actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 27th March 2012, 09:58
Esther Lambrechts Esther Lambrechts is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Wiekevorst
Posts: 89
Nederlandse studenten komen vaker in goedkopere België studeren

Nederlandse studenten wijken steeds vaker naar ons land uit om te studeren. Niet dat het niveau in Nederland lager ligt, maar de prijs om te studeren is bij onze noorderburgen aanzienlijk hoger. De komende jaren wordt nog een sterkere toename verwacht.
In Vlaanderen betalen studenten ongeveer 578,80 euro inschrijvingsgeld, terwijl studenten in Nederland 1.713 euro moeten neertellen. Een tweede studie kan zelfs al gauw 10.000 euro per jaar kosten. Daarom trekken veel Nederlandse studenten naar Antwerpen en Leuven.

Straks zal ook de basisbeurs in de masteropleiding wegvallen, waardoor nog meer Nederlanders zullen overwegen om over de grens te gaan studeren. Volgens een studie willen Nederlanders nochtans liever niet in het buitenland gaan studeren en zo is België vanwege de taal een aantrekkelijk alternatief.

Vooral studenten in de richtingen geneeskunde en dierengeneeskunde kwamen tot nu toe in België studeren, aldus Rosa Becker, adviseur bij Nuffic, een organisatie die zich bezighoudt met internationale samenwerking in het hoger onderwijs. Volgens haar is er ook al veel kritiek uit Vlaanderen gekomen, omdat het de zwakste studenten waren die de oversteek maakten

Bron: http://www.hln.be

Mening: Ik vind het heel erg om te lezen dat Nederlandse studenten naar ons land moeten komen om voordeliger te kunnen studeren! Hiermee bedoel ik niet dat ik niet wil dat ze naar hier komen, want ze zijn welkom, maar ik vind het triest voor hun dat ze zo 'ver' naar een hoge school of universiteit moeten gaan om iets te kunnen studeren waarvoor ze interesse hebben.

Eigenlijk vind ik het zelfs schandalig dat de kosten in Nederlands zo hoog oplopen voor een goede opleiding! In deze maatschappij is het zo goed als vereist om verder te studeren en een goed diploma te behalen, en in Nederlands hebben mensen die het financieel misschien niet zo breed hebben de kans niet om hun kind een diploma van het hoger onderwijs of de universiteit te garanderen. Daarom vind ik dat hier toch iets aan gedaan moet worden. Dit is gewoonweg niet menselijk. Iedereen moet de kans krijgen om te studeren!
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 27th March 2012, 11:40
kaat.vennekens kaat.vennekens is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Kasterlee
Posts: 71
Iedereen moet inderdaad de kans krijgen om te studeren, welke financiële achtergrond je ook hebt.
Waarom de prijzen van het inschrijvingsgeld zo hoog liggen, weet ik niet. Maar op drie jaar tijd is dit al verhoogt met 5,6%, enorm veel dus.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Inschrijfgeld
Misschien is het voor Nederland een manier om de crisis te overleven, of om de schuldenpot te kunnen vullen. Maar dit mag toch niet ten nadele van jongeren en studenten gaan. Als je jezelf nog wil verdiepen in een andere studie kost het je 10.000 euro per jaar, echt onacceptabel!
Jongeren moeten de kans hebben om te studeren, zeker de studenten die het talent ervoor hebben en die het ver kunnen schoppen.
Zij kunnen dan misschien de plaats in nemen van de huidige regering en een correcte manier vinden om de schuldenpot te vullen.
Maar als het onveranderd blijft, ontvang ik graag de Nederlandse studenten in ons land, zodat zij toch aan een democratische prijs kunnen studeren.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 27th March 2012, 11:58
Bart.Wielockx Bart.Wielockx is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Balen
Posts: 106
Dat Nederlanders steeds meer in België komen studeren, vind ik niet echt een probleem. De reden waarom daarentegen lijkt me minder positief. Als alle studenten naar hier kwamen voor het niveau van de opleiding zou het een enorm compliment zijn voor de Belgische scholen. Maar het is zo dat de Nederlandse regering hun eigen studenten lijkt weg te jagen. Door het steeds duurder worden van het inschrijvingsgeld ontneemt de regering toch een basisrecht. Als we dit zouden doortrekken tot in het extreme, komen we tot de situatie waar de rijken hun diploma "kopen" en de gewone bevolking niet verder kan geraken dan een middelbare opleiding. Laten we hopen dat het nooit zo zal evolueren.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 01:30.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.