actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > WERELD > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 30th November 2010, 22:53
Tom Auwerx's Avatar
Tom Auwerx Tom Auwerx is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Schoten
Posts: 23
Rel rond naaktkalender met 'lesbische' Barbiepop

Rel rond naaktkalender met 'lesbische' Barbiepop

Speelgoedgigant Matell overweegt gerechtelijke stappen tegen twee kunstenaars die een naaktkalender hebben gemaakt met naakte Barbiepoppen. Bovendien worden de poppen op sommige foto's afgebeeld in 'lesbische poses'.
De Argentijnse ontwerpers Breno Costa en Guilherme Souza beweren dat ze de bijzondere kalender in samenwerking met Matchbox gemaakt hebben. Dit is vreemd genoeg een dochterbedrijf van Matell.

Aanklacht
Op sommige maanden van de kalender beelden Costa en Souza de meestverkochte pop ter wereld in volle naaktheid af. Andere maanden wordt Barbie dan weer getoond in een intieme verstrengeling met een andere blote pop. De ontwerpers beweren dat de kalender een aanklacht is tegen seks als allesoverheersend reclamemiddel.

Ongehoord
Bij Matell kan men er niet mee lachen. "Wij hebben niets te maken met deze kalender", zegt woordvoerster Stephanie Wegener. "We willen in geen geval dat Barbie op deze wijze wordt afgebeeld, op de koop toe met ons logo. Wij stappen hiermee naar de rechter".

bron :

www.hln.be


Eigen mening:

Ophef rond een "naakte" pop. Dit heeft niets te maken met echt naakt het is gewoon een pop. Het enige waar Matell zich druk mag om maken is de eventuele copyright die op op Barbie geplaatst is, maar voor de andere redenen zoals dat dit schandalig is gaat erover. Het is en blijft een pop meer niet. De twee kunstenaars hebben hierbij wel zeer goed de aandacht getroffen van veel mensen omdat dit eigenlijk nieuw is. Hun bedoeling daar in tegen zal niet door iedereen begrepen worden op deze manier. Maar ze hebben wel lef genoeg om het op zijn minst te proberen voor de wereld iets duidelijk te maken.

En wat er in de titel staat is weer smaak vermaak. Omdat Barbie samen met een andere pop op intieme wijze wordt afgebeeld krijgt ze meteen een vorm van stempel op haar. En in de inleiding staat er 'Lesbische poses', gaat men nu zeggen welke poses als lesbisch bestempeld worden? Dan zijn er veel fotomodellen die 'lesbisch' genoemd kunnen worden denk ik.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 30th November 2010, 23:10
Davy.Lostermans's Avatar
Davy.Lostermans Davy.Lostermans is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Herenthout
Posts: 51
We zitten momenteel in een wereldmaatschappij waar alles mag of toegelaten word en tegelijkertijd ook terug wordt verboden of verbannen.

Matell zit volgens mij ook een beetje verveeld met copyrightschending volgens mij. Hun handelsmerk wordt door het slijk gehaald in hun ogen. Precies een boer die hongerige kraaien van zijn erf wil verjagen met een tweeloop.
Copyright hunten is de laatste tijd in precies, nieuwe trend?
Sabam begint in dezelfde richting te gaan denken. Er was een tijd waarop kappers en onthaalmoeders muziekrechten moesten gaan betalen op het afspelen van muziek tijdens hun werkuren. Gelukkig is dat nooit doorgevoerd.
Matell is belachelijk bezig. Straks klagen ze me nog aan omdat ik een foto op mijn facebook zou hebben staan van men nicht die het hoofd van een barbie wil afrukken".
Seksuele poses? Kunst kennen zij niet blijkbaar. Hebben ze schrik dat de poppen aids krijgen ofzo of zwanger geraken?
Zij hebben vroeger Barbie ontworpen als de personificatie van de perfecte vrouw die bestaat. De uitvinder was nu wel een vrouw, maar dan nog. Ze had maten die onmogelijk waren om in realiteit te kunnen. Pas op, plastische chirurgie kan tegenwoordig wonderen doen bij vrouwen. Sommige van die vrouwen die dit willen, hebben Jeff Hoeyberghs al in speed-dial staan.
Een tijd geleden heeft Matell na een tsunami van reacties, de poppen aangepast naar een meer "realistische" vorm. Hierbij kwam seksualiteit ook nochtans sterk naar voren.
Dit is echt muggenziften!

Ik vind het nochtans een heel positief en kunstgericht concept. Het wordt op een originele manier naar gebracht dat holebi zijn een deel uitmaakt van onze leefwereld. Het zijn keuzes die men maakt in deze wereld en mensen moeten gewoon begrip hiervoor tonen.

Open minded thinking is blijkbaar een concept dat een overgroot deel van de mensen in deze wereld nog niet kennen. Het einde van de laatste pagina van de bijbel of de koran is niet het einde van het denken. De boekranden zijn niet de grenzen van ons denken. Leer denken voor jezelf en niet wat geschreven als handleiding voor hoe mensen hun leven moeten leiden. Leid het leven zoals je zelf wil, maar hou rekening met je medemens.

Laatst aangepast door Davy.Lostermans : 30th November 2010 om 23:28.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 14:40.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.