamse regering besliste om de criteria voor de renovatiepremie te verstrengen, heeft een tiental mensen van de actiegroep 'Renovatiepremie Nu' geprotesteerd in Brussel. Volgens woordvoerder Tony Lismont heeft de regering geen overgangsmaatregelen voorzien en zijn daardoor duizenden verbouwers financieel getroffen.

Budgettair onhoudbaar
Begin oktober 2009 besliste minister van Wonen Freya Van den Bossche (sp.a) de voorwaarden voor de renovatiepremie te verstrengen. De populaire premie was budgettair onhoudbaar geworden, klonk het. Drie weken later, op 29 oktober, waren de nieuwe voorwaarden al van kracht.

Verrast
Volgens Tony Lismont werden duizenden verbouwers verrast door de snelle afbouw van de renovatiepremie. "Zo'n 8.000 verbouwers hebben hun dossier pas ingediend na 29 oktober maar hebben hun werken wel afgewerkt in 2009. Door de plotse aanpassing van de voorwaarden zijn sommigen duizenden euro's, soms tot 8.000 euro, misgelopen". Lismont, die samen een aantal andere 'gedupeerden' ook al naar de Raad van State stapte, vraagt dat er alsnog een overgangsmaatregel wordt ingevoerd waarbij verbouwers die hun werken nog in 2009 hebben uitgevoerd, maar hun dossier te laat hebben ingediend, toch nog onder de oude voorwaarden vallen.

De actiegroep 'Renovatiepremie Nu' ging vandaag onaangekondigd langs op de kabinetten van Van den Bossche en van minister-president Kris Peeters (CD&V). Daar was er enkel een kort contact met de woordvoerder, maar dat leverde volgens Lismont weinig op. Er komt geen ontmoeting met Peeters. Woensdagnamiddag voert de groep ook actie aan het Vlaams Parlement.
www.hln.be

Mening:
Ik vind dat Freya Van den Bossche de nieuwe voorwaarden om renovatiewerken te verstrengen te snel van kracht heeft laten gaan. Ik begrijp wel dat de maatregel onhoudbaar werd, maar om er zo snel een nieuwe wet te laten doorkomen vind ik niet kunnen. Een betere maatregel zou geweest zijn als alle verbouwers tot en met eind 2009 van deze voordelige premie hadden kunnen genieten. Nu is het niet meer dan begrijpelijk dat er zeer veel kritiek is.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 8th December 2010, 18:03
jonas.van.hal jonas.van.hal is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Vosselaar
Posts: 88
Te snelle herziening

Ik vind ook dat Freya Van Den Bossche de herziening van de renovatiepremie heeft ingevoerd. Het is echt wel nadelig voor de meeste dan, als je 8000 euro misloopt. Het systeem was inderdaad onhoudbaar, maar langs de andere kant zorgde het wel voor meer jobs. Als er een renovatiepremie ter beschikking staat ga je sneller renoveren, dit stimuleert dan weer de werkgelegenheid, de economie... . Dus eigenlijk is het idee van zo'n premie echt wel goed, ik hoop alleen dat de herziening van de premie er niet voor zal zorgen dat sommige mensen plots afhaken om hun huis te renoveren, want dat zou echt wel spijtig zijn.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 03:11.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.