actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > MILIEU / GEZONDHEID / MENSENRECHTEN > Gezondheid
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 22nd May 2011, 14:08
jana dua jana dua is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2009
Locatie: Herselt
Posts: 56
De schuld van de pc: kinderen minder fit en sportief

De schuld van de pc: kinderen minder fit en sportief

Het 'computertijdperk' heeft een zware impact op de fysieke conditie van onze kinderen, zo blijkt uit een Brits onderzoek. Ze hebben minder spieren, minder kracht en kunnen minder inspanningen aan.

In het onderzoek werd de kracht van 315 tienjarigen uit Essex vergeleken met de resultaten van eenzelfde onderzoek bij 309 kinderen in 1998. Op één generatie tijd kunnen tienjarigen 27,1 procent minder sit-ups aan. Hangend aan een klimrek, kon slechts de helft zijn eigen gewicht meer houden. Ook de armsterkte verminderde met 26 procent.

Bomen klimmen
"Wellicht is dat te verklaren door een verandering in de activiteiten van tienjarigen", zegt Dr. Gavin Sanderock van de Essex University. "Door in bomen of op touwen te klimmen bijvoorbeeld, ontwikkelen kinderen kracht, door zich op te trekken en hun eigen lichaamsgewicht te houden".

Meer vet, minder spieren
Eerder onderzoek bewees al dat de huidige kinderen minder sportief en actief zijn, een meer zittend leven leiden en dikker worden. Toch bleek dat de kinderen uit de twee onderzoeken dezelfde Body Mass Index (BMI) hadden. "Gezien de afname in kracht, betekent het dat hun lichaam meer uit vet en minder uit spieren is opgebouwd".

Meer buiten spelen en sport op school lijken daarbij de oplossing. (belga/edp)
bron: www.demorgen.be

Eigen mening:
Ik vind niet dat dit de schuld van de computer is. Als ouders hun kinderen meer regels zouden opleggen omtrent het computergebruik van hun kinderen, zou er toch geen probleem meer zijn. Je kinderen achter het computerscherm laten zitten is natuurlijk gemakkelijker voor de ouders. Het kind moet niet weggebracht worden naar de sportclub of de jeugdbeweging. Ouders moeten ze ook minder in het oog houden, ook al zijn er gevaren bij internetgebruik (ze zijn vaak snel te detecteren).
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 22nd May 2011, 17:23
Julie Hensels Julie Hensels is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2009
Locatie: Kasterlee
Posts: 72
Ik ben het volledig eens met Jana. Het heeft met de mentaliteit van de ouders te maken, daarom zijn de gewichtstoename en verminderde spierkracht eerder indirecte gevolgen van het computergebruik. Als de ouders hen zouden verbieden om meer als een x aantal uren achter een pc te spenderen, zouden de kinderen automatisch een andere en hopelijk actievere bezigheid zoeken.
Ook denk ik dat hobby's veel kunnen helpen om dit probleem aan te pakken. Zelf heb ik als kind meerdere hobby's gehad en sommige ook competitief. Ik was ook totaal niet zo geïnteresseerd in tv daardoor. Ik was veel liever buiten met de kinderen uit de buurt of bezig met onze dieren. En mijn ouders zetten ons daar ook toe aan. Ik zat pas meer voor een computerscherm toen dit voor schooltaken vereist was.
En ik vind het ook geen slecht idee om meer LO lessen in te lassen. Maar misschien dan niet ten koste van andere belangrijke vakken, eerder een les PO of MO minder. In mijn laatste jaar had ik 2 uur PO. Dan had ik veel liever één uur afgegeven om een uur extra LO te krijgen.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 22nd May 2011, 17:56
sara.van.hecke sara.van.hecke is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Vorselaar
Posts: 63
In het onderzoek gaat het om kinderen van tien jaar. Toch wel erg jong om al heel de dag achter tv/computer te zitten. Ik was constant buiten op die leeftijd.
Ik heb er net als Julie weinig op tegen om enkele extra uren L.O. in te voeren. Ik vrees dat dit voor veel kinderen en jongeren vandaag de enige momenten zijn waarop ze nog bewegen.
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 22nd May 2011, 18:34
Matthias.Krols Matthias.Krols is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Oud-Turnhout
Posts: 108
Ik ben niet meteen geneigd om de ouders hiervan de schuld te geven. Je kan als ouder je kind toch niet dwingen om te sporten. Een kind tegen zijn zin een sport laten beoefenen, maakt het kind allemaal maar ongelukkig. De computer is in mijn ogen de grote oorzaak van alles. Alle kinderen hebben tegenwoordig een pc en zitten op msn of facebook. De kinderen moeten dus niet meer naar elkaar komen (bijvoorbeeld met de fiets) om een praatje te doen. Dit gebeurt nu allemaal via de computer. Als je je kind echt oplegt om te sporten loopt dit volgens mij ook verkeerd af. Als de vriendjes van het kind 's avonds voor de pc zitten en het kind moet zelf naar de sportclub om te gaan trainen, dan kan ik me inbeelden dat dit kind niet staat te springen om te gaan sporten. Als ALLE ouders dit kunnen realiseren is er natuurlijk geen probleem, want dan is het voor iedereen plezant op de sportclub. Als ouder alleen sta je in mijn ogen vrij machteloos...
Met citaat antwoorden
  #5  
Oud 22nd May 2011, 20:47
nathalie.geyzen nathalie.geyzen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Nijlen
Posts: 57
Ik ga wel akkoord met de mening van de vrouwen. Als ouder is het jouw job je kind niet steeds op de computer te laten. Ikzelf heb een neefje dat in November 5 jaar wordt en hij heeft nu bijna een jaar een Ninento DS. Hij mag er wel niet zo vaak op spelen maar ik vind dat een nog geen 5-jarige in de eerste plaats geen DS moet hebben. Op die leeftijd (en ook op de leeftijd van 10) moet je buiten spelen, met andere ECHTE kinderen. Dan moet je niet in een virtuele wereld zitten!

Als de ouders de kinderen een maximum opleggen (dus bv. max 2 uur per dag), gaan de kinderen automatisch wel andere dingen doen. Dan worden ze verplicht om andere activiteiten te zoeken. Dan zullen ze wel terug gaan naar het old-fashioned in de tuin spelen enzovoort. Dan komen ze misschien in contact met een sport die ze later zullen beoefenen. Ik vind ook niet dat je je kind moet verplichten te sporten. Toch denk ik dat vele ouders hun kind zelfs niet in contact laten komen met een sport. Dan kan een kind toch helemaal niet weten of hij/zij wil sporten? Ik wou op mijn 5 jaar al dansen. Waarom weet ik niet meer maar waarschijnlijk omdat ik in contact kwam met dansen. Ik kan op 5-jarige leeftijd niet beslissen dat ik wil dansen als ik daar niet mee in contact kwam. Als je iets niet kent, kan je er niet aan beginnen eh. Volgens mij ligt het probleem daar een beetje. Ouders laten hun kind te veel passieve dingen doen. Verplicht hen niet te sporten maar geef hen de kans in contact te komen met verschillende sporten, misschien willen ze dan wel zelf een bepaalde sport doen!

We moeten er wel rekening mee houden dat het onderzoek in 'the UK' verricht is. Ik denk dat het daar nog wel net iets anders aan toegaat dan hier in België. Resultaten uit GB lijken vaak nogal dramatisch tgo de werkelijkheid in België (natuurlijk niet altijd).

Dus volgens mij ligt het ook niet aan de computer. Toegegeven dat we in een computertijdperk leven, kunnen ouders kiezen hoe ze hun kind opvoeden: met de computer of met sport en spel.
Met citaat antwoorden
  #6  
Oud 22nd May 2011, 21:32
hanne.woestenborghs hanne.woestenborghs is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: kasterlee
Posts: 61
Hier ik heb toch ook een dubbele mening over, het is zo dat ouders hun kinderen buiten kunnen sturen om te spelen met de buurjongetjes/meisjes maar het is ook niet enkel te wijten aan de ouders zoals Matthias aanhaalt. Je kan je kinderen niet dwingen tot sporten als ze dit niet willen doen. Ouders kunnen kinderen inderdaad wel een limiet opleggen van hoelang en wanneer ze de computer mogen gebruiken. Dit zou al veel helpen denk ik. Ik herriner me nog goed dat ik toen ik in de lagere school zat veel buiten speelde. Ik had geen nood aan computer of tv maar wou altijd buiten spelen. Mijn ouders hebben hier dan ook nooit iets op tegen gehad, maar nu dat er meer en meer gebruik gemaakt wordt van computer ed zitten de meeste kinderen dan ook binnen. En dit zou toch terug moeten veranderen vind ik.
Met citaat antwoorden
  #7  
Oud 23rd May 2011, 11:15
nick.moons nick.moons is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Lier
Posts: 110
Het is niet alleen de schuld van de computer, maar ook van de ouders. Als ouders kan je u kinderen nog altijd naar buiten sturen en een computerloze dag in te lassen.
Tegenwoordig zitten de kinderen steeds meer en meer op de computer. Het is een deel van het dagelijkse leven geworden.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 14:15.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.