actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > MILIEU / GEZONDHEID / MENSENRECHTEN > Gezondheid
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 18th October 2010, 11:22
jens.cuypers jens.cuypers is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Dessel
Posts: 114
'Ontbindend lijk' wordt wakker

'Ontbindend lijk' wordt wakker

Een oudere vrouw die door de politie 'dood was aangetroffen' op de vloer van haar badkamer in de Amerikaanse staat Maryland, werd enkele uren later wakker. Een medewerker van een wetenschappelijk instituut was al op weg om haar stoffelijk overschot op te halen.

De 89-jarige Ruth Shillinglaw Johnson lag drie uur lang op de koude badkamervloer terwijl agenten haar familie, huisarts en de hulpdiensten op de hoogte brachten van haar schielijk overlijden. De agenten hadden volgens hun verslag 'de geur van ontbinding' waargenomen toen ze de woning waren binnengegaan. Ze waren opgetrommeld door een ongeruste buur die de bejaarde vrouw al enkele dagen niet meer had gezien.

Lichaam aan de wetenschap schenken
Toen ze mevrouw Johnson vonden, was ze - nog volgens het officiële rapport - "blauw en ademde ze niet meer". Omdat de agenten ervan uit gingen dat de bejaarde dame al meerdere dagen overleden was, werd haar polsslag niet meer gecheckt. De politie vernam dat de vrouw besloten had om na haar dood haar lichaam aan de wetenschap te schenken. Ze kwam echter bij haar positieven voor ze werd meegenomen door een medewerker van het Instituut voor Anatomie - een geluk bij een ongeluk, zeg maar.

Toen het misverstand aan het licht kwam, werd de vrouw overgebracht naar het Baltimore Washington Medical Center. Dat mocht ze na medische verzorging verlaten. (hlnsydney/tw)

Bron: www.hln.be

Mijn mening: Eigenlijk is dit verhaal bijna niet te geloven. Ik kan niet vatten dat men niet even snel de polsslag heeft gevoeld. Dit werk is zo gebeurd en dan heb je toch een bevestiging. Wanneer iemand bijvoorbeeld opgesloten is geraakt in een industriële vriezer gaat hij na een tijd ook het bewustzijn verliezen. Wanneer men de vriezer opent, ziet deze persoon waarschijnlijk ook blauw. Gaat men hem dan gewoon laten liggen? Terwijl hij misschien toch nog wel leeft. Ik heb een cursus EHBO gevolgd in het verleden en daar zat ik samen met mensen van de brandweer. Deze mensen vertelden me dat men normaal zelfs iemand moet reanimeren als het hoofd minder dan 6cm (ik geloof dat het 6 was, maar het kan ook minder zijn) van de romp verwijderd ligt. Dus is het maar een kleine moeite om toch even te controleren of iemand dood is of niet. Verder moet het ook enorm schrikken geweest zijn voor de mensen die haar 'stoffelijke' overschot hebben vervoerd. Je verwacht dat je met een lijk op pad bent en plots komt deze persoon bij positieven. Maar, eind goed al goed, al blijft het in mijn ogen een enorm bizar verhaal.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 19th October 2010, 18:15
guus.wuyts@hotmail.com guus.wuyts@hotmail.com is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Lichtaart
Posts: 54
Ik kan het artikel ook amper geloven. Hoe komt het dat de vrouw blauw zag en waar kwam in hemelsnaam die stank dan vandaag. Bij zo'n artikels wil ik altijd weten wat er is gebeurd. Maar dat zullen we nooit weten.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 20th October 2010, 20:42
Christophe Christophe is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Turnhout
Posts: 38
Het is inderdaad een zeer vreemd artikel. Maar in Amerika gebeuren er altijd wel vreemde dingen. En in België ook wel. Heb dit artikel eens gevonden:

Levende Antwerpenaar doodverklaard door dienst bevolking
Jean-Pierre Gaul (44) uit Antwerpen is gezond en wel, maar toch kreeg zijn echtgenoot een brief dat hij overleden is. Een fout van de stad, maar wel één met verstrekkende gevolgen.

De dienst bevolking geeft toe dat ze Jean-Pierre per ongeluk hebben doodverklaard. “Ze zijn een nieuw computersysteem aan het testen. In plaats van de test uit te voeren met testgegevens, hebben ze mijn echte gegevens gebruikt. Ik kreeg een brief met verontschuldigingen én de belofte dat de hele toestand zou worden rechtgezet.”

“Dood zijn heeft verstrekkende gevolgen”, stelt Jean-Pierre vast. “Ik ben geschrapt uit het rijksregister, mijn rijbewijs en identiteitskaart zijn ook geschrapt. Mijn ziekteverzekering bestaat zelfs niet meer. En mijn echtgenoot Leo staat nu genoteerd als weduwnaar.”

Levende Antwerpenaar doodverklaard

Hier kun je eigenlijk uit vaststellen dat het niet alleen de mensen die actief bezig zijn met het "redden" van mensen maar ook bureaucraten er volledig naast kunnen zitten. En dit heeft redelijk verdragende gevolgen. Jean-Pierre Gaul is geschrapt uit het rijksregister, zijn rijbewijs en identiteitskaart zijn ook geschrapt. Zijn ziekteverzekering bestaat zelfs niet meer. Ik zou het eigenlijk normaal vinden als die bureaucraten alles dubbel nakijken vooraleer ze aan iets nieuws beginnen. Ook gegevens nakijken is belangrijk. Het zou mij verbazen dat ze dit wel hebben gedaan, of in ieder geval deftig. Natuurlijk kan ik uit dit artikel niet afleiden hoeveel gegevens er zijn verwerkt, dus kan deze fout aan vermoeidheid te wijten zijn. Een menselijke fout. Maar toch moet het schrikken zijn dat je ze dood verklaren terwijl je springlevend bent. En voor de nabestaande moet het ook wel moeilijk zijn. Maar ja, eind goed al goed.
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 20th October 2010, 21:54
jens.cuypers jens.cuypers is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Dessel
Posts: 114
Dat is inderdaad een vervelende situatie. Iedereen kan een fout maken, maar dit zijn wel vrij drastische gevolgen. Ik denk dat het ook niet makkelijk geweest zal zijn om deze situatie recht te zetten, ALS ze nog maar recht te zetten valt! Heb je daar misschien meer info over?
Met citaat antwoorden
  #5  
Oud 20th October 2010, 22:17
Michael Van Deun Michael Van Deun is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Zoersel
Posts: 396
Lijken worden wakker

Eigenlijk best een komisch artikel als je het zo bekijkt op zich, maar volgens mij voor de familie (en dan vooral de vrouw van de man) enorm schokkend.
Het moet je maar overkomen om een brief te krijgen dat je man is overleden, daarna lijkt het nog om een fout te gaan ook! Daarbij zie je dat technologie en de nieuwe systemen testen wel handig kan zijn, maar dat het ook wel eens goed fout kan lopen. Vooral die vrouw was de dood van haar man aan het verwerken, en nu moet ze zijn herrijzenis verwerken! Dit is best wel een zware klap, denk ik! Zowel fysiek als emotioneel.

Het oorspronkelijke artikel vind ik dan weer veel angstaanjagender ... Een man die dood is verklaard wordt wakker terwijl hij aan het ontbinden is! Dan moeten er volgens mij wel serieuze fouten worden gemaakt tegen onderzoeken van overledenen, dat kan toch niet anders? Stel je maar voor dat de wetenschap haar lichaam gebruikt terwijl het helemaal nog niet dood is, dan hebben ze in feite een moord op hun geweten!

Deze artikels doen ons toch nadenken over de dood enerzijds, maar ook hoe anderen daarmee omgaan. Te weinig onderzoek of iemand echt wel overleden is, iemand voor dood aanzien terwijl die persoon kerngezond is, ... Toch allemaal zaken die niet te geloven zijn, maar toch gebeuren! Misschien moeten er hier en daar wat strengere controles of maatregelen komen?
Met citaat antwoorden
  #6  
Oud 20th October 2010, 22:20
jens.cuypers jens.cuypers is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Dessel
Posts: 114
Citaat:
Orgineel gepost door Michael Van Deun
Eigenlijk best een komisch artikel als je het zo bekijkt op zich, maar volgens mij voor de familie (en dan vooral de vrouw van de man) enorm schokkend.
Het moet je maar overkomen om een brief te krijgen dat je man is overleden, daarna lijkt het nog om een fout te gaan ook! Daarbij zie je dat technologie en de nieuwe systemen testen wel handig kan zijn, maar dat het ook wel eens goed fout kan lopen. Vooral die vrouw was de dood van haar man aan het verwerken, en nu moet ze zijn herrijzenis verwerken! Dit is best wel een zware klap, denk ik! Zowel fysiek als emotioneel.


Ik denk dat je het artikel verkeerd opvat. De vrouw heeft de dood niet moeten verwerken, de man is gewoon geschrapt uit alles, maar iedereen wist wel dat hij nog leefde. Gewoon een administratieve fout, waardoor allerlei paperassen en andere belangrijke dingen in het gedrang kwamen.
Met citaat antwoorden
  #7  
Oud 20th October 2010, 23:04
Esther Lambrechts Esther Lambrechts is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Wiekevorst
Posts: 89
Ook ik vind dit wel een vrij bizar verhaal. Ongelooflijk dat zelfs dokters niet eens de hartslag hebben gecontroleerd! Stel je zo maar eens voor dat je hetzelfde als deze vrouw voorhebt en je plots wakker wordt in een kist onder de grond. Dan ben je dus eigenlijk levend begraven!
Dus bij deze, check ALTIJD eerst de hartslag voor je iedereen meldt dat iemand overleden is.
Met citaat antwoorden
  #8  
Oud 21st October 2010, 18:00
Charlotte Wagemans Charlotte Wagemans is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2010
Locatie: Poederlee
Posts: 35
Inderdaad wel vreemd. En ook wel een beetje eng, iemand die je voor dood houdt, die dan ineens terug rechtstaat. Het is wel een redelijk dom dat niemand haar hartslag heeft gecontroleerd. Ik bedoel, dat is toch het eerste wat dat je doet als je iemand zo ziet liggen...
Al chance werd het op tijd ontdekt.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 13:39.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.