actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > MILIEU / GEZONDHEID / MENSENRECHTEN > Gezondheid
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 26th November 2010, 10:08
Laetitia.De.Schepper Laetitia.De.Schepper is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Schilde
Posts: 92
Bioscoopbezoek kan gehoor schaden

Bioscoopbezoek kan gehoor schaden

Uit metingen blijkt dat de geluidssterkte in een bioscoopzaal overeen komt met het lawaai van een voorbijrazende Formule 1-wagen. Dat zijn pieken van 118 dB.

Vlati, de Vlaamse Vereniging van Tinnitus (oorsuizen) en Hyperacusis (overgevoeligheid voor externe geluiden), eist "met onmiddellijke ingang" dat de overheid een geluidsbeperking oplegt aan bioscoopuitbaters.

Op 9 oktober liep een 17-jarig Antwerps meisje na een bioscoopbezoek voor de film 'Inception' een lawaaitrauma op en kwam daarna bij de patiëntenvereniging terecht. "Het meisje volgt momenteel haar lessen met oordoppen in, omdat ze externe geluiden niet meer kan verdragen. Ze heeft last van voortdurend oorsuizen", zegt Ludo Kerkhofs, woordvoerder van Vlati.

Lawaaidoofheid

Naar aanleiding van dat incident liet Vlati geluidsmetingen uitvoeren in twee bioscopen, één van de Kinepolisgroep en één van de UGC-groep. "De resultaten waren onthutsend: er werden bij de film 'Inception' talloze pieken gemeten van 118dB. Die geluidssterkte komt overeen met het lawaai van een voorbijrazende Formule 1-bolide", vervolgt Kerkhofs.

Gehoorschade ontstaat als iemand langere tijd wordt blootgesteld aan geluidsniveaus boven 90 dB, met lawaaidoofheid als uiteindelijke gevolg. Vanaf geluidspieken van 100 dB kan acute en permanente gehoorschade optreden.

Hoewel het probleem volgens Vlati erkend wordt door de sector, die het probleem ook wil aanpakken, verwacht de patiëntenvereniging een overheidsinitiatief. "De overheid moet dringend een wettelijk kader scheppen zoals dat vandaag al het geval is in de fuifzalen, waar de geluidssterkte maximum 90 dB mag bedragen.

Zwitserland en Frankrijk beschikken al over wetten die het maximumgeluid in cinemazalen aan banden leggen", aldus Kerkhofs.

Bron : Knack 26/11/2010

__________________________________________________ ______________
Van deze feiten schrik ik toch niet. Telkens als ik naar de cinema ga, bedenk ik mezelf dat het geluid zo luid staat. Ik ben zeker voorstander voor het opleggen van een maximum geluidssterkte in de bioscoopzalen want ik denk niet dat iedereen zich er bewust van is dat de cinema zo’n gehoorschade kan aanbrengen. Op festivals en fuiven worden de oordoppen gepromoot, maar voor in de cinema vind ik dit wat absurd. Dan kan er beter die maximum geluidssterkte opgelegd worden.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 26th November 2010, 10:50
Evelien.Van.Lieshout Evelien.Van.Lieshout is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2010
Locatie: Herenthout
Posts: 97
Ik denk ook altijd "dorie, had ik maar mijn oordoppen bij me!" Het geluid staat naar mijn mening ook wel veel te luid. Het hangt er wel van af waar je gaat zitten, ik raad de plaatsen aan de kant NIET aan, ik heb namelijk al ondervonden dan ik daar het meeste last heb. Ik blijf de bioscoop een geweldig iets vinden, maar ik hoop echt dat ze het geluid een flink pak stiller gaan zetten.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 26th November 2010, 11:11
Sanne.Nuydens Sanne.Nuydens is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Vosselaar
Posts: 79
Ik heb sinds een tweetal jaar zelf last van tinnitus (dank u wel, AC/DC), en vind dit daarom toch wel zeer verontrustend.
Als frequent concert- en festivalganger heb ik op maat gemaakte oordoppen om mijn gehoor te beschermen, maar wie denkt er nu aan om zoiets te gebruiken in de bioscoop?
Ik ben zeker voorstaander van een wettelijk opgelegde begrenzing van het aantal dB, ook in de bioscoopzaal.
Voor mezelf is het al te laat, maar ik zie anderen liever bespaard van deze zeer vervelende aandoening...
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 26th November 2010, 14:01
JoBo JoBo is offline
Jolien.Bogaerts
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Nijlen
Posts: 18
Ik ben akkoord dat het geluid stiller moet maar ik denk eerlijk gezegd dat het niet veel zal uithalen. Ook op fuiven waar een grens ligt staat de muziek soms veel harder dan het mag. Daarom denk ik dat dat bij bioscopen ook zal blijven, ik denk niet dat ze alles kunnen controleren. Ik neem zelf ook bijna overal mijn oordoppen mee naartoe omdat ik vooral 's nachts als ik ga slapen last heb van oorsuizingen. Ik hoop dat het allemaal stiller moet maar ik denk niet dat het veel zal uithalen.
Met citaat antwoorden
  #5  
Oud 27th November 2010, 15:26
glenn.vanechelpoel glenn.vanechelpoel is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Herentals
Posts: 20
Ik wist niet dat in de bioscoop ook het geluid veel te hard stond. Zelf heb ik hier nog weinig last van ondervonden, maar als dit zo is hoop ik wel dat ze er iets aan gaan doen. Er zijn tegenwoordig zoveel dingen die je gehoor kunnen schaden (fuiven, festivals, MP3-spelers, ...) en een bioscoopbezoekje zou daar niet mogen bij horen. Maar zoals JoBo al zegt, als ze een geluidslimiet opleggen moeten ze ook wel controleren dat deze nageleefd wordt, want dit is zeker niet overal het geval.
Met citaat antwoorden
  #6  
Oud 27th November 2010, 18:28
Eline.Martens Eline.Martens is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Vosselaar
Posts: 87
Ik ben niet verrast over deze resultaten. Bij sommige films staat het geluid echt hard. En het is zeker storend hard als je aan de kanten van de zaal zit.
Ik vind dat men een maximumlimiet moet opleggen. Zeker omdat er zoveel gewaarschuwd wordt voor gehoorschade. Het zou absoluut niet mogen dat je na een bioscoopbezoek oorsuizen krijgt.
De limiet zou wel een beetje helpen maar niet veel, want jongeren gaan nog steeds naar fuiven waar de muziek veel te hard staat.
Maar zoals het spreekwoord het zegt: Alle beetjes helpen.
Met citaat antwoorden
  #7  
Oud 28th November 2010, 13:19
Eva Thijs Eva Thijs is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Gierle
Posts: 423
Als het geluid in de bioscopen te luid staat, is er maar 1 oplossing: het volume wat minder zetten. Ik vraag me af waarom het is kunnen gebeuren dat er een persoon gehoorschade heeft opgelopen door een keer naar de bioscoop te gaan. Zijn er dan geen controles op, hoe hard het geluid staat? Er moet voorzichtiger worden omgesprongen met de oren van iemand anders!
Met citaat antwoorden
  #8  
Oud 29th November 2010, 10:37
Elke Mertens Elke Mertens is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Westmalle
Posts: 25
Ik schrik ook niet van deze resultaten. Doordat het geluid veel te luid staat in de cinema ga ik er ook niet zo vaak naartoe. Het is soms echt storend dat het geluid zo luid staat. Ik vind dat ze hier zeker maatregelen voor moeten hebben, zodat het terug aangenaam wordt om een film te gaan zien in de bioscoop. Het is zeer goed dat men hier eens onderzoek naar heeft gedaan, zodat men het probleem kan oplossen. Want het zou erg zijn als meerdere mensen na een bezoek aan de bioscoop oorsuizingen,... zouden krijgen. Zo kan het wel eens zijn dat de bioscoop minder klanten gaat hebben omdat het geluid ta hard staat. Ik ga enkel nog maar naar de bioscoop voor een film die ik echt wel zien, maar echt niet voor mijn plezier eigenlijk want ik ben altijd blij dat ik buiten kom in stilte. Het stoort mij vooral erg dat ze het geluid in het begin testen door een fragment waarbij ze het geluid op het maximum zetten. Ik bedek dan steeds met mijn handen mijn oren zodat ik zo weinig mogelijk van dit geluid opvang.
Met citaat antwoorden
  #9  
Oud 30th November 2010, 20:16
Sander.Bogaerts Sander.Bogaerts is offline
Don't jugde me.
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Balen
Posts: 66
Zover ik weet kan je geen permamente hoorschade oplopen na eenmalige overbelasting. Je gehoor herstelt zich zelf normaal. (Je hebt natuurlijke mensen die minder kunnen herstellen dan andere.) Maar ik betwijfel zeer sterk dat het "slachtoffer" door eenmaal naar de cinema te gaan getroffen is door oorsuizen. Hoe lang zit je overbelast in een bioscoop? Twee uur maximum? Ons gehoor moet daar normaal van kunnen herstellen als ik het met goed herinner.

Ik vraag me dus eerder af of het "slachtoffer" al haar gehoor niet had over belast en dat de bioscoop de druppel is geweest die het oorsuizen heeft veroorzaakt.

Ik zie graag een filmpje in de bios, liever dan thuis net om wille van het geluid. Soms denk ik ook wel. Wow... Dat was hard. Maar dat is dan meestal in een zwaar actiemoment dat je niet ziet aankomen. (plotse bom die afgaat zonder waarschuwing in de film zodat je gehoor niet kan anticiperen)

Ik zou liever niet hebben dat er restrictie op komt. Als men het niveau gaat verlagen... Gaat men dan rekening houden met de uitschieters van het geluid? Waardoor de normale stukken sterk verlaagt moeten worden. (Waardoor het geluid misschien verlaagt wordt tot 75dB? Een normaal gesprek is al snel 60dB. Een grote zaal vullen met zo'n niveau dan wordt het wel heel moeilijk alles te verstaan dan.) Of gaat men de film aanpassen zodat het geluidsniveau constant beperkt is? Zodat er geen verschil is in roepen/praten en zware geluiden (bommen die afgaan)? ...
__________________
"These are my principles. If you don't like them, I have others." - G. Marx.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 13:12.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.