actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > NASLAG > Boeken, Artikels, Muziek & Films > Muziek
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 7th August 2017, 21:01
Indy.Geeraerts
Gast
 
Posts: n/a
Acht jaar na overlijden Yasmine komt ‘nieuwe’ single uit

Acht jaar na overlijden Yasmine komt ‘nieuwe’ single uit

Acht jaar na het dramatische overlijden van Yasmine is een nieuw nummer opgedoken dat de zangeres een jaar voor haar dood opnam. De familie van Yasmine gaf toestemming om de geluidsopnamen te herwerken en uit te brengen. 'In de studio was het soms happen naar adem', zegt Eric Melaerts.

Porselein, Diep in Mij, Meisjes aan de Macht en Ik Tover Jou: de nummers van Yasmine zijn nog altijd populair. De zangeres, wier echte naam Hilde Rens was, liet duizenden vrienden en fans in shock achter toen ze op 25*juni 2009 uit het leven stapte. Sinds die dag blijven de radiozenders haar liedjes draaien, het jaar van haar dood werd Yasmine ook opgenomen in de Eregalerij van *Radio*2 voor 'een leven vol muziek'. De liedjes van *Yasmine worden ook in leven gehouden door artiesten als Clara Cleymans, *Kate Ryan, Barbara Dex en *Geena Lisa.

Acht jaar na de dood van *Yasmine duikt een onuitgegeven nummer op van de zangeres. Yasmine zong het in 2008 in, een jaar voor haar dood. Ze deed dat tijdens Song City, een week waarin artiesten nieuwe nummers maken die aan het einde van de week tijdens een concert worden uitgevoerd.
Eric Melaerts, een boezemvriend van Yasmine die onder meer haar albums Blauw (1999) en Yasmine (2001) producete, werkte aan het nieuwe nummer Kwart voor Tijd mee. 'Niet evident, hoor, maar ik vind het wel kunnen omdat de opbrengst naar Make-A-Wish gaat. Dit nummer is ingezongen als een demo, wij hebben het op muziek gezet. Het was raar om de stem van iemand te horen die al acht jaar dood is, in de studio was het soms echt happen naar adem. Maar het is wel een sterke song geworden, donker, heel erg zoals ze was. Hilde (Melaerts gebruikt altijd Yasmines echte naam, nvdr.) heeft die donkere kant altijd gehad. Of het nummer onvergetelijk wordt, kan ik niet voorspellen. Maar Radio 1 zal er zich wel op storten.'


Hart en ziel

Het nieuwe lied is *morgen voor het eerst te horen in Spits op Radio 2, tussen 17 en 18*uur. Voor zangeres en presentatrice Geena Lisa, die het repertoire van Yasmine uitgebreid heeft gecoverd, kan het nieuwe nummer de nagedachtenis van Yasmine alleen maar eer aandoen: 'Ik heb het liedje nog niet gehoord en ben heel benieuwd. Ik weet dat de makers de toestemming van de familie hebben gekregen om dit te doen. Yasmine zal ongetwijfeld met hart en ziel aan dit nummer hebben gewerkt, dan is het fijn dat het is afgewerkt.'

Wie vragen heeft rond zelfdoding, kan *terecht op de zelfmoordlijn via het gratis nummer 1813 of op www.zelfmoord1813.be.

Bron:
De Standaard, 07.08.2017
http://www.standaard.be/cnt/dmf20170806_03006082

Eigen mening:

Als kind was ik fan van Yasmine. Haar tragische overlijden kwam dan ook als een shock; ik zie de cover van Dag Allemaal nog voor me met in het groot Yasmine, en daarnaast Michael Jackson. Twee overlijdensberichten op een cover. De een wist waarschijnlijk niet eens dat de ander bestond…
Lange tijd heb ik geluisterd naar haar liedjes met de gebeurtenis in het achterhoofd. Als je (zo) naar haar teksten luistert valt het op dat ze vaak zingt over mindere gevoelens/ zich klein voelen/ (enorme) verliefdheid/ …
Ik denk hier bijvoorbeeld aan “Porselein”, “Diep in mij”, “Dromen van het leven”, “Heb het leven lief”, “Ik hou van jou zonder meer”, “Altijd weer tikt de klok”, “Ik was zo graag bij jou gebleven”, “Afscheid”*, …

Dat laatste nummer vind ik zelf enorm sterke songtekst hebben:
“maar de zwaarste storm
komt tot bedaren
en water stroomt naar zee
en als je dan nog weg wil varen
neem mij nog keer met je mee”
Doch was ik al kind meer geneigd luidkeels mee te zingen met “Meisjes aan de macht”**. Een lied dat standaard gedraaid werd op kinderfuiven van de Chiro of gewoon op de radio. Het klinkt zo vrolijk en de boodschap is ook niet mis…

Het is zeer jammer dat iets een mens zo ver kan drijven om te doen wat zij gedaan heeft…
Nu ben ik wel blij te horen dat er postuum een nieuw nummer verschijnt. Morgenavond tussen 17 en 18uur zal ik dan ook proberen te luisteren.


* https://www.youtube.com/watch?v=MapMKjQB7qc
** https://www.youtube.com/watch?v=EK9NJ213wcw
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 8th August 2017, 20:35
Indy.Geeraerts
Gast
 
Posts: n/a
Kwart Voor Tijd

Mocht je het daarnet op de radio gemist hebben, kan je het nummer "Kwart Voor Tijd" hier (deels) beluisteren: http://joe.be/nieuws/nieuwe-single-...r-na-overlijden

Mensen met een Itunes account kunnen het lied downloaden. De opbrengst gaat naar Make-A-Wish.

Laatst aangepast door Indy.Geeraerts : 8th August 2017 om 21:16.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 10:38.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.