actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > NASLAG > Boeken, Artikels, Muziek & Films > Filmbesprekingen
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 31st July 2017, 13:00
Indy.Geeraerts
Gast
 
Posts: n/a
The Danish Girl

The Danish Girl (2015)

De jaren 20. De Deense kunstenaar Einar Wegener (Eddie Redmayne) wordt door zijn vrouw Gerda benaderd om in vrouwenkleren te poseren wanneer een van haar modellen niet aanwezig is. Einar besluit later om als Lili Elbe door het leven te gaan en ondergaat daarbij een geslachtsverandering. (Bron: moviemeter.nl)

Ge-wel-die-ge film! In deze film wordt het verhaal van de eerste transvrouw ooit verteld. Men laat zien hoe het is om iemand graag te zien die totaal niet meer de persoon was die je voordien graag zag, en toch samen verder gaan/ te steunen/… Dat gegeven op zich vind ik al zo mooi; wetende dat transseksualiteit honderd jaar geleden quasi ongekend was maakt het nog extra bijzonder.

Zelf vind ik de film aangrijpend en ontroerend; het is namelijk gebaseerd op een écht koppel (waarvan de “man” de eerste (gekende) transvrouw was die chirurgische stappen ondernam). Scandinavië is een van m’n vakantiebestemmingen bij uitstek; dat de film daar werd opgenomen (en het verhaal zich daar afspeelt), is mooi meegenomen. De huizen, straten, … zijn er zo mooi; alsof de tijd bleef stilstaan.

Het is pakkend te zien hoeveel Gerda van Einar/Lili houdt. Ik denk dat het voor haar, back in the 20’s, zeker niet makkelijk of evident geweest moest zijn om Lili te steunen. Ik kan me inbeelden dat dat in de 21ste eeuw soms zwaar kan zijn, laat staan een kleine honderd jaar geleden. Het hele “gendergebeuren” stond toen nog niet zo “in the picture” als vandaag de dag. Erger nog: men zag het als een ziekte wanneer er iets niet “klopte”; dus wanneer je niet hetero en/of cisgender was.

Deze film is een echte eyeopener: zeker en vast een aanrader! Gewoonweg: “WOW”! (Hoewel de scène in het park -wanneer omstaanders vragen of de protagonist a boy or a girl is, en nadien Lili enkele rake klappen verkopen- persoonlijk erg pijnlijk was om te zien. Zulke zaken zijn gewoonweg vreselijk…)

Hier vind je de trailer van deze superformiweldigeindefantakolosachtige film: https://www.youtube.com/watch?v=d88APYIGkjk
Dit fragment is ook zeker de moeite waard: https://www.youtube.com/watch?v=iXY...eature=youtu.be

De Film verschijnt ergens volgende maand op Netflix, *kuch* maar je vindt hem ook zo door wat zoektermen in Google te typen *kuch* of op bol.com voor 9.99euro ( https://www.bol.com/nl/p/the-danish...153/?country=BE )
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 02:51.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.