actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > WERELD > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 26th November 2014, 17:32
Julie P*oost Julie P*oost is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2014
Locatie: Arendonk
Posts: 35
Obama: "Racisme is nog steeds een Amerikaans probleem"

Obama: "Racisme is nog steeds een Amerikaans probleem"

President Obama heeft in zijn speech naar aanleiding van de protesten over de vrijspraak van een agent gezegd dat racisme nog steeds een Amerikaans probleem is. Het geweld van boze burgers houdt intussen al dagen aan in de VS. Obama zei evenwel dat frustratie geen gegronde reden is voor dat soort "raciaal geladen geweld".
Obama maakte duidelijk dat hij het geweld in Ferguson van de voorbije dagen niet wilde goedpraten. Een diepmenselijke verontwaardiging vindt de president geen excuus om geweld te gebruiken. Daders van misdrijven zullen dan ook worden gestraft. "Ik kan absoluut geen sympathie opbrengen voor mensen die hun eigen gemeenschap op die manier vernielen", klonk het.

Toch toonde Obama zich ook empathisch. Hij verduidelijkte dat hij goed begreep dat mensen kwaad waren omwille van deze beslissing. Hij zei onomwonden dat de VS nog steeds last heeft van diepgeworteld racisme.

"De frustratie van de voorbije dagen gaat niet om een specifiek incident", zei Obama fel. "Daarvoor bestaat een bredere basis in vele gekleurde gemeenschappen. Die mensen hebben nog steeds het gevoel dat de wet niet voor iedereen eerlijk en op een gelijke manier wordt toegepast."

"Ik sta aan jullie zijde"

Obama had in zijn speech veel aandacht voor de Amerikaanse samenleving in het algemeen, "want dit is niet enkel het probleem van Ferguson", zei hij. "Wanneer we een politiekorps zouden hebben, dat representatief is voor de gemeenschap waarvan ze ten dienste staat, dan zou dat een groot verschil maken. We moeten daar werk van maken."

We, daarmee doelde Obama niet enkel op zijn eigen administratie, maar ook op de burgers. Hij herhaalde dat "hun president met de mensen wilde samenwerken".

"Kies niet voor oplossingen op korte termijn, of destructief gedrag. We moeten samen op lange termijn werken om echt iets te veranderen in de samenleving. Ik heb nog nooit iets zien veranderen na geweld, maar wel na verkiezingen, mobilisatie en vooral samenwerking. We moeten samen zoeken naar oplossingen voor onze problemen, stad na stad en staat na staat."

De speech van Obama kwam er twee dagen na de vrijspraak van de agent die de zwarte tiener Michael Brown had neergeschoten. In eerste instantie deed de Amerikaanse president er het zwijgen toe, wat veel woede uitlokte bij de bevolking van Ferguson. In het Witte Huis wordt overwogen om Obama te laten afreizen naar Ferguson, al zou zijn bezoek ook olie op het vuur kunnen gooien.

Bron: De Redactie
Datum: 26 november 2014
Link:http://deredactie.be/cm/vrtnieuws/b...0?eid=1.2160145

Eigen mening:
Ik heb een dubbel gevoel bij dit artikel. Het is natuurlijk vreselijk voor de familie van het slachtoffer maar door het nieuws rond de schietpartij te volgen, heb ik niet het gevoel dat de agent racistisch handelde. In andere interviews vertelt hij dat hij zelf voor zijn leven vreesde, wat er voor zorgt dat mensen ondoordachte handeling doen, en dat hij hetzelfde had gedaan als de persoon nu blank was geweest. Ik vind dat men niet zomaar op onschuldigen mag schieten maar het was niet de bedoeling van de agent om iemand te vermoorden, met voorbedachte rade dan. Het was een vreselijk incident en er is nog veel racisme in Amerika en niet enkel in Amerika maar over heel de wereld. Ik vind niet dat hier zo veel protesten en opstanden nodig zijn want wat als de persoon die neergeschoten werd wel blank zou geweest zijn? Zou er dan ook zoveel heisa zijn? Het is vreselijk voor de familie en de gemeenschap van die jongen maar dit was, volgens mij, geen racistisch getint incident.

Laatst aangepast door Julie P*oost : 26th November 2014 om 17:46.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 05:25.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.