actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > MILIEU / GEZONDHEID / MENSENRECHTEN > Overige 'milieubijdragen'
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 11th April 2018, 19:43
Zoë.B*ullens Zoë.B*ullens is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2016
Locatie: Zoersel
Posts: 48
Natuurhulpcentrum: ‘15 herten zomaar afschieten, dat kan toch niet?’

Er woedt een heuse ‘bambiruzie’ in de Limburgse gemeente Houthalen-Helchteren. Vijftien damherten zijn er een tijd geleden losgebroken uit hun omheining en vormen een gevaar voor de verkeersveiligheid, vindt het Agentschap Natuur en Bos. Het vaardigde een schietvergunning uit om de vijftien dieren van kant te maken. Het Natuurhulpcentrum in Opglabbeek is misnoegd met die beslissing en wil de dieren eerst proberen te vangen.

‘Het zijn tamme dieren en net omdat ze niet mensenschuw zijn, durven ze gewoon op de openbare weg te lopen. En zo kunnen ze plots voor een auto opduiken’, aldus Marie-Laure Vanwanseele van het Agentschap Natuur en Bos. ‘Daarom moeten ze zo snel mogelijk uit de vrije natuur. Ze horen er simpelweg niet thuis. Heel graag door ze te vangen, maar als dat niet lukt door op ze te jagen. Dat klinkt hard, omdat het zulke aaibare dieren zijn. Het is bijna alsof we de toestemming geven om “Bambi” zelf neer te schieten.’

Een brug te ver, reageert voorzitter Sil Janssen van het Natuurhulpcentrum aan Het Nieuwsblad. ‘Ik ben nog niet ter plaatse geweest, dat staat morgen op de agenda. Maar het kan toch niet dat die dieren zomaar afgeschoten worden, zonder minstens een poging te doen om ze eerst te vangen?’

Hoe vang je vijftien herten?

Vijftien damherten vangen: zelfs al gaat het om tamme exemplaren, het lijkt ons geen eenvoudige klus. ‘De dieren verplaatsen zich in groep, dus als ze zich in de buurt van een omheining bevinden, kunnen we zeker proberen om de kudde via een opening naar binnen te lokken. Natuurlijk, van zodra een misnoegde landbouwer of grondeigenaar ze met bommetjes begint op te jagen of er komen jagers ter plaatse, worden die dieren onrustig. Dan gaan ze zich verspreiden en wordt het vangen een pak lastiger.’

‘Het Agentschap Natuur en Bos vangt geen dieren,’ stelt Janssen scherp, ‘daar doen ze geen moeite voor. Als een boer een klacht indient omdat hij bijvoorbeeld stelt schade te hebben afkomstig van bepaalde dieren, vaardigen zij een schietvergunning uit en is voor hen de kous af. Terwijl afschieten echt een laatste noodoplossing zou moeten zijn, als alle andere mogelijkheden uitgeput zijn.’

Bron: De Standaard
http://www.standaard.be/cnt/dmf20180411_03457740

Eigen mening:
Ik ben akkoord dat deze dieren een gevaar kunnen vormen voor de verkeersveiligheid. Ze gaan zich dichter bij mensen begeven omdat ze aan de mens gewent zijn. Deze dieren afschieten lijkt mij als dierenliefhebber een bug te ver? Ik snap het ongenoegen van de buurt waar deze dieren ronddolen om de dieren af te schieten. Een eerste oplossing leek mij verdoven maar omdat het een grote groep is gaat het verdoven zeer moeilijk of zelfs onmogelijk zijn. De dieren lokken met eten en zo deze na een tijdje insluiten lijkt mij een betere en menselijkere oplossing voordat we onze schietgrage jagers erop los laten.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 08:58.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.