actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Mobiliteit
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 7th November 2012, 07:45
c*arlotte.meeus c*arlotte.meeus is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2012
Locatie: lichtaart
Posts: 125
Oortjes maken doof en blind op straat

BRUSSEL - Wie alert wil blijven voor een aanstormende tram zet maar beter zijn mp3-speler uit in de stad. Dat vraagt de Brusselse openbaarvervoers*-maatschappij MIVB.


De Brusselse maatschappij voor openbaar vervoer, de MIVB, roept weggebruikers op hun oortjes en koptelefoons af te zetten als ze zich op straat begeven. Dat past in een campagne waarmee de MIVB waarschuwt voor het gevaar van de tram.

De tram heeft altijd voorrang, ook op voetgangers. Alertheid is dus nodig. Ook met gsm-gebruik is het opletten, waarschuwt de MIVB.

Voetgangers vergeten al eens dat de tram een groot en snel gevaarte is, dat een lange remafstand heeft en niet kan uitwijken voor een obstakel. Deze week gebeurde er nog een dodelijk ongeval met een bus en een achttienjarige voetganger.

Analyses van de MIVB toonden aan dat de meeste ongevallen met de tram gebeuren in de eigen bedding.

Het Belgisch Instituut voor de Verkeersveiligheid (BIVV) heeft geen gegevens over de impact van oortjes op de verkeersveiligheid. Het verwijst wel naar een onderzoek van de Amerikaanse universiteit Western Washington. De onderzoekers lieten voetgangers op een plein bewegen, van wie een deel met de gsm of een mp3-speler. Zij die naar muziek aan het luisteren of aan het bellen waren, zigzagden meer en liepen vaker tegen obstakels. En opvallend: de onderzoekers stuurden een clown het plein op en slechts een op de drie mp3-luisteraars gaf later aan die gezien te hebben.

‘Het bewijst dat zo’n oortjes je niet alleen afsluiten van de geluiden van het verkeer maar ook je visuele waarneming vertroebelen’, zegt Sofie Van Damme van het BIVV.

Met oortjes of een koptelefoon rondlopen is niet verboden door het verkeersreglement maar alle weggebruikers moeten zich voorzichtig gedragen.

Het BIVV steunt de campagne van de MIVB. Het overweegt er zelf een te voeren als het fenomeen groter wordt.

Bron : http://www.standaard.be/artikel/det...121106_00360081

Mening :
Ik vind het niet meer dan logisch dat oortjes je doof en blind maken op straat. Door het gebruiken van een mp3-speler of door het gsm-gebruik in het verkeer, is men met andere zaken bezig in plaat van met het verkeer. Mensen staan er vaak niet bij stil, maar dit kan ernstige gevolgen hebben. Je bent minder alert en loopt vaker tegen obstakels, dit is nog geen ernstig voorval tot je een auto niet kan ontwijken. Daarom vind ik het persoonlijk een goede campagne van de MIVB. De verkeersongevallen stijgen namelijk jaar na jaar, natuurlijk is dit niet altijd te wijten aan mp3-spelers, maar door de campagne te voeren wordt er misschien al een stap in de goede richting gezet. Bovendien hoor je meer en meer dat jonge mensen om het leven worden gebracht in het verkeer. Denk maar aan de 18-jarige jongen die vorige week is aangereden door een bus, dit werd voor hem fataal.
Hiernaast schrok ik toch van het onderzoek, één op de drie mp3-luisteraars hadden de clown op het plein niet gezien. Dit is toch een bewijs dat het je alertheid weg neemt, dat je met andere zaken bezig bent en mede een oorzaak is voor verkeersongevallen.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 7th November 2012, 08:39
michiel.bouwen's Avatar
michiel.bouwen michiel.bouwen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2011
Locatie: Nijlen
Posts: 103
Ik ben er mee eens, maar ik denk dat het moeilijk toepasbaar wordt. In Berlaar is er een maand of twee geleden een tiener door een trein overreden omdat hij door de gesloten slagbomen fietste. Later in de krant stond dat hij een mp3-speler met 'oortjes' droeg en waarschijnlijk de trein niet hoorde aankomen en niet gezien had dat de slagbomen dicht waren. Een tragisch ongeval, maar kon dit voorkomen worden?

Ik heb zelf nog nooit gehoord van sensibiliseringscampagnes rond het dragen van 'oortjes' of koptelefoons op de fiets. Misschien is dit een goed idee om eens uit te werken.
__________________
There are only two things infinite,
The universe and man's stupidity.
-- Albert Einstein
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 7th November 2012, 17:12
Jasmien.Mertens Jasmien.Mertens is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Wuustwezel
Posts: 97
Ik begrijp dat het beluisteren van muziek of het gebruiken van een gsm tijdens het fietsen gevaarlijk kan zijn. Dit geldt eigenlijk evenzeer voor automobilisten. Op bellen in de auto staan al boetes, maar in bijna elke auto zit een radio die je zo luid kan zetten als je zelf wil. Je kan geen wetten schrijven om muziek luisteren te vermijden in de auto of op de fiets.
Een sensibiliseringscampagne is daarom misschien wel een goed idee. Zo wordt het grote publiek wel op de hoogte gebracht van de mogelijke gevolgen van het gebruik van een mp3-speler of gsm.
Al moet ik toegeven dat ik zelf meestal ook oortjes met muziek opzet als ik langer moet fietsen dan tien minuten. Ik vind namelijk dat een leuk muziekje het fietsen eens zo aangenaam maakt. Dus ik heb dan ook mijn twijfels of er aan mijn eigen fiets/muziekgedrag iets zal veranderen als ik een aantal posters zie hangen of filmpjes op de televisie zie...
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 8th November 2012, 12:28
silke.wouters silke.wouters is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2012
Locatie: Lichtaart
Posts: 60
Een sensibiliseringscampagne is hier zeker een goed idee. Oortjes maken namelijk niet enkel doof in het verkeer, ze kunnen ook effectief gehoorschade aanrichten als je ze te luid zet. Een sensibiliseringscampagne kan zich richten op alle nadelen van oortjes te luid zetten; gehoorschade, je bent blind/doof voor verkeer, medereizigers in het openbaar vervoer storen...
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 13:24.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.