actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > MILIEU / GEZONDHEID / MENSENRECHTEN > Gezondheid
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 1st November 2010, 11:30
nelleke.aerts nelleke.aerts is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Testelt
Posts: 83
"Alcohol is schadelijker dan heroïne of crack"

Op een schaal van gevaarlijkheid van 0 (geen gevaar) tot 100 (extreem gevaarlijk) haalt alcohol een score van 72. Heroïne komt uit op 55, crack op 54. Heroïne, crack (afgeleid uit cocaïne) en methamfetamines zijn wel dodelijker dan alcohol.
Maar als rekening wordt gehouden met de effecten voor de samenleving, is alcohol het gevaarlijkst zo stelt een studie gepubliceerd in het medische tijdschrift The Lancet. "De huidige systemen voor de classificatie van drugs houdt weinig verband met hun echte schadelijkheid", concludeert de studie.

De onderzoekers werkten een eigen evaluatiesysteem uit voor verschillende soorten drugs. Zowel de schadelijke effecten op het lichaam als de kosten voor het gezondheids- en het gevangenissysteem werden opgenomen.

De auteurs pleiten er dan ook voor alcohol harder aan te pakken. "Dat is nodig wil je een waardig en noodzakelijk gezondheidsbeleid voeren", klinkt het.

Alcohol is een sociaal erg aanvaarde drug, waarbij overmatig gebruik wordt geaccepteerd, en de gevolgen worden genegeerd. Uit een ander onderzoek bleek ook al dat de werkelijke kost van een pakje sigaretten veel hoger ligt: zo'n 108 euro, als alle factoren worden meegerekend. (belga/edp)

Bron: www.demorgen.be

Wordt het niet eens stilaan tijd dat we onze ogen openen voor de gevaren van alcohol? 14-15 jarige jongeren die uitgaan en een hele avond wodka-cola, wodka-redbull of 'shotjes' drinken. Het is geen uitzondering meer. Jongeren onder de 16 zouden geen alcohol mogen kopen, toch wordt hier tijdens het uitgaan blijkbaar een uitzondering op gemaakt. En dan heb ik het nog niet over de 'ouderen' die de gevaren niet inzien. Tijd om serieus aan de alarmbel te trekken en actie te ondernemen...
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 1st November 2010, 11:45
p4u12767 p4u12767 is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Herenthout
Posts: 133
Ik vind inderdaad ook dat er te weinig aandacht besteed wordt aan alcoholmisbruik. Alcohol maakt zoveel stuk: lichaam, geest, relaties, ... Alle jongeren krijgen op school wel voorlichting over drugs maar veel te weinig over alcohol. En zoals Nelleke zegt kan men daar nog veel makkelijker toegang tot krijgen. Ik pleit dus ook voor een strengere aanpak en meer sensibiliseringsacties.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 1st November 2010, 11:51
LuytenLieselot LuytenLieselot is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Hulshout
Posts: 127
Volgens mij zijn velen zich niet bewust van het feit dat alcohol een drug is.
Het artikel zegt ook dat alcohol sociaal aanvaard is en dat is ook zo,niemand kijkt nog op als jongeren een pintje drinken. En daar schuilt natuurlijk het gevaar voor verslaving. Ik denk dat de stelling van het artikel wel klopt, als men al de punten in acht neemt is alcohol een schadelijk drug. De overheid onderneemt wel maatregelen, zoals alcohol controles, maar ik denk vooral dat ieder persoon zelf "volwassen" genoeg moet zijn om hierin zijn verantwoordelijkheid te nemen.
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 1st November 2010, 11:58
Yoeri van Helvoirt Yoeri van Helvoirt is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2010
Locatie: Tilburg
Posts: 81
Ik ben het er ook mee eens dat alcohol een erg gevaarlijke drug is en dat veel jongeren niet inzien hoe gevaarlijk het is. Vooral door verschillende alcohol gerelateerde 'spelletjes' onder jongeren (bijvoorbeeld het coma-zuipen) ziet de jeugd de ernst ervan helemaal niet meer in. Wel vind ik de cijfers uit het onderzoek een beetje krom. Alcohol word namelijk op een veel grotere schaal gebruikt dan crack en heroïne, uiteraard komt dan uit het onderzoek dat alcohol schadelijker is voor de maatschappij dat de andere drugs. Wel zou er strenger gecontroleerd mogen worden in supermarkten en kroegen. In Nederland staat tegenwoordig bij elke coffeeshop een beveiligingsmedewerker voor de deur die van iedereen, jong en fit of oud en bejaard, een legitimatiebewijs vraagt om te controleren of degene wel echt minstens 18 is. Misschien is dit ook een idee voor de drankhandelaar?
Met citaat antwoorden
  #5  
Oud 1st November 2010, 13:07
Sander.Bogaerts Sander.Bogaerts is offline
Don't jugde me.
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Balen
Posts: 66
Ik hoop als jullie over jongeren spreken dat jullie "onze" leeftijdscategorie daar ook nog bij rekenen. Want ik zie ook dat "wij" alles behalve verantwoordelijk kunnen omgaan met alcohol. En als ik zie dat de "oudere" generatie niet "volwassen" genoeg is om met alcohol om te gaan, hoe kan je de verwachten dat de jongeren wel "volwassen" genoeg moeten zijn.

Jongeren mogen geen alcohol kopen onder de 16 en geen sterke drank onder de 18. Dat is er al bij wet. De wet naleven is een andere zaak. Het zelfde geldt voor sigaretten. Er zijn altijd wel alternatieven om er aan te geraken.
__________________
"These are my principles. If you don't like them, I have others." - G. Marx.
Met citaat antwoorden
  #6  
Oud 1st November 2010, 14:16
Sanne.Cocx Sanne.Cocx is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Feb 2010
Locatie: Rijkevorsel
Posts: 132
Dat er een wettelijke regeling is i.v.m. alcoholgebruik is positief. Maar deze moet natuurlijk wel nageleefd worden en daar loopt het al mis ...
Maar alcohol blijft een drug, op de leeftijd van 15 maar ook op je 54ste.
In de cursussen van mijn zus (psychiatrische verpleegkunde) las ik dat personen die alcoholische dranken nuttigen onder de leeftijd van 16 veel meer kans hebben om later een alcoholprobleem te ontwikkelen.
Of dit werkelijk zo is of niet, maakt voor mij niet echt een verschil als ik nadenk over de wetgeving. Maar het geeft wel een extra motivatie om deze wetgeving ook na te komen.

Naar mijn mening beschikken we over te weinig objectieve gegevens over alle soorten drugs.
Hoe kan je weloverwogen beslissen of je alcohol drink of niet als je de gevolgen niet kent? Het is sociaal aanvaard dus mensen zien de gevaren vaak niet in.

Een artikel als dit zou de mensen moeten doen inzien dat alcohol en sigaretten ook drugs zijn en er de gevaren van inzien en het niet gebruiken als middel om het gevaar van drugs als heroïne of crack te minimaliseren.
Met citaat antwoorden
  #7  
Oud 1st November 2010, 19:47
Niel.OpdeBeeck Niel.OpdeBeeck is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2009
Locatie: Herenthout
Posts: 70
Is sensibiliseren en campagne voeren zinvol?

Ik ga er mee akkoord wat er hier beneden allemaal vermeld wordt maar toch stel ik mij de vraag ofdat sensibiliseren en campagne voeren bij de jeugd nog wel zinvol is. Volgens mij heeft het juist een averechts effect op de jeugd want kijk naar de campagnes tegen roken, de statistieken bewijzen dat ondanks de campagnes de jeugd extreem meer rookt. jonge mensen zetten zich dikwijls af tegen de wijsheid en de regelneverij van de volwassenen en politici.
Met citaat antwoorden
  #8  
Oud 2nd November 2010, 11:00
Belinda.Vandenbempt Belinda.Vandenbempt is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Boechout
Posts: 175
Ik vind dit een dubieus artikel. Of je nu verslaafd bent aan heroïne, alcohol of sigaretten, het blijft een verslaving en dat betekent dat je zowel fysiek als psychisch afhankelijk bent van iets wat je lichaam op termijn kapot maakt. In het artikel spreekt men niet eens over medicatieverslaving, wat ook veel voorkomt en uiterst gevaarlijk is.

Reclame op sigaretten werd in het verleden afgeschaft, maar hoe kan het dan dat dit voor alcohol en geneesmiddelen wel getolereerd wordt? In de media wordt het dikwijls nog aangeprezen door bekende en goed uitziende personen.

Verder moet men een kat een kat noemen. Zolang de kassa rinkelt, blijft men ogen dichtknijpen. Het programma "Volt" op Eén laat soms testpersonen anoniem op pad gaan om het verkoopgedrag van winkeliers na te gaan. In een test, waarbij kinderen (je zag goed dat het kinderen waren beneden de 16 jaar) op pad werden gestuurd om alcohol te kopen, ging alles zeer vlot. Winkeliers, noch cafébazen hadden blijkbaar een geweten dat knaagde. Zelfs de zwaardere bieren werden zonder verpinken gepresenteerd. Idem dito met sigaretten. Je zou natuurlijk kunnen argumenteren dat er steeds achterpoortjes te vinden zijn. Ze kunnen oudere personene inschakelen om toch aan hun waar te komen, maar zo wordt het alleszins moeilijker.

Hoe kan de overheid in alle laksheid aanzien dat geen enkele discotheek nog drugvrij is? Zelf woon ik in de buurt van La Rocca. Wanneer je daar op maandagmorgen voorbijrijdt, dan zie je daar mensen in halfnaakte toestand buiten komen (ook wanneer het buiten -10°C is). Zij voelen zelfs niet meer dat het koud is. Sommigen durven plots voor je auto springen. Het valt mij steeds op dat er auto's op de weg geparkeerd zijn met een Franse of Nederlandse nummerplaat. Twee keer raden wat deze personen hier komen doen. Dansen?

Ik vrees het ergste voor de toekomst. Er zullen ontwenningsklinieken te weinig zijn wanneer er niet serieus wordt ingegrepen.
Met citaat antwoorden
  #9  
Oud 2nd November 2010, 17:16
Matthias.Krols Matthias.Krols is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Oud-Turnhout
Posts: 108
Ik stel mij toch wel de nodige vragen bij dit artikel.
Ik ben het volledig eens met het feit dat alcohol enorm schadelijk is. Maar schadelijker dan heroïne? Heroïne is een enorm verslavende drug, terwijl alcohol toch vele minder verslavend werkt. De dag nadat je dronken bent geweest, zal je meestal een afkeer hebben van alcohol (er zijn natuurlijk uitzonderingen zoals alcoholisten). Aan heroïne zal je de volgende dag echter opnieuw nood hebben. Het werkt zo verslavend dat je er steeds meer van nodig hebt. Dan kan je toch wel stellen dat je sneller zult plooien van heroïne dan van alcohol.
Ik begrijp het doel van dit artikel, maar het is in mijn ogen verkeerd naar de buitenwereld gebracht. Nu zijn er misschien jongeren die zullen denken van: Als heroïne minder schadelijk is dan alcohol, dan kan ik dat ook wel eens proberen...
Met citaat antwoorden
  #10  
Oud 9th November 2010, 18:46
vinceloots vinceloots is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: arendonk
Posts: 54
"Alcohol is schadelijker dan heroïne of crack"

Wat zijn de risico's van heroïne?
Het grootste risico van heroïne is dat je vrij snel verslaafd raakt. Deze drug is zo verslavend dat het bijna niemand lukt het spul de baas te blijven. Als je stopt met gebruiken begint je lijf te sputteren. En niet zo'n beetje ook. Je wordt behoorlijk ziek.
Behalve de verslaving zitten er aan het gebruik van heroïne nog meer risico's vast. Heroïne wordt op verschillende manieren gebruikt. Men kan het roken, snuiven, spuiten en chinezen. Chinezen is het met een kokertje inhaleren van verdampte heroïne. Bij het spuiten wordt de heroïne in water opgelost en met een injectienaald in een bloedvat gespoten.
Bij het spuiten heb je extra gevaren: door het gebruik van vuile spuiten of spuiten van anderen kun je allerlei infecties en ziektes krijgen: aderontstekingen, geelzucht of AIDS.
Heroïne is ontzettend duur en er zit vaak allerlei rotzooi in. Bijvoorbeeld zout, suiker, vim en rattengif. Soms wordt er zelfs zo'n rotzooi in gestopt dat mensen er ziek van worden of dood van gaan.

bron:http://www.e-gezondheid.be/drugs/vr...isico-s-heroine

Risico’s van alcoholgebruik

Op korte termijn

Als je alcohol gedronken hebt, kan je de dag erna last hebben van een ‘kater’: je voelt je moe en misselijk en hebt dorst. De vermoeidheid ontstaat omdat je onder invloed van alcohol langer doorfeest dan je eigenlijk kan. De misselijkheid en de hoofdpijn worden veroorzaakt door de scheikundige bijproducten die in de alcoholhoudende drank aanwezig zijn (in wijn bijvoorbeeld zijn er een zeshonderdtal scheikundige producten op te sporen) en door de negatieve effecten van afbraakproducten van de alcohol zelf. Bovendien zorgt alcohol ervoor dat er via de urine meer vocht wordt afgescheiden dan dat er via de drank wordt opgenomen. Daardoor geraak je uitgedroogd en krijg je dorst.

Alcohol verhoogt misschien wel de zin om te vrijen, maar het vermindert veelal de seksuele prestaties en kan op de duur potentieproblemen veroorzaken.

Wie in één keer te veel drinkt, kan een 'black-out' hebben. Hoewel je in dronken toestand nog bij bewustzijn was, kan je je achteraf niet meer herinneren wat je allemaal gedaan hebt.

Wie dronken is kan nog moeilijk risico's inschatten. Iedereen kent de gevaren van alcoholgebruik in het verkeer en de mogelijke gevolgen daarvan. Ook op het werk en tijdens de vrije tijd kan het aanleiding geven tot ongevallen, verkeerde beslissingen, ...

Alcohol kan roekeloosheid en agressie uitlokken en leiden tot waaghalzerij, vechtpartijen, maar ook tot opdringerigheid of ongewenste seksuele intimiteiten.

Op lange termijn

Alcoholmisbruik kan op lange termijn het ganse lichaam aantasten. Het best gekend is de beschadiging van de lever (ontsteking, vetopstapeling, cirrose), de pancreas en de hersenen. Onderzoek toont aan dat er een verband is tussen alcoholgebruik en diverse vormen van kanker (mond, keel, slokdarm, lever, dikke darm, borst).

Alcohol wordt soms als 'slaapmutsje' gebruikt, maar is eigenlijk een slecht en riskant slaapmiddel. Het inslaapeffect dat je misschien in het begin ervaart, verdwijnt of vermindert bij regelmatig drinken, zodat je geneigd bent om meer te drinken (met kans op afhankelijkheid). Bij overmatig drinken slaap je slecht, vaak onrustig, minder lang en zeker niet verkwikkend.

Wie teveel alcohol drinkt, kan op termijn last krijgen van overgewicht. Het lichaam heeft immers de neiging eerst de alcohol te verbranden en komt niet meer toe aan de vetverbranding, waardoor vetopstapeling ontstaat en je gaat verdikken.
Anderzijds bevatten de meeste alcoholhoudende dranken, in vergelijking met gewone voeding, erg weinig voedzame stoffen zoals eiwitten en vitaminen. Op die manier ontstaan tekorten en kan wie te veel drinkt op de duur vermageren, ondervoed en verzwakt raken.

Wie lang alcohol misbruikt, krijgt ook last van geheugenstoornissen, soms gelijkend op vroegtijdige dementie.

Alcoholgebruik zorgt ervoor dat je je gedrag en emoties minder in de hand hebt. Op lange termijn kunnen echte karakterveranderingen ontstaan.

Afhankelijkheid

Bij alcoholmisbruik ontstaan zowel lichamelijke en geestelijke afhankelijkheid als tolerantie (dit laatste wil zeggen dat je steeds meer alcohol nodig hebt om hetzelfde effect te voelen).
Wanneer je gewoon bent veel alcohol te drinken kan er een lichamelijke afhankelijkheid ontstaan, waardoor plots stoppen of sterk verminderen gepaard kan gaan met ontwenningsverschijnselen zoals beven, zweten, zenuwachtigheid, onrust, angst, braken en slapeloosheid. Soms kunnen levensgevaarlijke situaties ontstaan: een aanval van epilepsie of een delirium tremens (dagenlang onrustige slaap of slapeloosheid, angstaanvallen, beven, hallucinaties, transpireren, koortsaanvallen, versnelde hartslag, soms zelfs een coma).

bron:http://www.druglijn.be/info_drugs/d...os_gebruik.html

eigen mening: Als je de risico’s van deze twee drugs vergelijkt, wordt al snel duidelijk dat de schadelijke gevolgen van heroïne aanzienlijk groter zijn dan die van alcohol. Ik denk dus dat het een beetje overdreven is om te insinueren dat alcohol schadelijker is dan heroïne. Dit neemt natuurlijk niet weg dat alcohol ook zeer schadelijk kan zijn.
Met citaat antwoorden
  #11  
Oud 10th November 2010, 10:11
Belinda.Vandenbempt Belinda.Vandenbempt is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Boechout
Posts: 175
Ik denk dat het er vooral over gaat dat men zeer gemakkelijk aan alcohol kan geraken en dat dit op veel grotere schaal gebruikt wordt dan heroïne. Alcohol is betaalbaarder en sociaal aanvaard. De combinatie van alcoholmisbruik en het zich begeven in het verkeer zijn zeer gevaarlijk en in veel gevallen (kijk even de statistieken van weekendongevallen na) dodelijk. Een heroïne-verslaafde is ook een gevaar, maar - nuchter bekeken - meestal slechts voor zichzelf.

Daarnaast geloof ik dat elke verslaving een extra kost betekent voor de ziekteverzekering. Alcoholverslaving betekent zelfmoord op iets langere termijn terwijl heroïne je lichaam op kortere tijd om zeep zal helpen. Ondanks alle medische zorgen (psychiaters, ontwenningsklinieken, ...) zijn er weinig mensen die van hun verslaving af geraken.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 01:37.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.