actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 22nd May 2018, 16:39
Jannes.J*spers Jannes.J*spers is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2016
Locatie: retie
Posts: 46
Waalse minister eist tabaksverbod in supermarkten

‘Als de supermarkten het niet zelf doen, zal ik niet aarzelen om de federale regering te vragen een tabaksverbod op te leggen’, zegt Waals minister van Volksgezondheid Alda Greoli (CDH) vandaag bij de presentatie van het eerste Waalse anti-tabaksplan.

In België sterven 40 mensen per dag als gevolg van roken. Geconfronteerd met deze ‘noodsituatie’, en terwijl in Wallonië, ongeveer 800.000 rokers 16 sigaretten per dag roken, riep de Waalse minister Greoli de supermarkten op om hun verantwoordelijkheden op te nemen. Met maar één doel: supermarkten zover krijgen dat ze uiteindelijk tabak uit hun schappen halen.

‘Tegenwoordig is tabak in alle warenhuizen verkrijgbaar. De overvloed en nabijheid van tabakswinkels hebben een invloed op de consumptie, daarom vraag ik de verschillende actoren om te denken in het kader van hun sociale verantwoordelijkheid’, zegt Greoli aan Belga. De Waalse minister hoopt dat supermarkten zelf stoppen met de verkoop van sigaretten, waardoor er een denormalisering van tabak komt.

Kruidvat als voorbeeld

Volgens Greoli is de verkoop van tabak in supermarkten al verboden in veel landen, waaronder Oostenrijk, Frankrijk, Griekenland, Italië, Portugal en Spanje. In Nederland en België heeft de drogisterijketen Kruidvat tabaksproducten al uit de schappen gehaald.

‘Dit is voorbeeldig omdat ik weet dat dit proces om de verkoop van tabak op te geven kosten met zich meebrengt voor de sector’, aldus Alda Greoli, die verzekert dat zij niet zal aarzelen om de federale overheid te vragen om in te grijpen, zodat het op een meer dwingende manier kan, als de sector het laat afweten.

Datum: 22/05/2018
Bron: http://www.standaard.be/cnt/dmf20180522_03523788
Eigen mening:
Ik vind het een super idee van deze politieker. Ook is het initiatief van de winkelketen Kruidvat zeer goed, dit kan de andere winkelketens ook aan het denken zetten. Alhoewel deze misschien enkel en alleen aan hun portemonnee denken. Toch is het belangrijker om aan onze gezondheid te denken dan enkel aan onze portemonnee. Gezondheid van de mens boven alles.

Laatst aangepast door Jannes.J*spers : 22nd May 2018 om 16:44.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 12:08.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.