actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > WERELD > Wetenschap
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 12th July 2017, 17:45
Indy.Geeraerts
Gast
 
Posts: n/a
Slechte slaper? Proficiat, u heeft een evolutionair voordeel

Onderzoek naar slaappatronen van Tanzaniaanse jager-verzamelaars schijnt een nieuw licht op slapeloosheid. Niet uw smartphone of werkritme, maar de evolutie houdt u uit uw slaap.

Een nieuwe studie oppert dat een onregelmatig slaappatroon wel eens een oud overlevingsmechanisme zou kunnen zijn dat moet behoeden voor nachtelijk gevaar.

De onderzoekers kwamen tot die conclusie na observatie van het nachtleven van een hedendaagse stam uit het noorden van Tanzania. Verschillende slaapritmes tussen jong en oud en frequente slaaponderbrekingen zorgden ervoor dat er altijd minstens een iemand wakker was. Zo waren er op drie weken tijd maar een twintigtal minuten waarop alle drieëndertig stamleden tegelijk sliepen.

De Tanzaniaanse stam biedt een bijzondere inkijk in het evolutionaire verloop van de mens, zeggen de onderzoekers. "Ze hebben een levensstijl die het meest overeenkomt met ons verleden als jager-verzamelaars. Ze slapen op de grond en hebben geen toegang tot synthetisch licht of een gecontroleerde omgeving", zei Alyssa Crittenden, antropologieprofessor aan de universiteit van Nevada, aan The Guardian.

Wat we naarmate we ouder worden als slapeloosheid bestempelen, zou dus eigenlijk een doodnormale overlevingsstrategie kunnen zijn. "Een heleboel oudere mensen klagen bij hun dokter dat ze midden in de nacht plots wakker worden en de slaap niet meer kunnen hervatten, maar misschien is daar niets mis mee", zei Charlie Nunn, antropologieprofessor aan de Duke-universiteit, aan The Telegraph. "Wat we nu beschouwen als een medische aandoening lijkt eerder een overblijfsel uit andere tijden, toen het nog wel een voordeel opleverde."

Bron: De Morgen, 12.07.2017
https://www.demorgen.be/wetenschap/...deel-b7d6426af/

Eigen mening:

Het leuke weetje van de dag. Fijn te weten dat, mocht ik in de oertijd geboren worden – stellende dat ik deze geboorte op miraculeuze wijze overleef zonder alle zaken die me negentien jaar geleden in leven hielden en dan nog twee ogen in mijn kassen krijg waarmee ik zonder bril wat kan zien - , ik een goede kans zou maken om te overleven. Overleven vs Minpunten staat op 1-3 (ik reken vrouw zijn als een negatief iets, back in the day.) Joepie!
Wat dan met mensen zoals mijn vader die in slaap vallen het moment dat ze zichzelf ergens neerzetten? Vogels voor de kat?

Wat we naarmate we ouder worden als slapeloosheid bestempelen, zou dus eigenlijk een doodnormale overlevingsstrategie kunnen zijn. "Een heleboel oudere mensen klagen bij hun dokter dat ze midden in de nacht plots wakker worden en de slaap niet meer kunnen hervatten, maar misschien is daar niets mis mee"
Is dat niet een gevolg van het minder bewegen overdag (= energieoverdosis)?

Het is wel fijn te weten dat niet mijn gsm me ’s nachts wakker houdt. Mijn grootmoeder geeft dat ding van zowat alles de schuld (bijvoorbeeld van mijn genetische oogafwijking en hooikoorts; zeer reëel) dus dan kan ik haar voor een maal ongelijk geven.
Het onderzoek op zich verbaasd me wel. Wonderbaarlijk dat men zoiets kan ontdekken aan de hand van observaties.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 03:04.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.