actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > MILIEU / GEZONDHEID / MENSENRECHTEN > Gezondheid
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 19th October 2010, 12:19
Esther Lambrechts Esther Lambrechts is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Wiekevorst
Posts: 89
Thumbs down Moeder zet dochter van 2 op dieet: "ik wil geen vet kind"

19 oktober 2010

Een Britse moeder heeft haar kind al vanaf haar tweede verjaardag op een uiterst streng dieet gezet. "Ik wil geen vet kind", is haar uitleg. Maar Britse wetenschappers vrezen voor het ergste.

Aly Gilardoni is zelf obees en is daar naar eigen zeggen door getekend. "Mijn hele leven heb ik moeten leven met mijn overgewicht. Overal moest ik verantwoording afleggen, dat wil ik niet voor mijn kind. Bovendien is iedereen in onze familie te dik, dus het zit in de genen."

Daarom zette Gilardoni haar kind al vanaf haar 2de verjaardag op een zwaar dieet. Het kind krijgt amper 700 calorieën per dag, terwijl dat normaal gezien minstens 1.000 calorieën meer zouden moeten zijn. Professoren vrezen dan ook, dat het kind ondervoed wordt. "Gilardoni moet dringend een psychiater bezoeken. Ze reflecteert haar eigen problemen op haar dochter."

Een recent onderzoek toonde aan dat Gilardoni's dochter 3 kilo onder haar gewicht zit, maar voor de rest gezond is. Moederlief blijft ondertussen alsmaar meer bijkomen. "Wanneer mijn dochter slapen is, eet ik massa's junkfood. Soms voel ik me schuldig, dat ik zoveel lekkers eet en haar niets geef. Maar het is voor haar eigen goed."

Bron: http://www.gva.be/

Ik vind het persoonlijk zeer slecht waarmee deze moeder bezig is. Het tast ongetwijfeld de gezondheid van haar dochter aan. Blijkbaar is ze nu nog gezond, maar daar kan snel verandering in komen. Slechts 700 calorieën per dag eten... Dat kan toch niet gezond zijn?!

Ik moet wel toegeven dat als mijn eigen kind dik zou zijn, ik dat ook heel erg zou vinden. Maar het daarom zo'n 1000 calorieën per dag minder geven gaat mijn petje te boven. Dit verstoort de groei en ontwikkeling van het kind. Elk kind moet voldoende eten, om zo voldoende vitamines enz. binnen te krijgen.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 19th October 2010, 12:55
Evelien de Laat Evelien de Laat is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Minderhout
Posts: 32
Mijn mening:

Ik vind het zeer onverantwoord van de moeder om een kind van 2 jaar op dieet te zetten. Een kind heeft vitaminen en voedingstoffen nodig om te groeien en verder te ontwikkelen. De moeder moet het kind gezonde voeding geven dat wel en geen junkfood. Maar slecht 700 calorieën per dag dat is echt wel veel te weinig voor een kind in volle ontwikkeling.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 19th October 2010, 13:05
sarah.schrauwen sarah.schrauwen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Brecht
Posts: 109
Ik vind het absoluut ongehoord dat een kind van 2 jaar oud al op zo'n zwaar dieet wordt gezet. Zoals men zegt in het artikel, projecteert de moeder inderdaad haar eigen problemen en frustraties op haar dochter.
Ik denk dat er niemand is die een dik kind wil, maar je dochter op dieet zetten, dat is volgens mij wel een heel radicale keuze.
Kinderen hebben immers nood aan een bepaald aantal calorieën, omdat zij nog verder moeten groeien en ontwikkelen. Niet elke calorie wordt dus opgeslagen als vet, ze stimuleren de gezondheid van het kind. Een gezonde portie calorieën per dag is dus broodnodig.
Je kan ervoor zorgen dat je kind niet dik wordt, door het gewoon gezond te laten eten. Maar af en toe eens zondigen kan zeker geen kwaad, ons lichaam heeft immers ook vetten suikers nodig.
De vrouw wil dat haar kind slank en gezond is, wat volgens mij de wens is van de meeste moeders. Ze kan beter het dieet aan de kant schuiven en haar kind geven wat goed voor haar is EN ook zelf gezond eten! Het feit dat zij zich 's avonds volpropt met junkfood, dat ging even mijn petje te boven...
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 20th October 2010, 10:06
ellen.snoeckx ellen.snoeckx is offline
Student
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Geel
Posts: 77
Zoals iedereen het er wel mee overeens is, vind ik dit ook een slecht idee.
Dat kind is ocharme nog maar 2 jaar en (zoals al meermaals vermeld is) in volle ontwikkeling en heeft dus de nodige calorieën nodig.

Bovendien vrees ik dat de moeder het tegendeel aan het creëren is... Stel dat het kind op deze manier toch volledig ontwikkelend en gezond blijft (wat ik enorm betwijfel...) dan nog zie ik de kans groot dat het kind toch dik(ker) zal worden. Wat zou er bijvoorbeeld gebeuren als het kind wat ouder is, en zij ziet haar leeftijdsgenoten wel fatsoenlijk eten en soms zelfs eens iets vettig eten? Ze zal jaloers worden, ze zal dat ook willen eten (zo zijn kinderen nu eenmaal) en aangezien het van de moeder niet mag, zal ze het waarschijnlijk achter haar rug doen. Gevolg: ze gaat zich beginnen vol proppen met allerlei (vettig) eten (wat ergens wel normaal is als je dat anders nooit krijgt...) waardoor ze waarschijnlijk toch nog dik gaat worden.

Ik veronderstel dit maar, het is uiteraard niet 100% zeker.
Met citaat antwoorden
  #5  
Oud 20th October 2010, 10:44
Jelle Eyselbergs Jelle Eyselbergs is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Bouwel
Posts: 45
Een kind heeft zeker genoeg voedsel nodig. Het op zijn tweede verjaardag al op een zwaar dieet zetten werkt enkel averechts. Het heeft het nog niet maar zal er zeker gezondheidsrisico's aan over houden. Bovendien wat als ze door heeft dat haar moeder enkel bijkomt en buiten haar zicht junkfood eet. De moeder zou haar kind beter normaal eten en gezond eten geven. Zelf moet ze zichzelf dwingen met haar dochter mee te doen. Niet haar dochter straffen vanwege haar eigen zwakheden.
Met citaat antwoorden
  #6  
Oud 20th October 2010, 13:17
jorina jorina is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Itegem
Posts: 149
Ik vind het heel erg voor het kind. Een kindje van 2 mag ook zelfs nog een beetje mollig zijn. Het moet geen dik kind zijn, maar als je kind nog gezond genoeg is, dan is dit toch voldoende? Er is zelfs aangetoond, dat kinderen die van kleins af aan op dieet zijn gezet, het later moeilijker hebben om van ongezond eten af te blijven. De moeder zou dus beter haar kind normale voeding geven en zien dat ze genoeg eet.
Met citaat antwoorden
  #7  
Oud 20th October 2010, 18:23
lien.lauwers lien.lauwers is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Wechelderzande
Posts: 114
Ik deel de mening van de anderen, dat jonge kinderen voldoende moeten eten om goed te groeien. Anderzijds begrijp ik de situatie van de moeder wel, zij heeft een psychologisch probleem. Ze heeft vroeger iets meegemaakt en ze wil dit nu voorkomen bij haar dochter, een logische reactie dus. Ik vind niet dat je zomaar mag zeggen dat de moeder onverantwoord bezig is. Zij weet dit zelf ook wel, maar het is moelijk voor haar om haar kind gewoon te laten eten. Natuurlijk moet voor dit probleem een oplossing worden gezocht, vooral de moeder moet professionele hulp krijgen om van haar probleem af te geraken.
Met citaat antwoorden
  #8  
Oud 20th October 2010, 19:48
Laura.Cabanier Laura.Cabanier is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2010
Locatie: Poppel
Posts: 82
Ik ben het eens met de reacties van mijn voorgangers. Het is naar mijn mening redelijk schandalig dat een moeder haar eigen problemen probeert te vergeten door haar kind zo iets aan te doen.

Zoals al vaker gezegt, een kind heeft nood aan allerlei voedingsstoffen om normaal op te kunnen groeien. Een moeder zou dat moeten weten en haar best moeten doen om haar kind zo goed mogelijk op te laten groeien, in plaats van de groei van het kind tegen te werken.

Ik vind wel dat we kinderen (eigenlijk alle mensen) moeten motiveren om gezonder te eten, maar dat betekent niet dat we niets meer mogen eten!
Met citaat antwoorden
  #9  
Oud 20th October 2010, 21:22
Jynthe's Avatar
Jynthe Jynthe is offline
Jynthe.Stabel
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Arendonk
Posts: 66
Ojee... Wat is er toch aan de hand met bepaalde mensen?
Hoe kan je je als gezond mens zo laten beïnvloeden door het zogenaamde 'ideaalbeeld met een maatje zero'?? Het is sowieso al onbegrijpelijk dat dit je jezelf zo'n dingen aandoet, laat staan een 2-jarig kind!

Toch is de vrouw in het artikel blijkbaar wel een geval apart, aangezien ze zo gebrand staat op een superslank kind maar zelf wel de meeste vette dingen die er te vinden zijn opslokt! Gewoon onbegrijpelijk!

Uiteraard mag je in de gaten houden wat je kind allemaal eet en moet je toezien op een gezonde en evenwichtige voeding! Je 2-jarige op dieet zetten is volgens mij toch heel wat bruggen te ver...
Met citaat antwoorden
  #10  
Oud 7th December 2010, 17:31
liselotte.glassée liselotte.glassée is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2010
Locatie: Grobbendonk
Posts: 86
Dit noem ik nu een onverantwoorde moeder. Hoe kan je een kind beletten bijna niets te eten en zelf zitten schrokken tot je doodvalt. Een kind heeft voldoende voedingsstoffen nodig om te kunnen groeien. Dit kind zit nog volop in de groei. Oké, het kind mag niet te veel vet eten, maar laat het kind dan gezonder eten in plaats van dit half te laten verhongeren. Nog zoiets, wie had er vroeger geen babyvet? Mijn neefjes waren ook zeg maar, kleine dikkerdjes op die leeftijd maar daar kan je met gemak nog uitgroeien. Dit is bij hun dan ook gebeurd. Ik denk dat deze moeder nodig in therapie moet en eerst haar eigen probleem moet oplossen alvorens het kind met een probleem op te zadelen dat er niet is.
Met citaat antwoorden
  #11  
Oud 7th December 2010, 21:25
Sanne.Goovaerts Sanne.Goovaerts is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2009
Locatie: Geel
Posts: 69
Ik begrijp de angst van de moeder wel. Zij heeft negatieve ervaringen gehad door haar gewicht en wil haar eigen kind hiervoor beschermen. De maatregelen die ze neemt zijn natuurlijk wel niet goed, zeker niet voor een kind van 2 jaar. Je bent volop in de groei, dus voldoende voedsel is van groot belang voor de ontwikkeling van het kind.

Door de toenemende zwaarlijvigheid bij kinderen, neem ik mezelf ook wel voor om aandacht te besteden aan de voeding van mijn latere eventuele kinderen. Ik wil hen toch gezond laten eten, maar wel voldoende. En natuurlijk kan een snoepje of fastfood in beperkte mate af en toe ook wel eens een keertje.
Met citaat antwoorden
  #12  
Oud 7th December 2010, 22:00
Elke Mertens Elke Mertens is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Westmalle
Posts: 25
Waar gaat het naartoe als de moeders van nu hun kinderen van twee jaar al op dieet zetten? Naar mijn mening zijn dit zo van die moeders die de problemen of fouten van vroeger, van hun jeugd, hun kinderen niet willen aandoen. En hierdoor geraken deze geobsedeerd over hun gewicht,....

Heeft de moeder nu geen besef dat dit ernstige gevolgen kan hebben voor haar kind? De media en het schoolwezen spelen zo hard in op een gezonde levenstijl. Zo moeten kinderen, en ook volwassenen, gevarieerd en gezond eten. Van dit alles trekt de moeder haar niets aan. Haar kind kan groeiachterstand krijgen, leerachterstand. Dit allemaal kan leiden tot leerproblemen.

Wat mij ook opvalt is dat de moeder alleen maar aan zichzelf denkt. Zij wil niet met een 'vet' kind over straat lopen. Wil dit dan niet zeggen dat de moeder eerder een probleem heeft en niet het kind?
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 08:10.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.