actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Mobiliteit
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 17th April 2018, 18:12
Emma.L*ysen Emma.L*ysen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2016
Locatie: Beerse
Posts: 62
Politie kondigt controleplaatsen flitsmarathon niet aan ‘voor veiligheid van onze men

Politie kondigt controleplaatsen flitsmarathon niet aan ‘voor veiligheid van onze mensen’

De federale wegpolitie en 138 politiezones controleren woensdag intensief op te snel rijden. De flitsmarathon is een initiatief van het European Traffic Police Network, dat aandrong om de plaatsen waar geflitst wordt vooraf bekend te maken. Maar de Belgische politie doet dat niet. Voor de veiligheid van onze mensen, klinkt het.


De extra snelheidscontroles starten woensdagochtend 18 april om 6 uur en gaan door tot donderdagochtend 19 april 6 uur. Onder met de nieuwe NK7, de nieuwe superflitser, zal zowel op gemeentelijke als op gewest- en snelwegen worden gecontroleerd.

Er zal op 545 verschillende plaatsen worden geflitst omdat de ploegen zich op geregelde tijdstippen zullen verplaatsen. Dit om te vermijden dat chauffeurs op de duur weten waar er geflitst wordt en daar dan trager zullen rijden om nadien de snelheid weer op te trekken.

Extra veiligheidsmaatregelen na 22 maart

Deze flitsmarathon wordt niet alleen in België gehouden. Aangezien het een initiatief is van TISPOL (European Traffic Police Network), zullen er verschillende Europese landen 24 uur lang extra flitscontroles houden. Hoewel TISPOL aanmoedigde om alle locaties van de controles publiek te maken, zullen de Belgische politiediensten dit om veiligheidsredenen niet doen.

Dit veiligheidsvoorschrift werd ingevoerd na de aanslagen van 22 maart. Hierop kunnen uitzonderingen worden gemaakt, maar niet bij deze flitsmarathon, zo luidt het bij de federale politie.

De flitsmarathon is ondertussen al aan zijn negende editie toe. Bij de vorige editie controleerde de politie een kleine 1,3 miljoen voertuigen. Hiervan waren er 36.561 bestuurders die te snel reden, wat goed is voor 2,82%. De politie hoopt bij deze editie minder overtredingen te detecteren.

Bron: tg, 17 april 2018, De Standaard
Link:http://www.standaard.be/cnt/dmf20180417_03467743

Eigen mening: Mijn reactie op dit artikel bestaat uit twee kanten, enerzijds mijn reactie op de flitsmarathon en anderzijds op het onbekend houden van de locaties. Ten eerste ben ik zeer tevreden dat er opnieuw een flitsmarathon komt. Uiteraard zal de aankondiging hiervan met exacte datum enkele mensen er morgen wel van weerhouden om te snel te rijden, terwijl ze dat normaal wel zouden doen, maar toch blijft dit een effect hebben. Het zorgt ervoor dat veel meer mensen betrapt worden met een snelheidsovertreding en dus geconfronteerd worden met hun gedrag, maar bovendien maakt het automobilisten ook alerter voor snelheidslimieten in het algemeen. Ik kan zelf talloze momenten opnoemen waar ik zelf in de auto zat en dacht dat ik bijvoorbeeld ergens 70 mocht rijden, maar in werkelijkheid was het maar 50. Dit gebeurt naar mijn mening bij veel mensen, omdat er tegenwoordig zoveel borden staan of omdat je er gewoon niet de hele tijd meer aandacht aan geeft. Ikzelf rijd niet bewust te snel, maar morgen extra letten op de snelheidslimieten, kan misschien wel eens voor een verrassing zorgen op bepaalde banen. Ik hoop dan ook dat dit bij andere chauffeurs ook meer aandacht krijgt en zij snelheidslimieten opmerken waar ze voordien niet van op de hoogte waren. Ten tweede wil ik het hebben over het bewust niet bekend maken van de locaties van de flitsers. Een eerste argument waarom dit mij goed lijkt is in dezelfde lijn als het artikel, dit is uiteraard veiliger voor de agenten. Vervolgens wil ik zelf nog toevoegen dat ik denk dat het nut van een flitsmarathon - deels - verloren gaat wanneer de locaties bekend zijn. Je kan dan gewoon voor je vertrekt even opzoeken of je een flitser passeert. Waar je deze passeert houd je je aan de limiet en op andere plekken kan je evengoed 200 km/u rijden, geen flitser die het ziet. Het lijkt mij dan ook niet enkel positief voor de veiligheid van de agenten dat dit inderdaad onbekend blijft, maar bovendien ook voor de effectiviteit van de flitsmarathon.

Laatst aangepast door Emma.L*ysen : 17th April 2018 om 18:20.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 19:49.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.