actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 30th March 2018, 12:02
Jolien.R*ns Jolien.R*ns is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2016
Locatie: Geel
Posts: 68
Belgische fruittelers ongerust over magere oogst

De Belgische fruittelers zijn ongerust. Er zijn dit jaar minder bloemknoppen dan normaal en dat kan resulteren in een magere oogst. Kan? ‘Dit is wel heel vroeg beginnen roepen’.

Minder bloemknoppen betekent minder bloemen, minder bloemen betekent minder oogst. De Limburgse fruittelers slaan alarm: na rampjaar 2017 dreigt nu ook de oogst in 2018 tegen te vallen.

‘Ja, er zijn minder knoppen dit jaar. Dat staat vast.’ Dat zegt Kris Jans, sitemanager bij BelOrta in Borgloon, de grootste coöperatieve groente- en fruitveiling van België. Maar leidt dat automatisch tot een mindere oogst?

‘Dit is wel heel vroeg beginnen roepen,’ reageert Luc Vanoirbeek, woordvoerder van de Boerenbond. Vanoirbeek erkent dat de startsituatie tegenvalt: ‘Dit is als geblesseerd starten aan de start van de Ronde van Vlaanderen. Maar we kunnen nu gewoon nog niet voorspellen wat de oogst zal zijn.’

Daar sluit Jans zich bij aan: ‘Een normaal lenteweertje zal een goeie oogst opleveren’. Volgens Vanoirbeek kun je evengoed met veel meer bloemknoppen toch nog minder oogsten door tegenvallers, zoals stevige vriesnachten later in het jaar. Dat wil wel zeggen dat de telers dergelijke tegenvallers dit jaar zéker niet kunnen gebruiken. Dat beaamt ook Vanoirbeek: ‘Als er nu nog iets gebeurd, dan pas hebben we een probleem.’

Bron: De standaard, 30 maart 2018
link: http://www.standaard.be/cnt/dmf20180330_03438609

Eigen mening:
Ik begrijp de fruittelers hun bezorgdheid, want dit is hun inkomen. Iedereen zou ongerust zijn als je weet dat hierdoor een mogelijk kans is op minder inkomsten. Zij hebben in 2017 ook een enorme tegenslag geleden omwille van het slechte weer. Daarom begrijp ik dat ze hierdoor aan de alarmbel willen trekken. Langs de andere kant begrijp ik meneer Vanoirbeek ook, dat meer bloemknoppen er eveneens voor kunnen zorgen dat je nog minder oogst. Volgens mij moeten de fruittelers de hoop nog niet opgeven, want de kans is groot dat we een geweldige zomer krijgen. Dit zeggen ze toch steeds; een strenge winter is een goede zomer. Dus laat het zonnetje maar komen!
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 10:33.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.