actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 4th February 2010, 14:36
Sanne.Cocx Sanne.Cocx is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Feb 2010
Locatie: Rijkevorsel
Posts: 132
DNA-test moet serieverkrachter ontmaskeren

MOL/BALEN/GEEL - Het gerecht in Turnhout organiseert een DNA-onderzoek om een serieverkrachter te ontmaskeren die al zes jaar in de regio actief is. De speurders contacteren daarvoor een aantal mannen tussen 30 en 45 jaar uit de regio Mol, Balen en Geel om vrijwillig een DNA-staal af te staan.

De voorbije jaren werden in Mol, Balen en Geel zes vrouwen en jonge meisjes aangerand. Uit het onderzoek zou blijken dat het steeds om dezelfde dader ging. Er zijn sterke aanwijzingen dat de verkrachter in één van de drie gemeenten woont. Het gerecht hoopt dat DNA-sporen die werden gevonden bij een aantal van de slachtoffers nu naar de dader zullen leiden.

'Doordat het dossier van Ronald Janssen breed werd uitgesmeerd in de media, kwamen er heel wat nieuwe tips binnen rond de bewuste serieverkrachter', vertelt procureur Jan Poels van het Tunhoutse parket. 'Bovendien hebben we sinds het laatste feit een speciale taskforce opgericht met politie Geel, politie Mol en de federale gerechtelijke politie. Zij staan in constant overleg met elkaar.'

'Om de verschillende tips nauwkeurig na te trekken zijn, we gestart met DNA-afname op vrijwillige basis. Personen die door de onderzoekers naar voren worden geschoven als mogelijke dader, vragen we een DNA-staal af te geven', zegt Poels. In totaal gaat het om enkele tientallen personen.
'Op die manier hopen we het net rond de verkrachter te sluiten. Volgens getuigenissen zoeken we een persoon tussen de 30 en 45 jaar. Dat wil echter niet zeggen dat we 7.000 verschillende DNA-stalen gaan afnemen van iedereen die aan die beschrijving voldoet. We concentreren ons op de personen die de onderzoekers naar voren schuiven.

Bron: De Standaard Online

Op www.hln.be las ik een artikel i.v.m. hetzelfde onderwerp dat het de eerste keer is dat er in België een dergelijk grootschalig onderzoek plaatsheeft. Het onderzoek dreigt duur te worden aangezien een DNA-test minstens €275 kost.

Dit artikel wordt op verschillende sites besproken. Vele reacties zijn eerder negatief.
Sommige mensen vinden dat het te duur is. Als je naar de algemene financiële toestand van België kijkt, kan ik deze opmerking wel begrijpen. Voor mij is veiligheid toch belangrijker.
Maar op hln.be las ik dat het parket benadrukt dat de DNA-stalen op vrijwillige basis afgeleverd worden. Ik denk dat de dader zich niet vrijwillig zal laten testen.
Als dat zo is, zal dit onderzoek er enkel toe leiden dat men een aantal verdachten kan uitsluiten. Dat is niet onbelangrijk.
Maar zal dit ook leiden tot het uiteindelijke doel, het vinden van de dader?
Zo ja, zal hij dan ook gestraft worden? Want daar knelt het schoentje alweer.
Het is duidelijk dat vele mensen hun twijfels hebben bij het Belgisch gerechtssysteem.
Daarnaast zijn er ook personen die negatief reageren op dit onderzoek omwille van de privacy.
Met deze stelling ga ik niet akkoord. De dader moet gestopt en gestraft worden. Is uw privacy belangrijker dan uw veiligheid of die van uw dochter,zus,vriendin,…?

Ik vind het een zeer goed dat men investeert in het bestraffen van misdrijven.
Maar zal dit onderzoek hiertoe leiden?
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 21:04.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.