actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 4th December 2010, 20:20
Birgen Birgen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Aug 2010
Locatie: Hulshout
Posts: 38
Angry Bouwvakkers spelen met hun leven.

SINT-KATELIJNE-WAVER - Terwijl de bouw in heel Vlaanderen stilligt door de vrieskou, was gisteren in Sint-Katelijne-Waver een ploegje bouwvakkers ijverig zonnepanelen aan het installeren. ‘Wij zijn Oekraïeners en Polen. Wij zijn het gewoon om in vriestemperaturen te werken’, zegt Mykhailo Pelechko (45).
Pelechko was gisteren met zijn equipe naarstig aan het werk op het dak. ‘Het is belangrijk voor onze klanten dat we op tijd klaar geraken. Als hun zonnepanelen voor nieuwjaar op hun dak liggen en gekeurd zijn, krijgen ze een hogere subsidie.’

Andere installateurs beperkten zich gisteren hooguit tot wat binnenwerk, maar voor het overige lagen zowat alle bouwwerven stil. ‘Het is veel te gevaarlijk om nu het dak op te gaan’, vinden verschillende van Pelechko’s concurrenten. Maar daar is Pelechko het niet mee eens. ‘Als je goed materiaal hebt is er geen probleem. Mijn mensen dragen speciale schoenen waarmee ze niet uitglijden, en goede beschermingskledij.’

Pelechko startte twaalf jaar geleden zijn eigen bedrijfje Miacom in het Waalse Colfontaine, en werkt voor een grote importeur van zonnepanelen. ‘Gewoonlijk werken we met drie, maar om snel te gaan heb ik er nog een vierde man bij gehaald. Het zijn allemaal Polen en Oekraïeners die het gewend zijn in de koude te werken.’

De man begrijpt niet waarom Belgen zo’n hekel hebben aan de kou. ‘Ik woon hier nu twaalf jaar, en voel mij volledig Belg. Maar bij deze temperatuur komt mijn jeugd in Oekraïne van pas. Daar sneeuwt en vriest het elk jaar een hele tijd. Daardoor ben ik het gewoon om bij vriestemperaturen te werken. In Oekraïne doet iedereen dat.’

Pelechko snapt al evenmin waarom alle Belgen zo traag rijden in de sneeuw. ‘Ik ben rijden in de sneeuw van jongs af gewoon, dus heb ik daar geen probleem mee, maar jullie rijden echt met een slakkengangetje. Donderdagochtend heb ik er bijna vier uur over gedaan om op de werf te geraken. Die tijd willen we zeker nog inhalen.’

Bron: Het Nieuwsblad

Eigen mening: Ik heb 2 jaar in net dezelfde sector en omstandigheden gewerkt en als ik hierop terugblik zou ik mijn verstand niet langer op 0 zetten. Ze beweren te werken met schoenen waar ze niet mee kunnen uitschuiven. Bestaan er banden voor de auto waar je NIET mee schuift? ik denk het niet...
Ik denk als de controle voor veiligheid in de bouw (VCA) daar even zou langs gaan deze jongens direct mogen stoppen met wat ze bezig zijn. Persoonlijk vind ik het schandalig dat deze baas zijn werknemers in deze omstandigheden laat werken. Er bestaat niets zoals als absolute veiligheid zeker niet met dit weer.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 5th December 2010, 13:36
Eva Thijs Eva Thijs is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Gierle
Posts: 423
En toch is het niet veilig om met deze weersomstandigheden op het dak te klimmen.
Doe zelf wat je niet laten kan, maar stuur je werknemers toch niet op het dak wanneer het zo glad is.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 05:04.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.