actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > WERELD > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 29th November 2014, 10:30
Shanice V*n Gorp Shanice V*n Gorp is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2014
Locatie: Beerse
Posts: 88
FBI draait overuren door wapenverkoop op Black Friday

FBI draait overuren door wapenverkoop op Black Friday

De Amerikaanse federale recherche FBI draait overuren door wapenverkopen in de VS op vrijdag. Veel Amerikanen hebben er op Black Friday, de dag na Thanksgiving, voor gekozen een nieuw vuurwapen te halen. De FBI moet alle zeilen bijzetten om achtergrondchecks uit te voeren voor de meer dan 144.000 kopers.

Meer dan 600 medewerkers van de politiedienst werken 17 uur per dag om alle controles goed uit te kunnen voeren. Voor de megaklus zijn 100 extra mensen ingezet en wordt er in het weekend doorgewerkt.

Drie dagen
Bij de aanschaf van een vuurwapen in de VS moeten kopers worden gescreend door de FBI. Die mag daar drie dagen de tijd voor nemen, maar als het in die tijd niet lukt, mag het wapen alsnog verkocht worden. De overheid kan dan niet controleren of de koper gevaarlijk is of een strafblad heeft.

Drie wapens per seconde
Gisteren werden elke seconde drie wapenkopers gescreend. De FBI moet dat tempo volhouden om het werk in drie dagen af te krijgen. Naar verwachting gaan er drieduizend wapenaankopen niet door omdat er niet genoeg informatie over de koper bekend is.

Vorig jaar voerde de FBI 21 miljoen achtergrondchecks uit, waarbij er ongeveer 220.000 verkopen werden geweigerd. De verkoop van vuurwapens kan worden geweigerd als de koper bijvoorbeeld is veroordeeld, een drugsprobleem heeft, een psychische stoornis heeft of oneervol uit het leger is ontslagen.

Bron: De Morgen, 29/11/14
http://www.demorgen.be/buitenland/f...riday-a2136218/

Eigen mening: Ik vind het erg gevaarlijk dat het in de VS nog steeds toegelaten is een wapen te bezitten. Het is zelfs volgens het tweede amendement een grondwettelijk recht. Uiteraard doet de FBI nu een achtergrondcheck, maar doordat ze er drie per seconde moeten doen, vrees ik dat deze controles niet erg grondig gebeuren. Naar mijn mening moet deze achtergrondcheck veel grondiger gebeuren, zo niet is het risico op schietpartijen in bijvoorbeeld scholen erg groot. Op 15 december 2012 was er nog een bloederige schietpartij in een basisschool in Connecticut waarbij veel slachtoffers vielen. (zie http://www.nrc.nl/nieuws/2012/12/15...bezit-oplaaien/)
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 2nd December 2014, 11:29
j*smien.cavens j*smien.cavens is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2012
Locatie: Retie
Posts: 111
Ik ben het helemaal eens. Daarbij vind ik het gevaarlijk dat de FBI nu zeer onnauwkeurig werk uit voert. Door de grote vraag naar wapens is er een kans dat sommige (gevaarlijke) mensen een wapen kunnen kopen, gewoon omdat de FBI geen tijd genoeg had om deze persoon binnen de drie dagen te screenen.
Ik ben ook tegen de wet dat burgers wapens mogen bezitten, het is al genoeg gebleken dat dit negatieve gevolgen heeft (schietacties in verschillende scholen). Het bewijs is geleverd maar toch is het nog steeds toegestaan om een echt vuurwapen te bezitten. Wanneer een kind met een speelgoedwapen speelt, wordt hij ook de dupe van deze wet. Hij wordt gewoon neergeschoten omdat men dacht dat het een echt wapen was.
Het is een complex probleem waar niet snel een oplossing voor gevonden zal worden. De Amerikaan vindt dat hij zichzelf moet kunnen verdedigen. Die angst op zelfverdediging is er gewoon ook gekomen doordat andere mensen ook een wapen mogen bezitten. Het is een vicieuze cirkel waar niet snel een uitweg voor zal zijn.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 22:03.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.