actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > MILIEU / GEZONDHEID / MENSENRECHTEN > Global Warming
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 30th January 2014, 08:46
A*nelien.Vermijlen A*nelien.Vermijlen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2012
Locatie: Lier
Posts: 91
Dieren paren te vroeg door zachte weer

Dieren paren te vroeg door zachte weer

Het milde winterweer maakt dat de dieren veel vroeger dan normaal beginnen te paren. In Roeselare trippelt er al een eend met kuikens rond, natuurcentra krijgen de eerste duivenjongen en konijntjes binnen.

Wie ’s avonds net voor zonsondergang buiten wan*delt, zal het zonder twijfel horen. De vogels zijn al aan het fluiten en we zijn nog niet eens februari. ‘Dat zijn de mannetjes die met hun gezang de vrouwtjes probe*ren te verleiden’, vertelt Frederik Thoelen van het Natuurcentrum Opglabbeek. ‘Ze willen paren met dit weertje, terwijl het eigenlijk voor veel soorten nog te vroeg is. Want de kou kan nog altijd op de proppen komen.’
En als dat gebeurt, zijn de jongen ten dode opgeschreven. ‘Konijn* tjes kunnen er wel tegen. Maar bij de vogels is dat een ander verhaal: ze zijn nog te zwak om die lage temperaturen aan te kunnen, en er zal ook geen voedsel voorhan* den zijn. Bij vrieskou vinden ze geen insecten.’

Wakkere hazelmuis
Bij Natuurpunt merken ze behal*ve een vroege lente nog een eigen* aardig fenomeen op.
‘Een late herfst’, zegt woordvoer*der Hendrik Moeremans. ‘Een paar weken geleden is nog een ha*zelmuis gespot, terwijl die nor* maal gezien al vanaf oktober in winterslaap moet zijn. En wie het bos in stapt, kan nog paddestoe*len zien. Voor hen is de winter nooit begonnen.

Bron: De Standaard, 30/1
Mening: Ik merk zelf ook dat de vogels 's ochtends vroeg al terug beginnen te fluiten. Een echte winter hebben we tot nu toe nog niet gehad. Het was af en toe koud maar niet vaak onder nul. Nu begint het echter kouder te worden en dat is niet goed voor de dieren. Vele van hen kwamen al uit hun winterslaap wat maakt dat er een kans is dat ze de winter, dit volgens mij nog moet komen, alsnog niet overleven. Enkele jaren terug hadden we pas sneeuw eind februari. Er is een kans dat het dit jaar weer zo zal zijn.
Of deze 'late' of 'warme' winter een gevolg is van global warming weet ik niet. Echt normaal is het toch niet, al zijn we wel al gewend aan een gek klimaat ik België.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 30th January 2014, 22:52
Sofie.DeWolf Sofie.DeWolf is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2011
Locatie: Nijlen
Posts: 1,020
Dieren paren te vroeg door zachte weer

Niet enkel dieren zijn in de war, ook planten weten zich geen raad met deze weersomstandigheden. Er zijn verscheidene bomen die al blaadjes hebben. Dit is niet goed! Als het in februari gaat vriezen (zoals vorig jaar) zullen al deze bladeren bevriezen. Deze bladeren zullen bij gevolg afsterven en de boom zal de negatieve gevolgen ervan zeker ervaren.
Er zijn ook bloemen die nu al in bloei zijn. Deze bloemen zullen ook sterven als het gaat vriezen. Daarom hoop ik dat de winter gewoon voorbij gaat en we deze keer geen sneeuw krijgen.
Ik weer dat er mensen zijn die graag sneeuw willen zien in de winter, maar ik vind dat het belangrijker is dat planten en dieren verder kunnen blijven leven. Iemand die echt graag sneeuw wil zien kan altijd op vakantie gaan naar een ski-oord.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 15:56.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.