actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > WERELD > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 17th November 2011, 11:25
Gilles.Knuts Gilles.Knuts is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2011
Locatie: Hasselt
Posts: 50
Benetton trekt foto van kussende paus en imam terug

Het Italiaanse kledingmerk Benetton doet opnieuw stof opwaaien met een controversiële reclamecampagne. De campagne heeft als baseline Unhate en speelde onder meer een foto uit waarop paus Benedictus XVI de imam van de Al-Azhar moskee in Egypte op de mond kust. Het Vaticaan protesteerde heftig en de foto werd teruggetrokken.

De nieuwe campagne werd gisteren gelanceerd en bevat ook fotomontages van de Duitse bondskanselier Angela Merkel die de Franse president Nicolas Sarkozy kust. De Amerikaanse president Barack Obama is dan weer te zien samen met de Chinese president Hu Jintao.

De campagne die volgens het bedrijf "de cultuur van haat in al haar vormen wil bestrijden" lokte meteen heel wat reacties uit. Maar het Vaticaan dreigde ook met juridische stappen. "Dit toont een ernstig gebrek aan respect voor de paus, het is beledigend voor de gelovigen, het is een duidelijk voorbeeld van hoe reclame de basisregels van respect kan schenden door aandacht te zoeken door provocatie", luidde het in een mededeling.

Vlak bij het Vaticaan hing gisterochtend een grote print van de foto, maar die werd later op de dag verwijderd. Benetton verontschuldigde zich voor het feit dat het beeld de gevoeligheden van de paus gekwetst had en haalde het beeld uit de campagne.

Benetton kwam in de jaren 90 geregeld in het nieuws met de controversiële foto's van de Italiaanse fotograaf Oliviero Toscani. Zo toonde hij onder meer beelden van een non die een priester kuste en van terdoodveroordeelden.


Bron: Deredactie.be
http://www.deredactie.be/cm/vrtnieu..._trektfototerug

Mening: Dat moesten ze toch voelen aankomen bij Benetton.
Dezelfde paus die even geleden zich zo lang heeft verzet tegen de condoom en dergelijke, willen ze nu even kussend afbeelden.
Natuurlijk is dat maar gewoon om de kranten te halen zodat er belangstelling voor hun campagne komt, maar dit is toch een té opzichtige manier.
Ik vraag mij dan ook af of dit nu goed of slecht zou uitpakken voor hun verkoopcijfers.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 17th November 2011, 12:14
Caroline.vanHulzen Caroline.vanHulzen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2011
Locatie: Tongerlo
Posts: 79
Ik vind het zeer goed dat ze de campagne hebben teruggetrokken. Ik heb de foto's gezien en ik vond het ook geen mooi zicht. Ook is het voor de mensen op de foto's ( de paus, Barack Obama, Sarkozy,.. ) toch ook geen pretje. Ik snap ook niet dat Benetton deze campagne gestart heeft, wat willen ze hier in godsnaam mee bereiken? Door deze twee mensen te zien kussen ga ik hun kleren niet kopen hoor. In een ander artikel werd er gezegd dat Benetton hiermee verzoening wil oproepen, volgens mij kunnen ze die taak beter overlaten aan professionals.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 17th November 2011, 14:22
Maximous Maximous is offline
Michael.Stouten
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Arendonk
Posts: 72
Dit is geweldige reclame! Niet alleen vanuit persoonlijk vlak vind ik deze campagne geslaagd, ook vanuit het standpunt van Benetton is deze campagne nu al geslaagd. Nog voor de Benetton printmedia begon te verspreiden, was het nieuws al rond dat ze shockerende beelden gingen rondsturen. Uiteraard snap ik dat een kussende paus ontoelaatbaar is in een gelovig land als Italië.

Gewone reclame's vallen niet meer op, omdat ze té gewoon zijn. Reclame zoals deze haalt zelfs het nieuws in zowat alle media; iets waar alle merken over dromen. Dit soort reclame wordt meer en meer de norm. Er is zelfs al een nieuwe naam bedacht voor zo'n soort reclame: shockvertising.
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 17th November 2011, 20:08
Britt.VanLooveren Britt.VanLooveren is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2011
Locatie: Zoersel
Posts: 144
Ik was daarjuist het nieuws aan het bekijken en heb de campagne van Benneton gezien. Ik vind dit persoonlijk geen goede campagne. Als je Duitse bondskanselier Merkel ziet kussen met de Franse president Sarkozy of een kussende paus dan verwacht je kritiek van over heel de wereld. Ik begrijp het Italiaanse kledingmerk niet. Verwachten ze nu dat door deze reclamecampagne hun verkoopcijfers gaan stijgen? Wat hebben deze beelden te maken met kleren? Al een geluk dat het merk er nog bij opstaat anders heb je er totaal geen idee van dat dit een stunt is van Benneton. Ze halen wel de media maar is dit nu positief of negatief voor het merk?
Met citaat antwoorden
  #5  
Oud 18th November 2011, 15:12
Esther Lambrechts Esther Lambrechts is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Wiekevorst
Posts: 89
Ik vind deze campagne goed, maar ook slecht.

Goed, omdat ik inderdaad ook vind dat er meer verdraagzaamheid moet zijn tussen de mensen en tussen verschillende godsdiensten. Als dit verwezenlijkt wordt zou de wereld een betere plaats zijn en zou het leven veel mooier kunnen zijn. daarom vind ik het wel een rake campagne, Benetton neemt geen blad voor de mond en 'zegt' waar het op staat en dat vind ik mooi.

Slecht, omdat ik het toch wel een beetje onrespectvol vind om foto's van mensen te gebruiken waarmee zij waarschijnlijk zelf helemaal niet mee kunnen lachen. Hier heb ik het dan bijvoorbeeld over paus Benedictus XVI.

Het is een slimme manier om zo in de media te komen en op deze manier meer bekendheid te verwezenlijken (zodat er misschien mensen sneller de winkels van Benetton zullen binnenwandelen), maar ik persoonlijk ga zeker niet, ook al vind ik de foto's wel raak, door deze campagne hun winkels binnenwandelen, want ik vind hun kleding maar niets. Maar ook dat is natuurlijk mijn persoonlijke mening en voorkeur.
Met citaat antwoorden
  #6  
Oud 18th November 2011, 16:35
lennert.jensen lennert.jensen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2011
Locatie: Westmalle
Posts: 24
Ik vind de campagne eerlijk gezegd zeer geslaagd. ze is immers niet bedoelt om mensen te beledigen. Merkel, Sarkozy, de Paus,... zijn nu eenmaal iconen van onze huidige wereld en het is dan ook normaal dat deze hiervoor gebruikt worden.
Persoonlijk vind ik de reactie van het Vaticaan zelfs grenzen aan censuur.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 19:44.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.