actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > EUROPA > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 2nd December 2009, 07:47
Leen.Melis Leen.Melis is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Mol
Posts: 69
Helft van tienermeisjes overweegt plastische chirurgie

Helft tienermeisjes overweegt plastische chirurgie

De helft van de Britse tienermeisjes zegt dat ze een laserbehandeling, liposuctie of een andere vorm van plastische chirurgie zou ondergaan om haar uiterlijk te veranderen. Deze nieuwe studie bewijst dat meisjes al veel jonger met hun uiterlijk worstelen dan werd gedacht.

Dunner of mooier

46 procent van de Britse meisjes tussen 11 en 16 jaar en de helft van degenen tussen 16 en 21 jaar overweegt een cosmetische ingreep om zichzelf dunner of mooier te maken. Dat blijkt uit een onderzoek bij meer dan duizend 7- tot 21-jarigen. De cijfers zijn zelfs nog hoger bij degenen die het niet goed doen op school. De resultaten suggereren dat jonge vrouwen geloven dat plastische chirurgie een deel is van het dagelijkse leven. Volgens critici zijn de celebs die openlijk spreken over hun ingrepen en televisieshows over plastische chirurgie hier verantwoordelijk voor. Ze geven namelijk het idee dat een schoonheidsoperatie even eenvoudig is als een bezoekje aan de kapper.

Diëten

Het onderzoek toont ook aan dat diëten belangrijk is, meisjes vanaf 11 jaar zeggen minder te eten om slank te blijven. Ongeveer de helft van de 11- tot 16-jarigen dieet, dat aantal stijgt naar 66 procent bij meisjes van 16 tot 21. De drang om slank te zijn begint al jong. 1 op de 8 10- tot 11-jarigen zegt dat ze slanker wil zijn. Dat stijgt naar een kwart bij de 11- tot 16-jarigen. Deze cijfers suggereren dat meisjes al hard zijn voor zichzelf voor de puberteit. Ook blijkt dat 'binge drinking' een ernstig probleem is, meer dan 1 op de 4 meisjes tussen 11 en 16 jaar zei dat ze ooit al zoveel hadden gedronken dat ze braakten of het bewustzijn verloren. Dat aantal stijgt naar 58 procent bij 16- tot 21-jarigen.

Ongelukkig

Onderzoekster Nicola Grinstead: "Het is alarmerend dat zo'n jonge meisjes ongelukkig zijn met hun uiterlijk. Meisjes en jonge vrouwen zeggen dat ze het moeilijk vinden hun uiterlijk te aanvaarden en dat begint op veel jongere leeftijd dan eerder werd gedacht. Ze zijn al heel jong bereid hulp te zoeken bij plastische chirurgie."


Bron: www.hln.be, 03-11-2009
_________________________________

Plastische chirurgie wordt vandaag de dag door vele sterren afgespiegeld als een wondermiddel. Een scheve neus? Geen probleem! Even onder het mes en al je zorgen zijn voorbij. Geen wonder dus dat de helft van de tienermeisjes plastische chirurgie overweegt. Wat ik wel verrassend vind is dat het streven naar het schoonheidsideaal zich al op zeer jonge leeftijd manifesteert. Zo had ik bijvoorbeeld niet verwacht dat zelfs 1 op de 8 10 -tot 11-jarige meisjes zichzelf te dik vindt. Laat staan dat heel wat 11-jarige meisjes bewust minder eten om slank te blijven. Onze kinderen wat vaker vertellen dat we ze graag zien om wie ze zijn en dat niemand perfect is, is misschien dan ook geen slecht idee.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 2nd December 2009, 09:08
jens.cuypers jens.cuypers is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Dessel
Posts: 114
Het is eigenlijk echt erg . Je bent nog heel erg jong en je moet je toch al perfect willen voelen. Ik denk dat vooral de media, de diva's en andere bekende sterren aan dit beeld hebben helpen bijdragen. Wat moest je doen als je vroeger 'minder mooi' geboren werd? Dan was dat maar zo en moest je er maar met leren leven. Ik begrijp dat het niet leuk is om er 'lelijk' uit te zien, maar in mijn opzicht ben je wie je bent. Al ben je mooi of lelijk, het is datgene wat binnen in je zit, dat telt. En als je dat respect niet voor mensen kan opbrengen, dan ben je door en door slecht!
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 2nd December 2009, 10:36
Matthias Wauters Matthias Wauters is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2008
Locatie: heist-goor
Posts: 67
je moet niet mooi zijn hé!

Het zelfbeeld van de jeugd is zo gedaald, dat we reeds op zzeeeer jonge leeftijd diëten krijgen en zo slank willen blijven. Dat kan dan nog eens beďnvloed worden door de media enz, maar het ligt toch voor het grootste deel aan de persoon zelf.
Pubers worden uiteraard ook beďnvloed door de groep. Peer pressure... maar onoverkomelijk!

Pubers zouden een beter zelfbeeld moeten krijgen, aan ons als leerkrachten om ze hierbij te helpen??!!!!
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 2nd December 2009, 20:00
Nienke.Nietvelt Nienke.Nietvelt is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Retie
Posts: 55
Dit artikel doet me echt schrikken. Hoe kan een kind van ongeveer 11 jaar al zo met haar uiterlijk bezig zijn? Dit is niet normaal. De celebs met hun mooie praatjes over hun plastische chirurgie zijn hier verantwoordelijk voor, maar lang niet alleen. Het is de maatschappij die het ons zo oplegt, "Wie niet slank is, is lelijk". Dit is dus niet waar. Zoals het cliché luid: "Schoonheid zit van binnen". Wat ben je met iemand die er goed uitziet, maar een rot karakter heeft? Daar kun je toch niet mee samenleven? Oké, het uiterlijk is niet totaal onbelangrijk, maar om daar al op zo'n jonge leeftijd zo drastisch mee bezig te zijn, dat is echt niet nodig. We moeten onze kinderen terug leren, dat een "gewoon" lichaam beter/gezonder is, dan je zo uit te hongeren om als een mooi verpakte doos rond te lopen. Kinderen krijgen nu het gevoel dat alles te koop is, zelfs hun eigen lichaam kunnen ze met geld veranderen. Dit moet dringend worden veranderd. Niet ALLES is te koop, je moet je persoonlijkheid bewaren, dus ook je uiterlijk. Als je jezelf al gaat veranderen, wat is er dan op de duur nog echt? Blijf gewoon wie je bent, iedereen is mooi op zijn manier!
Met citaat antwoorden
  #5  
Oud 5th December 2009, 17:25
Glenn Narinx Glenn Narinx is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2009
Locatie: Hallaar
Posts: 9
Ze kijken allemaal naar het "ideaal" van vrouwen in magazines, reclame,...
Die zijn allemaal bewerkt om ze zo te laten lijken.
Dit is vrijwel belachelijk, niemand is of kan perfect zijn. Ze moeten mensen aanvaarden zoals ze zijn.
Met citaat antwoorden
  #6  
Oud 5th December 2009, 19:15
Ian.Sourdeau's Avatar
Ian.Sourdeau Ian.Sourdeau is offline
Live Strong Fight Hard
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Geel
Posts: 107
Ongelukkig

Wat vele meisjes niet beseffen is dat alle mannen niet het schoonheidsideaal willen... Wij willen echte vrouwen, geen barbiepoppen!
Over het dieeten kan ik weinig zeggen, want ik doe er zelf aan mee.
Maar sommige gaan er toch wel iets te ver in, je ziet ze maar amper lopen en toch willen ze nog afvallen...!?

Dames, wees blij met hoe je bent. Je onvolmaaktheden maken je knap en speciaal tegenover iemand anders.
__________________
Pain Is Only Temporary, Pride Is Forever.

Semper Fidelis
Met citaat antwoorden
  #7  
Oud 5th December 2009, 19:35
Jelle.Adriaensen Jelle.Adriaensen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Rijkevorsel
Posts: 106
Tegenwoordig hebben meer en meer meisjes al op jonge leeftijd anorexia, ze willen allemaal maar streven naar het ideale schoonheidsbeeld. Ik vind dat dat allemaal niet hoeft en al die vrouwen in die boekjes zijn ook niet zoals ze in het echt zijn, dat bewees een reportage op koppen. Niemand is perfect en je bent zoals je bent, dat moet iedereen goed in zijn achterhoofd onthouden. Begin niet met al die vervormingen want het kost enorm veel geld en met dat bedrag kan je vele andere mooie dingen doen, geloof mij .
Met citaat antwoorden
  #8  
Oud 6th December 2009, 10:22
Anneleen.Roziers Anneleen.Roziers is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Olen
Posts: 70
Het is inderdaad echt erg gesteld met sommige meisjes ... Als je als meisje van 11 jaar al zo met je uiterlijk bezig bent en jezelf niet mooi vindt, is er volgens mij toch veel meer aan de hand! Deze jonge meisjes worden meer en meer beďnvloed door allerlei factoren. Eén daarvan is de media. Als je als jong meisje alleen maar ultramagere modellen ziet lopen en naar programma's kijkt waarin je mager MOET zijn om eraan te mogen deelnemen ... tja dan kan het niet anders dan dat die meisjes zich daaraan spiegelen en ook zo willen zijn.

Een tweede beďnvloedende factor is zeker en vast de peerpressure zoals nog al eens gezegd werd. Als je vriendinnen allemaal mager zijn en op dieet gaan, dan moet je dat ook doen uit schrik om er anders niet meer bij te horen ...
Met citaat antwoorden
  #9  
Oud 6th December 2009, 18:48
dorien.wellens dorien.wellens is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Zoersel
Posts: 108
Ik schrik er toch wel van dat meisjes op 11-jarige leeftijd al zo hard bezig zijn met hun uiterlijk. Dieëten zou ik nog redelijk 'normaal' vinden omdat bijna iedereen met dieëten bezig is. Maar plastische chirurgie is toch net iets te veel van het goede. Het kost te veel geld, en ik vraag me dan af.. Ga je je echt gelukkiger voelen met plastieken borsten en een gecorrigeerde neus? Ik denk het niet! Blijf zoals je bent, er is altijd wel iemand die je mooi en speciaal vind op jouw eigen manier
Met citaat antwoorden
  #10  
Oud 18th December 2009, 10:25
Anneleen Verboven Anneleen Verboven is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2008
Locatie: Beerse
Posts: 86
Ik schrik enorm als ik dit zo hoor. Ik vind het eigenlijk erg dat zoveel mensen dit overwegen, want dat betekent dat deze mensen zich nu op het moment niet honderd procent goed in hun vel voelen.
Ik denk dat de hoofdrede hiervoor is dat er steeds meer belang wordt gehecht aan schoonheid en dat de eisen steeds hoger en hoger beginnen liggen zodat de gemiddelde vrouw hier zelfs niet meer aan voldoet.
Misschien is plastische chirurgie niet de oplossing, maar het aanpassen van het schoonheidsideaal is misschien meer van toepassing, zodat dit terug haalbaar wordt en steeds meer mensen zich terug goed in hun vel voelen en toch beseffen dat ze zich helemaal niet moeten schamen en dat ze er best mogen zijn.
Met citaat antwoorden
  #11  
Oud 30th January 2010, 15:16
Tinne.Buyens Tinne.Buyens is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2008
Locatie: Gierle
Posts: 74
Iedereen weet dat wat de media ons voorschotelt qua schoonheidsideaal, helemaal niet ideaal is. Maar niet iedereen heeft de kracht om er ook tegen in te gaan, en wie het al zeker aan die kracht ontbreekt, zijn de onzekere tienermeisjes. De puberteit begint nu vroeger dan bijvoorbeeld bij onze grootouders, wat wil zeggen dat alle daarmee samenhangende onzekerheden vroeger beginnen op te komen.
Ze kopen al sneller 'de Joepie', om maar een voorbeeld te geven, en zien daar magere celebs instaan, ze kijken naar videoclips, met magere celebs, constant flikkeren die beelden van de 'magere wereld' voor hun ogen. Welk pubermeisje kan daar neen tegen zeggen? Dan mag je als ouder, vriendin, leerkracht, ... er zoveel over zeggen als je wil, als er iets in hun hoofdje zit krijg je het er meestal niet zo gemakkelijk uit. De boodschap is dus vanaf het begin anticiperen en hen duidelijk maken dat het zo niet hoort.
Want ze vinden die magere vrouwen mooi, dat wel, maar wie neemt er dit ook graag bij : haaruitval, een vale huid, slechte tanden, ...?
Met citaat antwoorden
  #12  
Oud 31st January 2010, 09:08
lottevangorp lottevangorp is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2008
Locatie: grobbendonk
Posts: 119
Ik schrik er enorm van als ik dit hoor, maar langs de andere kant begrijp ik het wel. Kinderen en vooral pubers gaan zichzelf voordurend speigelen aan de vrouwen 'uit de boekjes'. Zij willen lang haar, zij willen mager zijn, ze mogen geen puistjes hebben en ga zo maar door. Er wordt in deze boekjes echter niet vermeld dat men vaak (als ik niet altijd mag zeggen) gebruik wordt gemaakt van photoshop. Deze jongeren gaan deze popsterren dan ook als ideaal bekijken en zoals we allemaal weten idealen bestaan er niet. Nobody's perfect! Het wordt dringend tijd dat de media rekening gaat stilstaan bij zijn invoeld op (vooral) tienermeisjes.
Met citaat antwoorden
  #13  
Oud 9th March 2010, 15:02
jo.guns jo.guns is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2007
Locatie: Vosselaar
Posts: 139
Het is inderdaad vrij schokkend nieuws! Ik heb dit onderwerp ook even aangehaald tijdens de lessen gezondheid die ik deze week gegeven heb. De leerlingen schrokken van het nieuws dat eigenlijk kinderen hier zo hard mee bezig zijn. Waarom niet tevreden zijn met hun lichaam op zo'n jonge leeftijd? Hoe komt het dat ze zo vroeg geconfronteerd worden met het feit dat ze toch niet het perfecte lichaam hebben? De kinderen/jongeren kunnen er zelf waarschijnlijk nog niet al te veel aan doen dat ze er op een bepaalde manier uitzien. Ouders bepalen op hun leeftijd toch nog wat ze doen of eten?
Met citaat antwoorden
  #14  
Oud 9th March 2010, 15:04
jo.guns jo.guns is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2007
Locatie: Vosselaar
Posts: 139
Helft zesjarige meisjes vindt zich te dik

De helft van de 6-jarige meisjes in Groot-Brittannië vindt zichzelf te dik. Ze denken ook dat magere meisjes meer succes hebben. Dat blijkt uit een studie van de gereputeerde universiteit van Cambridge.

De meisjes kregen digitale beelden van zichzelf onder ogen met een (paar) maatje(s) minder. De meeste meisjes kozen meteen voor de foto waarop ze met drie maatjes minder afgebeeld stonden. Een moeder is razend en steekt een beschuldigende vinger uit naar de media die alleen oog hebben voor graatmagere modellen die bovendien nog eens digitaal bijgewerkt worden. "Ook Saffron bladert uiterst kritisch door vrouwenbladen. Ze zegt dan steevast dat haar benen te dik zijn", zegt Amanda, moeder van Saffron Davies die aan het onderzoek deel nam en ook de 'magerste foto' van zichzelf koos. "Ik stel vast dat steeds meer jonge meisjes denken dat ze te dik zijn en dat is een angstwekkende evolutie."

Ook dokter Terri Apter van de universiteit van Cambridge maakt zich zorgen. "Steeds meer jonge meisjes koppelen mager zijn aan populariteit en dat is een verontrustende trend", besluit ze. (vsv)

www.hln.be
Met citaat antwoorden
  #15  
Oud 13th March 2010, 15:15
Eveline.Vanderheijden Eveline.Vanderheijden is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2008
Locatie: Kasterlee
Posts: 88
Ik schrik niet van deze cijfergevens, maar ze zouden ons moeten doen schrikken. Een teken dat het niet goed gaat in onze maatschappij in het geheel.
Want 'de boekjes' en tv zijn lang niet de enige oorzaken. Iedereen die iets wil laten doen aan zijn of haar uiterlijk heeft daar zijn eigen reden voor. Dit kan zijn doordat men er zoals de modellen van op de tv wil uitzien, maar ook jaloezie en afgunst kunnen de oorzaken zijn, of de druk van vrienden of thuis, het kan door een minderwaardigheidsgevoel komen,... Ook dat minderwaardigheidsgevoel kan verscheidene oorzaken hebben.
Ik pleit dus voor het behandelen van iedereen apart. Elke persoon die denkt aan veranderingen aan zijn of haar lichaam, heeft daarvoor zijn eigen oorzaak die aangepast of verandert moet worden.
Ouders die tegen hun kind gaan zeggen dat ze zich niet moet vergelijken met de modellen van op de televisie is niet voldoende als daar de oorzaak niet ligt.
De oorzaak kan bijvoorbeeld door pesten op school komen of de vriendendruk.
Het is dan de taak van de ouders dat ze samen met hun kind op zoek gaan naar de oorzaak van het ongelukkig voelen en daar iets aan doen.
Met citaat antwoorden
  #16  
Oud 14th March 2010, 18:36
Lize Holemans Lize Holemans is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2008
Locatie: Lier
Posts: 69
Dit is volgens mijn mening de schuld van de maatschappij. Er wordt zo veel aandacht besteed in de media aan schoonheid. Het is belangrijk om mooi te zijn. Mooi zijn is wat telt! Ik vind persoonlijk dat jongeren ook moeten gewezen worden op het feit dat er nog aspecten zijn in een mens, aspecten die van meer belang zijn.
Ook is het de dag van vandaag "mode" om plastische chirurgie te laten doen. Toch ben ik van de mening dat als je op een volwassen leeftijd bent gekomen en echt niet tevreden bent met je uiterlijk, plastische chirurgie een goede oplossing kan zijn.
Met citaat antwoorden
  #17  
Oud 14th March 2010, 20:54
Jente.Roosenbroeck Jente.Roosenbroeck is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2008
Locatie: Nijlen
Posts: 77
Steltenlopers op satéstokjes!

Elk meisje heeft er wel eens over gefantaseerd: Als model wandelen over de
catwalk. Maar als je ziet wat ze over die catwalk laten lopen?! Steltenlopers
op satéstokjes als je het mij vraagt. Met het woord model hangt als snel
schoonheid samen. Meisjes gaan zich dan aan deze "modellen" spiegelen en
dan krijg je dit effect. Zoals Lize zei vind ik ook dat het de fout
is van onze maatschappij. Ook als je gaat winkelen: Waarom zoveel
productie van maatje 34? Ik hoop dat de maatschappij het snel gaat
doorhebben en zijn macht, die het hier heeft, eens gaat gebruiken!
Daarom vind ik de rubriek 'My body and Me" in Flair ook zo leuk: dames in
allerlei maten krijgen dan de kans om zichzelf eens te tonen, en dat ze trots
zijn op hoe ze eruit zien!
Met citaat antwoorden
  #18  
Oud 15th March 2010, 11:55
Eveline.Vanderheijden Eveline.Vanderheijden is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2008
Locatie: Kasterlee
Posts: 88
Maar denk je dat enkel de media schuld treft? Dat er geen jongeren zijn die omwille van pestgedrag of reacties van ouders er anders uit willen zien?
Met citaat antwoorden
  #19  
Oud 15th March 2010, 14:53
valerie caers valerie caers is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2008
Locatie: mol
Posts: 71
Het pestgedrag en de reacties van ouders komen vooral verder van het beeld dat de media voorspiegelt. Mocht de media geen tandenstokers presenteren als schoonheidsideaal zouden kinderen het niet abnormaal vinden dat sommige kinderen iets gevulder zijn. Enkele jaren geleden was er een tendens om iets vollere modellen over de catwalk te sturen. Spijtig genoeg is dit nog veel te weinig voorkomt.
Ik denk dat iedereen wel iets niet mooi vindt aan zijn lichaam. Maar platische chirurgie gaat wel heel ver. Misschien is het goed om vanuit de overheid een campagne op te starten in scholen om jongeren een beter beeld te geven over 'normale' lichamen.
Met citaat antwoorden
  #20  
Oud 15th March 2010, 15:07
ToonThys ToonThys is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2008
Locatie: Westerlo
Posts: 103
Dit vind ik dus jammer.
De media heeft ervoor gezorgd dat bijna alles geďdealiseerd is.
Tienermeisjes gaan deze beelden dan bekijken als het streefdoel en dit is nooit haalbaar en trouwens ook onecht. Niemand waar ook ter wereld ziet eruit als de meeste modellen worden gefotografeerd en dergelijke.
Hoog tijd dat de media hier een einde aan maakt en de mensen eens begint af te beelden zoals ze werkelijk zijn. Dit zal dan wel een einde maken aan de absurde ideeën van tienermeisjes om het schoonheidsideaal na te streven.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 00:05.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.